Eveniment

Expansiunea mobile banking-ului va fi mai rapidă decât cea a cardului bancar

Andrei Creţu (consulting manager, PWC România), Dan Vîrtopeanu (managing partner, Breeze Mobile), Bogdan Spuza (executive director of marketing and product management, BRD), Lucian Mândruţă (creative marketing manager, Mediafax Group) şi Titus Grecescu (country manager, Pay&Co) la conferinţa „Mediafax Talks about Mobile Banking“. Foto Marius Dumbrăveanu

Andrei Creţu (consulting manager, PWC România), Dan Vîrtopeanu (managing partner, Breeze Mobile), Bogdan Spuza (executive director of marketing and product management, BRD), Lucian Mândruţă (creative marketing manager, Mediafax Group) şi Titus Grecescu (country manager, Pay&Co) la conferinţa „Mediafax Talks about Mobile Banking“. Foto Marius Dumbrăveanu

Autor: Adrian Dumitrache

12.12.2013, 19:53 558

Viitorul aparţine plăţilor efectuate cu terminale mobile, iar comercianţii vor accepta din ce în ce mai mult tranzacţiile cu telefonul, adopţia plăţilor mobile urmând să fie mai rapidă decât cea a cardului bancar, potrivit directorului general al procesatorului de plăţi Pay&Co Titus Grecescu.

„Mobile banking-ul reprezintă viitorul, al cărui potenţial este foarte ridicat. În opinia mea, viitorul este următorul: vom face plăţi între telefoane mobile, de la mobil la ATM. De asemenea, comercianţii vor accepta din ce în ce mai mult plata cu telefonul“, a afirmat ieri Grecescu la conferinţa „Mediafax Talks about Mobile Banking“.

Prezent la eveniment, Andrei Creţu, consulting manager la PwC România, a declarat că în următorii ani adopţia mobile ban­king-ului va fi mult mai agresivă compa­rativ cu acceptarea plăţilor cu cardul bancar.

„Creşterea gradului de penetrare a telefoanelor inteligente şi tinerii sunt cauzele acestei agresivităţi în privinţa adopţiei mobile banking-ului. Practic, dacă eliminarea plăţilor cash de către cardul bancar a durat câţiva ani, adopţia mobile banking-ul va fi mult mai rapidă“, a spus Creţu.

Numărul utilizatorilor de mobile banking din România este de aproximativ 500.000, potrivit unei estimări a BRD.

În acelaşi timp, vânzările de telefoane inteligente au cumulat 5,5-6 milioane de unităţi în ultimii ani, a declarat la acelaşi eveniment şeful diviziei de telecom a Samsung România Sorin Manea. „La începutul acestui an, am estimat că în 2013 vom vinde 1,5 milioane de terminale Samsung pe piaţa românească. Această estimare va deveni realitate la finele acestui an. Cumulat, în ultimii ani vânzările de terminale inteligente, indiferent de producă­tor, au atins 5,5-6 milioane de unităţi“, a spus Manea. El a adăugat că în acest an se vor vinde şi aproximativ 600.000 de tablete.

„Deţinătorii acestor terminale sunt potenţiali clienţi ai serviciilor de tip mobile banking. În acest context, băncile pot deveni un canal de vânzare a telefoanelor inteligente, şi deja avem o bancă care a intrat pe acest business. Dacă băncile vor vinde telefoane mobile, atunci şi operatorii de telecom vor vinde servicii de tip financiar-bancar“, a spus Manea.

Prezentă la eveniment, Doina Costache, director la Google România, a spus că la finele primului trimestru al acestui an penetrarea telefoanelor inteligente în România a atins 28%. Actualmente, piaţa plăţilor prin dispo­zitive mobile din România este estimată la circa 10 milioane euro pe an, cel puţin o treime din români folosind acest tip de serviciu, iar dezvoltarea de parteneriate între bănci şi operatorii de telecom poate susţine piaţa, po­trivit companiei de marketing Breeze Mobile.

„Piaţa (plăţilor mobile din România - n.red.) este dificil de estimat, tranzacţiile totale pe an fiind de circa zece milioane de euro“, a declarat Dan Vîrtopeanu, managing partner al Breeze Mobile, parte a grupului Leo Burnett.

Majoritatea tranzacţiilor, care includ plăţi prin SMS, tranzacţii în jocuri online şi pentru parcare, sunt efectuate de utilizatorii de internet, a spus el.

Dezvoltarea plăţilor mobile în România depinde de ecosistemele create, de adoptarea noilor modalităţi de derulare a tranzacţiilor şi de educarea consumatorilor.

Operatorii de telefonie mobilă vor juca în continuare un rol major, dar trebuie să se lupte cu noi provocări, precum magazinele de aplicaţii, care câştigă deja teren.

„Oportunităţi vor exista pentru cei care reuşesc să construiască un ecosistem cu soluţii alternative pentru plăţi mobile“, a spus Vîrtopeanu.

Plăţile prin dispozitive mobile vor urca în acest an la nivel global cu 44%, de la 163,1 miliarde de dolari anul trecut la 235,4 miliarde de dolari, potrivit firmei de cercetare Gartner.

Dezvoltarea de parteneriate între operatorii de telefonie mobilă şi bănci ar putea susţine creşterea pieţei plăţilor efectuate prin dispozitive mobile, afirmă şeful Breeze.

Succesul noii tehnologii va depinde nu doar de modul în care este implementată, ci şi de cum vor fi educaţi clienţii să o folosească, a adăugat el.

Adoptarea în masă a smartphone-urilor generează noi provocări în privinţa securităţii, precum furtul de date, phishing-ul şi programe de tip malware.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.12.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO