Ministrul transporturilor Relu Fenechiu (foto) spune că în cadrul instituţiei pe care o conduce există companii "care nu-şi mai au rostul", aşa cum este Societatea Feroviară de Turism, care a funcţionat pentru a satisface "poftele şi plăcerile unor lideri", potrivit unui interviu acordat Mediafax. Totodată, el afirmă că vrea ca ministerul pe care îl conduce să se rezume la construcţia de infrastructură, având în vedere că până acum "a făcut de toate (...), numai infrastructură n-a făcut".
Principalele declaraţii ale ministrului transporturilor:
Intenţionez ca în cel mai scurt timp să avem manageri privaţi la CFR Marfă şi CFR Călători şi îmi voi asuma faţă de FMI maximum 90 de zile pentru a avea management privat la toate companiile.
Când toate ţările îşi fac propriile companii de transport marfă, noi o vindem. Dar e un angajament pe care domnul Băsescu (preşedintele Traian Băsescu, n.r.) l-a luat în faţa FMI, şi angajamentele cu FMI trebuie respectate. Eu voi încerca să conving FMI să nu vindem CFR Marfă, dacă voi putea. Dacă nu, mă voi supune angajamentelor, bineînţeles.
Există mai multe soluţii de eficientizare a companiilor, există managementul privat, există vânzarea unor pachete minoritare de acţiuni către acţionari strategici care să vegheze la transparenţa decizională a companiilor, există posibilitatea vânzării unor pachete majoritare sau privatizarea integrală.
Eu vin din businessul privat şi am mulţi prieteni, mulţi cunoscuţi, proprietari, acţionari în mari companii. Orice manager adevărat, orice om care ştie business, îşi vinde afacerea în momentul în care ea este în vârf. Nu ştiu cum Dumnezeu statul vinde afacerile numai când acestea sunt la pământ, adică atunci când ia cei mai puţini bani pe acestea. Vreau să încerc să conduc ministerul cum mi-aş conduce propria companie.
Există după părerea mea instituţii care nu-şi mai au rostul. O să mă limitez doar la una dintre ele, pentru că aici situaţia este foarte clară. Societatea Feroviară de Turism, care a funcţionat - nu vreau să jignesc pe nimeni - pentru a satisface poftele şi plăcerile unor lideri care şi-au dorit să meargă, să aibă unde să stea, să se simtă bine, de multe ori fără bani.
Ministerul ăsta a făcut de toate. S-a ocupat de sănătate, a avut spitale, s-a ocupat de turism, s-a ocupat de sport, are club sportiv, s-a ocupat de comunicaţii, numai infrastructură n-a făcut. Menirea lui este să facă infrastructură în România. De aceea, eu aş vrea să rămână în minister doar acele unităţi care fac infrastructură sau eventual unităţi conexe.
Pentru spitale am pregătit ordonanţa. 13 din cele 15 spitale vor fi cedate către Ministerul Sănătăţii. Vreau să înţeleagă clar toată lumea: nu este dat afară niciun medic, nu i se micşorează salariul, ci pur şi simplu i se schimbă şeful.
Cu tot cu fondurile europene, cred că putem să cheltuim peste trei miliarde de euro în 2013.
Asta nu înseamnă că nu ne vom ocupa, având în vedere că autoritatea de management este aici, de deblocarea integrală, de schimbarea în interiorul axelor şi între axe, pentru a folosi, dacă putem, spre 100% fondurile europene de pe POS-T. Este greu pentru mulţi să creadă asta, dar vă promit că veţi vedea o utilizare de câteva ori mai mare decât în anii trecuţi. (...) Totul depinde de ce vom face anul acesta, ultimul în care se pot contracta fonduri europene, iar următorii doi, 2014-2015, sunt ultimii ani în care pot fi traşi bani, în care pot fi finalizate proiectele.
Ministerul Transporturilor relansează procedurile pentru listarea la BVB a câte 5% din acţiunile deţinute la opt companii din portofoliu, operaţiune îngheţată la jumătatea anului 2010 din cauza crizei financiare. Companiile vizate sunt Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, aeroporturile internaţionale Mihail Kogălniceanu - Constanţa,Traian Vuia - Timişoara, Henri Coandă - Bucureşti, Aurel Vlaicu - Băneasa, Administraţia Canalelor Navigabile Constanţa, Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi, Administraţia Porturilor Dunării Fluviale Giurgiu.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels