Prăbuşirea exporturilor este efectul direct al scăderii pieţei auto, spun analiştii. Dacia, cel mai mare exportator român, şi-a reluat producţia aproape integral.
România a exportat bunuri în valoare de 27,3 miliarde de euro în primele cinci luni ale anului, în scădere cu 19% faţă de perioada similară din 2019, arată datele Institutului Naţional de Statistică.
Criza coronavirusului a afectat puternic industria auto – cel mai mare exportator - întrucât producţia din acest domeniu a scăzut cu 30%, potrivit lui Adrian Sandu, reprezentantul Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România.
„În 2020 este de aşteptat să se realizeze cu circa trei milioane de vehicule mai puţin în Europa faţă de anul 2019. Automat, acest lucru va conduce şi la o scădere a exporturilor din România către ţările vestice.(...) Noi estimăm că este un volum similar cu cel al scăderii de producţie - circa 30 la sută”, a spus Adrian Sandu.
La fabrica Dacia de la Mioveni, cei 15.400 de angajaţi s-au întors la programul de lucru de dinainte de epidemie. Producţia şi vânzările sunt însă mai mici, a declarat Nicolae Pavelescu, liderul sindicatului Dacia.
„Pe pieţele din România, (scăderea este n.r.) în jur de 30 la sută. Pe pieţele de la export nu ştiu, pentru că maşinile le avem trimise la dealeri şi nu ştiu dacă sunt în custodie sau au fost vândute”, a spus acesta.