♦ Valorificarea capitalului uman, investiţia în educaţie şi cercetare, precum şi sprijinul pentru antreprenori sunt esenţiale pentru dezvoltarea viitoare a economiei româneşti, iar într-un mediu de afaceri din ce în ce mai competitiv, România trebuie să facă tranziţia de la simpla producţie la inovaţie şi creaţie locală.
Liderii de afaceri din România nu doar că trebuie să construiască şi să susţină companii puternice, ci şi să creeze o fundaţie solidă pentru generaţiile viitoare. Acestea au fost doar câteva dintre ideile care au deschis evenimentul CEO Awards 2024, unde am sărbătorit 20 de ani de Business Magazin şi am premiat modele ale leadershipului românesc.
„În 2004, după 22 de ani de business, era pentru prima oară când îmi permiteam să fac planuri pe trei sau cinci ani, nu doar de la un an la altul. Atunci am început să vedem stabilitate şi predictibilitate în economie, ceea ce ne-a dat curajul să ne gândim la viitor”, a declarat Dan Şucu, fondatorul şi proprietarul Mobexpert, în deschiderea evenimentului CEO Awards 2024, organizat de Business Magazin.
„În 2004, eram încă într-o perioadă de rebeliune, abia treceam de la nopţile în club la dimineţile în care mă duceam la birou să vând calculatoare”, şi-a amintit şi Iulian Stanciu, preşedintele eMAG. „Atunci mi-am dat seama că businessul este un fel de magie – din muncă şi energie poţi să construieşti ceva.” Aceste declaraţii au marcat deschiderea evenimentului CEO Awards 2024 – Cum se măsoară admiraţia?, organizat de revista Business Magazin, care a sărbătorit 20 de ani de existenţă, alături de lansarea catalogului „100 cei mai admiraţi CEO din România”, disponibil în curând pe piaţă.
Dan Şucu şi Iulian Stanciu, invitaţi speciali la acest eveniment, au împărtăşit cu publicul nu doar amintiri din 2004, anul lansării revistei, dar şi lecţii învăţate pe parcursul carierei lor. Pentru Dan Şucu, anul 2004 a reprezentat un punct de cotitură în afaceri. După ce traversase perioada de început a capitalismului românesc cu creşteri rapide, stabilitatea începutului de deceniu i-a oferit oportunitatea de a planifica pe termen lung.
„A fost primul moment când am putut să mă gândesc la viitorul pe mai mulţi ani, fără să mă tem de schimbări majore peste noapte”, a explicat el. În contrast, Iulian Stanciu îşi aminteşte acea perioadă ca fiind una de experimentare şi descoperire personală: la doar 20 de ani, Stanciu abia începea să se orienteze în lumea afacerilor, iar vânzarea de calculatoare era primul pas într-o carieră care avea să-l ducă la conducerea celui mai mare retailer online din România. „Atunci mi-am dat seama că, de jos, de la firul ierbii, există foarte multe oportunităţi şi că, din eforturile mele, pot construi ceva semnificativ”, a spus el. Cu toate acestea, succesul nu a venit fără provocări.
Ce urmează pentru următorii 20 de ani de business românesc? Pe măsură ce discuţia a avansat, cei doi lideri şi-au exprimat optimismul pentru viitorul României şi pentru următoarele două decenii de business. Dan Şucu a insistat pe nevoia de a face tranziţia de la „produs în România” la „creat în România”, explicând că „valoarea adăugată majoră vine din creaţie, nu doar din producţie”. Stanciu, la rândul său, a subliniat importanţa educaţiei şi antreprenoriatului în dezvoltarea viitoare a economiei: „Creşterea economică nu va mai veni doar din producţie, ci din inovaţie şi valoare adăugată. Pentru asta avem nevoie de educaţie, de cercetare şi de sprijin pentru antreprenori.”
Dr. Wargha Enayati, preşedinte executiv Enayati Medical City, cu premiul „Oraşul sănătăţii” – pionierat în proiecte medicale integrate
La finalul evenimentului, au fost acordate premii pentru oamenii de afaceri prezenţi în catalogul „100 cei mai admiraţi CEO din România”, în semn de recunoaştere a contribuţiilor lor în diverse domenii. Printre laureaţi s-au numărat: Laura Ţeposu, CEO Libris.ro, cu premiul „Ai carte, ai business” – leadership în retailul de carte şi educaţie online; Alessio Menegazzo, CEO PPC România, cu premiul pentru „Energia viitorului”; Gabriela Nistor, CEO Salt Bank, cu premiul „Banca fără frontiere” – inovaţie şi transformare digitală în sectorul bancar.
Dan Şucu (centru) şi Iulian Stanciu (dreapta), invitaţi speciali la acest eveniment, au împărtăşit cu publicul nu doar amintiri din 2004, anul lansării revistei, dar şi lecţii învăţate pe parcursul carierei lor.
Ionuţ Negoiţă, CEO, HILS Development, cu Premiul pentru dezvoltarea de comunităţi sustenabile în estul Bucureştiului; Dr. Wargha Enayati, Preşedinte Executiv Enayati Medical City, cu premiul „Oraşul sănătăţii” – pionierat în proiecte medicale integrate; Alexandru Stânean, CEO Teraplast, cu premiul „Constructorii viitorului”; Cristina Ivasuc, director general Sabon România, cu premiul „Parfumul succesului” – excelenţă în retail de produse de îngrijire; Mihnea Şerbănescu, General Manager Cushman & Wakefield Echinox, Premiul pentru performanţă în consultanţă imobiliară; Alexandra Dinovici, director general Glovo România, Premiul Reţeta câştigătoare în ecuaţia comandă / livrare şi Dragoş Pavăl, Preşedinte şi Fondator Dedeman, cu premiul „Cel mai admirat CEO din România”, ediţia 2024. De asemenea, au fost acordate premii speciale lui Gabor Olajos, Country Managing Director Pluxee România şi Bulgaria, cu premiul „Pluxee pentru viitor” – inovaţie în soluţii de plăţi şi beneficii; Alexandru Bonea, CEO Meta Estate Trust, cu Premiul „Tânărul vizionar al investiţiilor imobiliare” – leadership şi inovaţie în real estate; Andrei Brumaru, CEO, Carmistin, cu Premiul „Gustul succesului” – contribuţie în industria alimentară şi agricultură şi Gilles Ballot, CEO Carrefour România, Premiul pentru leadership în comerţul modern.