Eveniment

Eurobarometru: 69% dintre români au descărcat sau accesat muzică transmisă online în mod regulat

Eurobarometru: 69% dintre români au descărcat sau...

Autor: Departamentul Economic

27.06.2019, 18:22 110

Peste jumătate dintre europeni cunosc normele care interzic restricţiile asupra cumpărăturilor online şi asupra vânzărilor transfrontaliere, comparativ cu 43% media din România, arată un Eurobarometru, publicat joi.

Rezultate despre România:

69% dintre români au descărcat sau accesat muzică transmisă online în mod regulat, ultimele 12 luni (comparativ cu o medie UE de 38%), iar 90% au optat pentru conţinut gratuit. 20% dintre români au accesat conţinut online cu tematică sportivă (comparativ cu o medie UE de 16%), iar 84% au optat pentru conţinut gratuit. 84% dintre respondenţii din România care au accesat cărţi electronice în ultimele 12 luni, au făcut acest lucru gratuit.

Eurobarometrul publicat joi arată că, la doar câteva luni de când se aplică regulamentul privind geoblocarea, 50 % dintre cetăţenii UE cunosc, în general, acţiunile UE de combatere a discriminării nejustificate de care sunt răspunzători unii comercianţi.

Cu toate acestea, trebuie să se depună mai multe eforturi pentru ca drepturile digitale specifice consacrate în legislaţia UE să fie mai bine cunoscute, deoarece doar 29 % dintre respondenţi ştiu exact ce drepturi au.

Vicepreşedintele pentru piaţa unică digitală, Andrus Ansip, a declarat: "Prin interzicerea geoblocării nejustificate în luna decembrie a anului trecut am făcut un nou pas concret pentru ca cetăţenii şi întreprinderile din Europa să profite la maximum de avantajele erei digitale. Sunt încântat să constat că europenii îşi exercită, în mare parte, noul lor drept digital, care face parte dintr-un ansamblu de 35 de noi drepturi şi libertăţi digitale pe care le-a creat piaţa unică digitală de când a intrat în vigoare noul cadru legal".

Comisarul pentru economie digitală şi societate digitală, Mariya Gabriel, a adăugat: "Noile norme care elimină geoblocarea nejustificată aduc beneficii atât consumatorilor, cât şi comercianţilor, oferind un acces mai echitabil la produsele şi serviciile de pe piaţa unică a UE. Întreprinderile care continuă să restricţioneze accesul consumatorilor încalcă pur şi simplu legea. Comisia va continua să monitorizeze situaţia pentru a se asigura că normele sunt respectate".

Sondajul Eurobarometru face parte din procesul de evaluare continuă a nevoilor consumatorilor şi a realităţilor de pe piaţă pe care Comisia o realizează în sectoarele care, în prezent, nu sunt vizate sau sunt vizate doar parţial de normele privind geoblocarea.

Această evaluare va contribui la o primă revizuire a normelor, planificată pentru luna martie 2020, ocazie cu care se va analiza dacă este necesar să se extindă domeniul de aplicare al regulamentului. De exemplu, studiul arată în mod clar că printre cele mai cunoscute conţinuturi pe care consumatorii doresc să le acceseze din altă ţară din UE se numără cele audiovizuale şi alte conţinuturi furnizate electronic, protejate prin drepturi de autor, cum ar fi transmisia de muzică pe internet şi descărcarea de muzică, cărţile şi jocurile video. Acest tip de conţinut nu este reglementat prin normele actuale, dar este probabil ca acestuia să i se acorde o atenţie deosebită în legislaţia UE în viitorul apropiat.

Cele mai solicitate tipuri de conţinut accesate din altă ţară din UE sunt cel audiovizual (9 % dintre respondenţi) şi muzica (8 %). Sondajul indică, de asemenea, o tendinţă ascendentă în acest sens, în special în rândul tinerilor; procentul de respondenţi cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani care au încercat să acceseze aceste servicii din altă ţară din UE este aproape dublu (28 %) faţă de cifra globală.

La 3 decembrie 2018 a intrat în vigoare Regulamentul împotriva geoblocării nejustificate, care abordează discriminarea nejustificată a vânzărilor online, bazată pe cetăţenia sau naţionalitatea, domiciliul sau sediul clienţilor de pe piaţa internă.

Regulamentul nu obligă comercianţii să acorde acces la conţinutul lor şi nici să vândă sau să livreze în întreaga UE, ci doar le interzice să discrimineze clienţii pe baza cetăţeniei/naţionalităţii, a locului de reşedinţă sau a locului de stabilire, în cazul în care produsele sau serviciile comerciantului există deja în statul membru respectiv.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO