Eveniment

Efectul tăierii investiţiilor publice: doar 2.000 de oameni lucrează pe şantierele de autostrăzi din România

Autor: Andreea Neferu

11.09.2014, 20:02 585

Între 1.650 şi 1.950 de angajaţi sunt mobilizaţi pe şantierele de autostrăzi din România, adică mai puţin de 1% din personalul care lucrează în industria construcţiilor, deşi infrastructura de transport ar trebui să reprezinte principalul motor al acestui sector, arată calculele ZF pe baza datelor de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi de la Institutul Naţional de Statistică.

Circa 354.000 de salariaţi lucrează în prezent în sectorul construcţiilor, în scădere cu 15% faţă de anul 2008, când economia românească traversa o perioadă de boom. Salariul mediu net în industria construcţiilor se situa în luna iunie a acestui an la circa 1.255 de lei, în condiţiile în care media pe economie era în aceeaşi lună de 1.687 de lei.

Scăderea investiţiilor publice în infrastructura de transport a redus puternic activitatea de pe şantiere, în ciuda faptului că sectorul construcţiilor se află în prezent în plin sezon, dar se va încheia în octombrie-noiembrie, în funcţie de condiţiile meteo.

Cei mai mulţi angajaţi mobilizaţi pe un şantier de autos­trăzi se regăsesc pe primul tronson al şoselei Nădlac - Arad, unde lucrează italienii de la Astaldi împreună cu nemţii de la Max Boegl. Astfel, circa 400-450 de persoane lucrau la finalul lunii august pe acest şantier, unde lucrările ar trebui să se încheie în ianuarie 2015. Alte câte 300-350 de persoane lucrează şi pe tronsonul al treilea al autostrăzii Orăştie - Sibiu, construit de italienii de la Impregilo şi care ar trebui să fie deschis circulaţiei în noiembrie 2014, dar şi pe lotul al patrulea al autostrăzii Lugoj - Deva.

Pe acest lot lucrează firmele româneşti Spedition UMB şi Tehnostrade (ambele deţinute de Dorinel Umbrărescu). Acest ultim tronson are ca termen de finalizare luna mai a anului 2016, potrivit datelor anterioare transmise de CNADNR. Cei mai puţini angajaţi, circa 50, sunt mobilizaţi pe lotul al patrulea al autostrăzii Orăştie-Sibiu, care de altfel a fost deja deschis circulaţiei în urmă cu aproape nouă luni. De asemenea, între 50 şi 75 de persoane lucrează pe lotul al treilea al autostrăzii Lugoj - Deva, unde lucrează firme precum Teloxim Con (controlată de Theodor Berna, aflat în prezent în arest), Comsa (Spania), Aldesa Construcciones (Spania) şi Arcadis Eurometudes (Olanda). Acest tronson are ca termen de finalizare luna mai 2016.

Statul a tăiat puternic sumele direcţionate către proiecte publice anul acesta, cheltuielile de capital, adică investiţiile din bugetul public, ridicându-se în primele 7 luni la 5,9 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro), la jumătate faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008 şi în minus cu 29% faţă de primele 7 luni ale anului 2013.

O scădere a banilor care merg către proiecte de infrastructură s-a putut observa şi din faptul că CNADNR a cheltuit în primele opt luni ale acestui an doar 79 milioane de euro pentru construirea de autostrăzi, adică mai puţin de un sfert din banii pe care statul i-a alocat pentru aceste şosele pentru întreg anul 2014, aproape 400 de milioane de euro, potrivit unei analize a ZF pe baza informaţiilor transmise de compania de drumuri.

Astfel, CNADNR mai are de cheltuit în ultimele patru luni ale anului circa 300 de milioane de euro pentru autostrăzi. Suma redusă pe care statul a direcţionat-o către şantierele de autostrăzi în primele opt luni ale acestui an denotă, încă o dată, dezastrul din sectorul investiţiilor publice, dar şi unul dintre cele mai importante motive pentru care România a reintrat în recesiune tehnică anul acesta.

AFACERI DE LA ZERO