România întruneşte toate condiţiile pentru furtuna perfectă, cu crize pe toate planurile - politic, sanitar, economic şi social -, la care nimeni nu s-ar fi gândit în urmă cu 2-3 luni. Numărul de pacienţi care au nevoie de terapie intensivă creşte, dar în spitale nu mai sunt locuri disponibile deşi avertismente din partea medicilor au fost. Guvernul condus de Florin Cîţu ar putea să cadă astăzi, ceea ce înseamnă că, în cazul în care va fi nevoie de o decizie majoră, nu va avea cine să o ia.
România nu a reuşit să îşi valorifice niciodată resursele, de când există date economice, iar acest lucru ţine de faptul că nu avem capacitatea de a finaliza obiective – le desenăm, le discutăm, dar nu le finalizăm, este de părere profesorul universitar Mircea Coşea.
„Noi n-avem în acest moment lider, nici măcar conducător. N-avem nici guvern, n-avem nici măcar preşedinte. E o ţară care merge aşa, ca pluta pe apă. Preşedintele se ţine numai de lucruri fără sens, vorbeşte prostii. Dacă preşedintele ţării spune că statul este eşuat e ceva îngrozitor, înseamnă că el şi guvernul lui sunt eşuaţi. La Guvern sunt cei mai mediocri oameni posibili, iar Parlamentul nu funcţionează. E vraişte, e o ţară neguvernată. Asistăm la o decădere a instituţiilor statului român ca urmare a oamenilor care reprezintă aceste instituţii. Oameni nepregătiţi, necinstiţi, carierişti şi nepatrioţi“, a spus profesorul Mircea Coşea. El a adăugat că, dacă cei care sunt în funcţii de conducere ar fi patrioţi, ar fi mai legaţi de ceea ce cer românii, pentru că „românul nu cere marea cu sarea, cere să fie lăsat în pace şi să trăiască ca lumea“, însă lucrul acesta nu este îndeplinit câtă vreme măsurile se schimbă de la o oră la alta, iar oamenii simt că autorităţile îşi bat joc de ei.
Incendiile din spitale au condus la 42 de decese doar în ultimul an, iar oamenii nu ştiu dacă să-şi trimită copiii la şcoală sau dacă ar trebui să poarte masca pe stradă. Măsurile şi declaraţiile contradictorii din ultimele zile au accentuat lipsa de încredere a poporului în autorităţi. Iar această lipsă de încredere se transpune, automat, şi într-o reticenţă faţă de vaccinare (doar 35% din populaţie este vaccinată).
Valul 4 al pandemiei de COVID-19 pune o presiune uriaşă pe spitale şi pe medici, în contextul în care zilnic se prezintă din ce în ce mai mulţi pacienţi în unităţile medicale, pe măsură ce incidenţa creşte. Ieri, unu din 100 de locuitori ai Bucureştiului era confirmat cu COVID, incidenţa în Capitală fiind de 9,64 la mia de locuitori, cea mai mare din judeţele din ţară, alături de Ilfov (9,98).
„Prezentările la spital cresc de la o zi la alta, în fiecare săptămână avem cu 30-40% faţă de ce aveam înainte“, potrivit medicului Adrian Marinescu, directorul medical al Institutului Matei Balş.
Iar numărul de paturi de terapie intensivă ocupate l-a depăşit pe cel al locurilor existente pentru prima dată de la debutul pandemiei, în martie 2020. Avem 1.444 de paturi în ATI şi o rezervă de doar 120 de paturi care pot fi activate în spitale. În total, sunt 1.468 de pacienţi internaţi în ATI, iar managerii spitalelor au ocupat chiar şi holurile pentru a primi oamenii bolnavi.
În acelaşi timp, spitalele funcţionează peste capacitate, în contextul în care unităţile medicale vechi nu suportă o încărcare mai mare în secţiile de ATI din cauza circuitelor electrice şi de oxigen vechi, în care nu s-a mai investit. Rezultatul lipsei de investiţii a ieşit la suprafaţă în tragedii precum incendiile de la Spitalul Judeţean Piatra Neamţ, Spitalul Matei Balş sau Spitalul de infecţioase Constanţa.
Peste criza politică şi sanitară se suprapune şi o criză economică. Inflaţia a depăşit 5,2% în august, preţurile la energie cresc în mod galopant, iar facturile de la iarnă vor fi mult mai mari în contextul în care, din nou, mii de angajaţi ar putea să fie obligaţi să stea, temporar, acasă. Uzina Dacia de la Mioveni, cel mai mare producător industrial al României şi cel mai mare exportator, strânge de la începutul anului 25 de zile fără producţie din cauza lipsei microcipurilor, ultimele opriri fiind chiar în primele zile ale lunii septembrie. Caculele ZF arată că cele 25 de zile în care Dacia a fost oprită înseamnă aproape 40.000 de maşini lipsă, cu o valoare de piaţă de circa 600 mil. euro.
Criza însă nu afectează doar industria auto, ci lanţul merge spre firmele de transport, inclusiv spre cele implicate în trasportul internaţional.