Eveniment

FMI lasa Guvernul sa decida daca majoreaza taxele sau reduce cheltuielile

FMI lasa Guvernul sa decida daca majoreaza taxele sau reduce cheltuielile
11.04.2010, 23:10 25

Romania s-a angajat in acordul cu FMI ca va reduce deficitulbugetar de la peste 7% din PIB anul trecut la 5,9% din PIB in 2010si la sub 3% din PIB pana in 2012.

Autoritatile au anuntat o serie de masuri pentru reducereacheltuielilor, insa pana acum putine au fost aplicate in practicamai ales in materie de cheltuieli salariale si pensii. Prinscrisoarea suplimentara de intentie la acordul stand-by, Guvernuls-a angajat sa adopte masuri suplimentare pentru acoperirea goluluide venituri daca nu vor fi obtinute rezultatele scontate inreducerea deficitului in cursul acestui an.

Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat ca pana inprezent sunt avute in vedere doar masuri de ajustare acheltuielilor, nu si de crestere a veniturilor, care ar putea fiobtinuta dintr-o eventuala majorare de impozite.

Fiscul pregateste masuri de combatere a evaziunii fiscale, carear putea aduce mai multe incasari la buget. "Poate lua mai multtimp sectorului public sa se ajusteze, dar se va ajusta", a spusJeffrey Franks.

Potrivit reprezentantilor Ministerului Finantelor, Romania s-aincadrat in primul trimestru in tinta de deficit agreata cu FMI, de8,25 mld. lei. Performanta a fost insa obtinuta cu pretulnerealizarii obiectivului de reducere a datoriilor statului catrefirmele private.

Franks a aratat ca Guvernul poate alege intre reducerea saucontrolul cheltuielilor publice si o masura de majorare a taxelor,dar ca decizia apartine oficialilor romani.

Sectorul finantelor publice este o zona care implica obligatoriupoliticul si analize tehnice, fiind un proces mult mai complicatdecat zona privata pentru ca nu exista un director general carepoate sa decida, in opinia oficialului FMI.

Franks a mentionat ca oficiali ai FMI lucreaza cu Guvernulpentru adoptarea mai multor legi care fac parte din programuleconomic cuprins in acordul semnat de Romania. "Nu exista o anumitalege privind concedierile. Exista legea responsabilitatii fiscale,a salarizarii unice. In plus, anticipam o noua legislatie pentrurelatiile financiare cu administratiile locale."

El a precizat ca prin legislatia privind administratiile localese incearca imbunatatirea transparentei si monitorizarea platilorGuvernului catre administratiile locale, pentru a se asigura cabanii sunt utilizati eficient. Totodata, va exista si o legislatiecare va ajuta la imbunatatirea colectarii taxelor existente.

Ajustarea sectorului public din Romania dureaza mai mult incontextul in care intr-o democratie este nevoie de timp pentrudiscutii si dezbateri, dar se va realiza, considera seful misiuniiFMI de evaluare a acordului stand-by.

"Cred ca trebuie sa distingem intre problema birocratiei siprocesul natural al democratiei. Intr-o dictatura poti lua masurifoarte rapide cu privire la ce vrei sa faci. Dar dictatura aremulte dezavantaje si stiti asta in Romania. Democratia poate fi unproces mai lent, mai complex, dar in final este un proces mult maireprezentativ." Franks a precizat ca este nevoie de rabdare pentruca diferitele partide politice sa isi exprime opiniile, dar sipentru dezbaterea si discutia legilor.

Un nou acord cu FMI ar ieftini finantarea pe piataprivata

Aprobarea de catre consiliul FMI a unui nou acord poate facilitafinantarea pe piata privata, chiar daca Romania nu utilizeazafondurile disponibile, intrucat arata investitorilor ca statul estepe calea cea buna, a mai spus Franks. "Romania va decide daca vreasau nu un nou acord cu FMI. Noi nu vom impune un acord. Ar trebuisa-l intrebati pe presedintele Basescu ce crede. In multe cazuri,statele cred ca a avea aprobarea din partea FMI, a trece prinrevizuiri din partea expertilor, arata ca sunt pe calea buna si sefac schimbarile cerute."

Presedintele Traian Basescu a declarat recent, cu ocazia viziteiin Romania a directorului general al FMI, Dominique Strauss-Kahn,ca atunci cand actualul acord se va incheia, cel mai probabilGuvernul va solicita un nou acord stand-by de asistenta sau o liniede credit flexibila.

Un acord de tip "precautionary stand-by" difera de un aranjamentde tip "stand-by" pentru ca nu necesita utilizarea sumelor de baniprevazute in acord decat in cazuri de urgenta, desi stabilestepentru tara semnatara angajamente economice similare. Franks aexplicat ca obtinerea unei aprobari din partea consiliului FMIpoate facilita finantarea pe piata privata, pentru ca multe bancide investitii si investitori in obligatiuni analizeaza si observaca acordul cu FMI este pe drumul cel bun si "spun da pentru oanumita tara".

"Chiar daca nu utilizati banii FMI pentru finantareadeficitului, imprumuturile pot fi mai ieftine daca ai un program cuFMI, (...) care spune investitorilor ca FMI este acolo", acontinuat Franks.

El a precizat ca pentru Romania, al carui acord cu FMI se vaincheia anul viitor, exista doua optiuni: linia de credit flexibilasau un acord stand-by precautionary.

Linia de credit flexibila este un instrument dezvoltat recent deinstitutie pentru statele ale caror politici sunt in stare buna,dar care ar putea fi expuse la socuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO