Eveniment

Elbit a produs şi livrat primele 30 de turele pentru transportoarele Piranha V, însă nu are pe ce să le monteze

România are un program de înzestrare a Armatei Române cu transportoare blindate 8X8 Piranha V

România are un program de înzestrare a Armatei Române cu transportoare blindate 8X8 Piranha V

Autor: Răzvan Botea

25.11.2019, 07:10 1666
Israelienii de la Elbit Systems au produs şi livrat primele 30 de turele pentru transportoarele Piranha V produse de americanii de la General Dynamics European Land Systems (GDELS) - Mowag.  Armata Română trebuia să recepţioneze primele 36 de transportoare încă din ianuarie 2019, însă GDELS-Mowag nu a livrat până acum niciun transportor.

În acest moment la Uzina Mecanică din Bucureşti se află 10-11 transportoare blindate Piranha V pe care s-au montat sau urmează să se monteze turelele, potrivit unor surse din piaţă. Primul lot de turele ar urma să fie livrat Armatei Române în prima parte a anului 2020.

România are un program de înzestrare a Armatei Române cu transportoare blindate 8X8 Piranha V.  MApN a semnat cu compania GDELS-Mowag un acord-cadru pentru furnizarea a 227 transportoare blindate pentru trupe şi derivate pe platforma Piranha V şi a suportului logistic iniţial, respectiv un contract subsecvent aferent primelor 94 de produse. Valoarea totală a acordului-cadru este de aproximativ 868 mil. euro, adică circa 3,8 mil. euro pentru un transportor. Cu toate acestea, americanii încă nu au livrat niciun transportor blindat, iar statul român a emis o factură de 8,5 mil. euro penalizări. Primele transportoare vor fi livrate cel mai probabil la începutul anului viitor. Elmet International Bacău, filială a Elbit Systems, fabrică piesele pentru turela transportorului, care sunt asamblate la fabrica Elbit de la Măgurele. Turelele pleacă apoi spre Uzina Mecanică Bucureşti (UMB), unde producătorul american GDELS -Mowag GmbH în parteneriat cu statul român montează turelele pe transportoarele blindate.

„În această fabrică (Elmet Bacău - n. red.) facem prelucrări mecanice. Avem peste 20 de clienţi în întreaga lume. Livrăm produse în Europa, în SUA, America de Sud, Israel. Suntem foarte mândri că în sfârşit putem produce şi pentru noi. Facem piese, turela de 30 de mm, care face parte din programul Piranha V. Majoritatea materiei prime pe care o folosim vine din industria autohtonă. Avem foarte mulţi subcontractori, companii româneşti, unele care şi-au cumpărat maşini cu comandă numerică exclusiv pentru colaborarea cu noi“, a  declarat directorul general al Elmet, Ionuţ Gavriliu. În afară de aceste piese pentru turela de pe Piranha V, toată producţia israelienilor de la Elmet pleacă la export. Compania produce la Bacău anual 600.000 de piese pentru industria de apărare, dar şi pentru industria aviatică civilă. „Livrăm produse pentru industria aviatică civilă, militară şi cea de land. Pe fondul faptului că transferul de tehnologie de la colegii nostru din Elbit este destul de complex şi la un nivel foarte înalt, am avut nevoie de angajare de personal calificat. Din cei 240 de angajaţi ai noştri, aproximativ jumătate sunt absolvenţi de studii superioare. Folosim ingineri şi la maşinile cu comanda numerică şi în tot fluxul de producţie“, a mai spus Gavriliu.

Potrivit datelor publice, Elmet International a avut în 2018 o cifră de afaceri de aproape 86 mil. lei, în creştere cu 26% faţă de 2017, când a avut afaceri în valoare de 68 mil. lei. Profitul pe 2018 s-a mărit de 9 ori la 4,6 mil lei, de la circa 500.000 lei în 2017. „În 2018 am avut venituri destul de mari pentru a avansa în anul următor cu noi proiecte. Avem creşteri ale veniturilor începând din 1999 încoace în fiecare an. În afară de piesele pentru turela de pe Piranha V, toată producţia din această facilitate pleacă la export“, a spus Gavriliu pentru ZF.

Compania din Bacău lucrează cu mai mulţi furnizori locali, precum Motorstar (producător de motoare) sau Comboteh (producător de componente din metal sau plastic) şi are colaborări şi cu Aerostar Bacău. Fabrica are 15.000 de metri pătraţi, spaţiu în care se produce, asamblează şi testează piese pentru industria civilă aeronautică şi industria de apărare. Elmet International din Bacău este o filială a Elbit Systems în România. Israelienii de la Elbit au în România patru facilităţi de producţie - Simultec din Măgurele (producător de simulatoare de zbor sau navigaţie), Elbit Systems Land din Măgurele, AE Electronics din Bacău (producător de echipamente electronice) şi Elmet din Bacău.

Compania Elbit are în total aproape 600 de angajaţi în România şi la nivel internaţional circa 13.500. Grupul a înregistrat anul trecut la nivel global o cifră de afaceri de peste 3,4 mld. dolari. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO