Eveniment

Funcţionarii evită răspunsul sau dau informaţii false privind sistemul TVA la încasare

Funcţionarii evită răspunsul sau dau informaţii false privind sistemul TVA la încasare

Foto: Shutterstock

Autor: Raluca Ghinea

20.12.2012, 00:04 734

Aproape 85% din funcţionarii ANAF cărora li s-a solicitat telefonic o informaţie privind aplicarea sistemului TVA la încasare au evitat să răspundă sau au furnizat informaţii false, deşi au beneficiat de traininguri de specialitate, potrivit unui sondaj realizat de o asociaţie din domeniul fiscal.

Reprezentanţii Aso­ciaţiei pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT) au contactat în noiembrie funcţionarii de la 216 administraţii financiare, cu întrebarea: "Săptămâna aceasta vom înfiinţa în România o sucursală a unei companii din Franţa. Această sucursală trebuie să aplice sistemul de TVA la încasare?", la care răspunsul corect era "nu".

Dintre cei chestionaţi, 122 de funcţionari nu au oferit niciun răspuns, 61 au răspuns greşit, opt au replicat "Citiţi legea!", iar 25 au răspuns corect, aceştia reprezentând doar 11% din totalul persoanelor intervievate.

"Una dintre explicaţiile plauzibile pentru aceste rezultate ar putea fi noutatea sistemului de aplicare a TVA la încasare, însă contribuabilii au avut obligaţia de a depune declaraţia de luare în evidenţa sistemului de TVA la încasare la 25 octombrie 2012, moment în care funcţionarii publici trebuiau să ştie să ofere îndrumări privind aplicabilitatea acestui sistem", se arată într-un comunicat al ARSIT.

Studiul a arătat că funcţionarii publici sunt supraîncărcaţi şi nu sunt specializaţi pe un anumit domeniu de asistenţă. Deşi sondajul s-a derulat şi înainte şi după efectuarea de instruiri la nivelul administraţiilor pe tema aplicării sistemului de TVA la încasare, rata de răspuns nu s-a modificat.

Astfel, ARSIT recomandă să fie acordată o perioadă mai mare de implementare pentru modificările legislative semnificative, pe parcursul căreia să se efectueze mai multe instruiri, precum şi publicarea pe site-ul ANAF a procedurii privind acordarea de asistenţă telefonică.

Totodată, este necesară transformarea Centrului de asistenţă a contribuabililor într-un call-center unic la nivel naţional pentru acordarea de asistenţă telefonică, care să fie deservit de un număr mai mare de funcţionari publici şi să fie structurat pe tipuri de impozite.

Asociaţia a efectuat şi în septembrie un studiu similar, în 47 de administraţii financiare, cu altă întrebare, iar trei sferturi dintre funcţionari nu au ştiut sau au refuzat să răspundă.

Guvernul a aprobat în august introducerea sistemului TVA la încasare, care presupune colectarea taxei la momentul încasării contravalorii livrărilor sau prestărilor efectuate, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data emiterii facturii.

Conform estimărilor Guvernului, plata TVA la încasare începând cu 1 ianuarie 2013 va conduce la creşterea PIB cu circa 0,5%, cu efecte directe în creşterea ocupării şi a veniturilor populaţiei.

Firmele obligate să aplice această decizie sunt cele cu o cifră de afaceri anuală inferioară plafonului de 2,25 milioane de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO