♦ Eurofound subliniază necesitatea reglementării telemuncii astfel încât angajaţii să poată avea dreptul legal să se deconecteze de la munca de acasă ♦ România nu a iniţiat dezbateri publice pentru o astfel de reglementare, situaţie în care se află şi alte 12 state membre ale Uniunii Europene.
Eurofound, adică Fundaţia Europeană pentru Îmbunătăţirea Condiţiilor de Muncă şi Viaţă, aduce în discuţie necesitatea reglementării telemuncii, astfel încât angajaţii din ţările membre al UE să aibă dreptul legal de a se „deconecta“, adică de a nu mai răspunde la emailuri sau la telefon după ce programul de lucru s-a terminat.
„Oricât de multe ar fi beneficiile telemuncii - şi sunt multe, inclusiv timpul de lucru mai flexibil, productivitatea crescută şi timpul redus de navetă - există şi dezavantaje, aşa cum vor atesta o mare parte dintre cei o treime de europeni care lucrau exclusiv de acasă în timpul pandemiei. Principala dintre acestea este cultura „mereu în priză“ pe care o generează telemunca, încurajând angajaţii să răspundă la emailuri, apeluri telefonice şi mesaje de la locul de muncă mult după încheierea zilei de lucru sau a săptămânii. Această situaţie poate fi agravată dacă cultura organizaţională la locul de muncă îi stimulează pe angajaţi să accepte sarcini grele de muncă şi să facă ore suplimentare, adesea neplătite. Toate acestea deranjează echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată, ducând la conflicte între viaţa profesională şi cea de acasă, odihnă insuficientă şi probleme de sănătate, cum ar fi stresul profesional şi tulburările de somn“, scriu experţii de la Eurofound.