• Leu / EUR4.9479
  • Leu / GBP5.5370
  • Leu / USD5.1794
Eveniment

GALA ZF 2021. Ziarul Financiar a premiat cele mai valoroase 10 companii din economie în 2021. Faţă de anul trecut, valoarea companiilor din top 10 a crescut cu peste 60%

GALA ZF 2021. Ziarul Financiar a premiat cele mai valoroase 10 companii din economie în 2021. Faţă de anul trecut, valoarea companiilor din top 10 a crescut cu peste 60%

Autor: Ştefan Stan, Eduard Ivanovici

17.11.2021, 21:31 3218

Ziarul Financiar a premiat şi anul acesta cele mai valoroase companii din România, în cadrul galei ZF 23 de ani.

Anul acesta, cele mai valoroase 10 companii din economie sunt evaluate la peste 56 mld. euro, faţă de 33,8 mld. euro în 2020, o creştere de peste 64%, potrivit calculelor realizate de ZF, în parteneriat cu BT Capital Partners şi compania de evaluare şi consultanţă Veridio.

Topul celor mai valoroase 10 companii din economie: 

LOCUL 10. BRD

BRD, a treia cea mai mare bancă din România în funcţie de activele gestionate, este evaluată de investitorii de la bursa de la Bucureşti la 2,61 mld. euro, în creştere cu 62% faţă de 2020. Ascensiunea rapidă duce compania pe poziţia a zecea între cele mai valoroase companii româneşti, în urcare cu trei locuri. 

Claudiu Cercel, Director General Adjunct, BRD Groupe Société Générale: „Este încă un an cu o nominalizare a BRD în acest top şi suntem mândri că am rămas în top 10 încă de la prima ediţia a acestui clasament. Datorită colegilor, investitorilor şi stakeholderilor avem această longevitate în acest top.Iată că decizia de a ne lista la Bursa de Valori Bucureşti îşi demonstrează viabilitatea peste ani.”

9.NUCLEARELECTRICA

Pe fondul creşterii accelerate a preţului la energie, tendinţă care a susţinut profitabilitatea companiei şi cotaţia bursieră, Nuclearelectrica reuşeşte unul dintre cele mai mari salturi din clasamentul celor mai mari companii din România, valoarea ei crescând cu 170% într-un singur an la 2,6 mld. euro. 

Cosmin Ghiţă, CEO, Nuclearelectrica: „Dedic acest premiu colegilor mei, fiind o confirmare a muncii noastre ca echipă. Le mulţumesc pentru munca extraordinară din ultimii ani, indiferent de cât de dificili au fost ultimii doi. Datorită lor, Nuclearelectrica este unul dintre cei mai performanţi 400 de operatori nucleari la nivel global, din punct de vedere al securităţii şi productivităţii.”

8.ROMGAZ

Cea mai valoroasă companie a statului român la bursa de la Bucureşti, totodată şi compania de stat cel mai bine poziţionată în portofoliile fondurilor, şi-a majorat valoarea în acest an cu 47%, până la circa 3 mld. euro. Perla statului în energie, ce a anunţat recent că a finalizat negocierile pentru a intra în cel mai mare proiect energetic offshore local: Neptun Deep, în urma unei tranzacţii de peste 1 mld. euro, ocupă locul opt în top, aceeaşi poziţie ca anul trecut.

Razvan Popescu, CFO Romgaz:  „Ne simţim onoraţi să primim acest premiu. A fost un an dificil pentru toţi producătorii de gaze. În continuare avem o strategie nouă, implementată pentru următorii 10 ani, care trebuie să fie în concordanţă cu planurile europene privind decarbonizarea. Trebuie să dezvoltăm portofoliul de resurse, să punem accent pe atenuarea efectelor generate de schimbările climatice. Însă trebuie să ne concentrăm în continuare pe extracţia de hidrocarburi pentru a asigura această fiabilitate operaţională a întregii ţări.”

7.BCR

Cu un ritm de creştere de 52% în ultimul an, BCR urcă două poziţii în ediţia de anul acesta a clasamentului ZF al celor mai valoroase companii româneşti, fiind evaluată la aproape 3 miliarde de euro. 

Ionut Stanimir, Director de marketing si comunicare BCR: „Aş vrea să ofer un mesaj de speranţă, dar şi de atenţionare. Primul mesaj este că am trecut peste doi ani foarte dificili, care au pus la încercare rezilienţa mediului local de business. Să nu uităm că data trecută când am fost puşi la o asemenea încercare, vremurile erau extrem de grele, România încercând să obţină linii de finanţare. De data aceasta nu a mai fost cazul, deoarece ne-am învăţat lecţiile, vorbind aici în numele sistemului bancar.

Cred că ZF este o publicaţie foarte serioasă care a tras mereu un semnal de alarmă atunci când era nevoie. Deja suntem în altă eră, lumea s-a bifurcat. Suntem într-o eră în care organizarea, big data, sistemele lanţurilor de furnizori ş.a.m.d. vor face o mare diferenţă între marii pierzători şi marii câştigători.Trebuie să fim foarte atenţi pentru că meciul a început şi nu cred că suntem foarte bine echipaţi. Să nu uităm că toate aceste aspecte trebuie pregătite din timp prin educaţie, sisteme de antreprenoriat şi tehnice şi, nu în ultimul rând, prin integrarea României pe noile platforme de valoare comercială care primează astăzi în lume (...) Ne uităm la ce înseamnă viitorul din punct de vedere al riscului de inovaţie la care sunt supuşi clienţii şi al platformelor comerciale în care aceştia sunt prezenţi.”

6.BANCA TRANSILVANIA

Banca Transilvania este cea mai mare instituţie de credit din România şi cea mai tranzacţionată acţiune de la bursa de la Bucureşti. Ocupă şi anul acesta locul şase în clasamentul celor mai valoroase 100 de companii din România, dar valoarea de piaţă a urcat cu 46%, până la 3,2 miliarde de euro (15,8 mld. lei).

Gabriela Nistor, Director General Adjunct Retail Banking, Banca Transilvania: „Este o mare bucurie să vedem că eforturile noastre dau rezultate. Nu este vorba doar de clasament şi cifre, întrucât acestea sunt doar un rezultat a ceea ce facem în fiecare zi. Am avut doi ani destui de grei şi tot timpul ne gândim la colegii noştri care au fost acolo în fiecare zi. Mai importantă este călătoria aceasta frumoasă pe care o parcurgem pentru că valoarea unui business merge mână în mână cu responsabilitatea pe care o avem. Suntem conştienţi că suntem o parte importantă din economie şi avem o poveste frumoasă în spate. Cred că este una dintre cele mai frumoase poveşti din businessul antreprenorial românesc.Avem planuri foarte mari pe platformele mobile în continuare. Este clar că servim populaţia României şi vrem să rămânem la fel de umani şi să combinăm partea digitală cu cea fizică.”

5.DANTE INTERNAŢIONAL (eMAG)

eMAG este cel mai mare jucător din retailul online românesc şi are operaţiuni importante şi pe pieţele vecine. Are planuri ambiţioase de creştere alimentate atât de investiţii, cât şi de explozia canalului de vânzări online pe fondul pandemiei de COVID-19. A intrat recent pe un nou segment de piaţă - comerţul alimentar online – şi crede că loc de dezvoltare există încă, atât local, cât şi internaţional. Dante International administrează businessurile eMAG România şi Fashion Days România şi realizează vânzări pentru eMAG Bulgaria şi Ungaria, evaluată la 3,6 mld. euro, plus 39%.

Tudor Manea, CEO eMAG: „Pe această cale aş dori să mulţumesc şi echipei eMag, celor 30.000 de selleri şi furnizori de marfă, curierilor care ne-au ajutat să livrăm la timp şi, nu în ultimul timp, celor 6.000 de angajaţi. Împreună am reuşit să le oferim clienţilor noştri servicii bune şi să creştem în continuare valoarea companiei.

Dacă îi oferi clientului servicii şi produse bune, el va veni la tine, e precum gravitaţia. Am lansat eMAg Marketplace, am creat valoare pentru selleri şi clienţi. Am lucrat împreună cu Sameday, ulterior am dezvoltat Tazz, care creşte precum Făt-Frumos. În viitor, creşterea companiei va veni atât din dezvoltarea acestor servicii în România şi a altor servicii şi companii în care vom investi, dar şi din extinderea spre internaţional, unde vrem să creştem şi mai mult în anii următori.
Ca să reuşeşti peste hotare trebuie să găseşti serviciul care funcţionează acasă, să găseşti o nevoie a clientului şi să o rezolvi impecabil prin tehnologie.Odată ce ai făcut asta şi ai nişte procese bune şi scalabile, trebuie să te mişti foarte bine şi să mergi în extern, deoarece acolo sunt alţi oameni care se gândesc la acelaşi lucru.”

4.PAVAL HOLDING

Holdingul deţinut de antreprenorii care au creat cea mai mare companie românească după cifra de afaceri, retailerul de bricolaj Dedemam, deţine participaţii la companii precum Alro Slatina, Transelectrica, Cemacon, Electrica sau Dedeman, cu un portofoliu evaluat la un pas de 4,2 mld. euro. Prin intermediul acestei entităţi, fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl sunt investitori la Bursa de la Bucureşti. 

3.OMV PETROM

Cu o creştere de 58% în doar un an, OMV Petrom a ajuns anul acesta la o valoare de 5,7 mld. euro.

Alina Popa, CFO OMV Petrom: „Energia este o nevoie vitală pentru societatea modernă. Nivelul nostru de trai şi activitatea economică depind de accesul neîntrerupt la energie, iar creşterea cererii este un indicator al bunăstării. Dacă vorbim despre contribuţia sectorului energetic la creşterea economică, estimăm că aceasta esta una semnificativă, iar industria de petrol şi gaze este un contribuitor mare la creşterea PIB-ului, estimată la 5-6% prin efecte directe şi indirecte.

Avem foarte multe provocări pentru 2022. Vom anunţa pe 7 decembrie strategia Petrom pentru anul 2030, în care vom arăta planurile de creştere şi răspunsul nostru la tranziţia energetică. Suntem expuşi unor volatilităţii foarte mari ale preţurilor şi din punctul de vedere al cadrului de reglementare, care ne influenţează foarte mult activitatea şi deciziile de business. Ne uităm cu atenţie la cadrul de reglementare când vine vorba de proiecte strategice importante pentru România.”

2.HIDROELECTRICA

Rămâne de neînvins în clasamentul celor mai valoroase companii din energie din România, cu o valoare de piaţă de 5,7 miliarde de euro, în creştere cu 35% faţă de anul trecut. Deţinută în proporţie de 80% de statul român, prin Ministerul Energiei, această companie traversează o perioadă excepţională, din punctul de vedere al rezultatelor financiare, explozia preţului energiei transformându-se în încasări şi profituri fără precedent.

Bogdan Badea, CEO, Hidroelectrica: „Vreau să mulţumesc Ziarului Financiar pentru seriozitatea şi obiectivitatea de care a dat dovadă în mod constant, precum şi pentru calitatea excelentă a articolelor, atribut care, consolidat în timp, a reuşit să aşeze această publicaţie pe poziţia de reper a presei economice româneşti.

Hidroelectrica s-a clasat şi anul acesta pe podium. De pe treapta pe care ne aflăm astăzi putem să ne uităm cu mulţumire la realizări şi să avem încredere în planurile de afaceri pe care le-am implementat.”

1.UIPATH

Odată cu listarea la New York, firma pornită în urmă cu câţiva ani în Bucureşti a ajuns să valoreze cât următoarele cinci poziţii la un loc. Anul trecut, aceeaşi companie era pe primul loc în clasament, însă la o valoare de piaţă de 10,5 miliarde de euro. Acum, după listarea pe Wall Street - cea mai puternică piaţă de capital din lume - ea valorează de peste două ori mai mult, mai exact 22,89 mld. euro.

Daniel Dines, CEO şi fondator UiPath: „Suntem onoraţi să fim recunoscuţi încă o dată drept „cea mai valoroasă companie” de către ZF, publicaţie care a scris despre UiPath încă din primele momente, când eram la început de drum. Premiul vine la sfârşitul unui an de succes pentru UiPath, când ne-am listat pe Bursa din New York în urma unuia dintre cele mai mari IPO-uri ale unei companii tehnologice în 2021.

Întrucât tema galei din această seară este „Căutarea unui model de creştere pentru România şi CEE”, aş dori să transmit un mesaj de încurajare antreprenorilor români şi să le spun - din experienţă - că dacă au curaj („Dream big”, cum spun  americanii), rămân cu picioarele pe pământ şi muncesc din greu, li se vor întâmpla lucruri bune.”

Ziarul Financiar a acordat şi 3 premii speciale în cadrul Galei ZF 23 de ani. 

1. TERAPIA

Fondată în 1921, din 1960 până în 1996 a fost deţinută de stat. Apoi, fabrica a fost privatizată, iar în acelaşi an a fost listată la Bursa de la Bucureşti până în 2004. Fondul de investiţii Advent a preluat-o, iar ulterior a vândut-o către un grup indian. Din 2015, un alt acţionar din India deţine compania din Cluj, evaluată la un pas de 500 milioane de euro, în urcare cu 10% faţă de anul trecut. Este cel mai mare producător de medicamente din România, având pe plan local circa 900 de salariaţi.

Dragos Damian, CEO, Terapia. „În primul rând, la mulţi ani Ziarul Financiar. Ştiu câţi ani împliniţi în fiecare an deoarece ziarul este de aceeaşi vârstă cu fiul meu. Vă mulţumesc pentru spectacolul de business pe care ni-l oferiţi în fiecare an şi pentru faptul că păstraţi şi formatul print pentru cei nostalgici. Este grozav să simţi dimineaţa freamătul hârtiei de ziar între degete. Premiul este dedicat în totalitate echipei mele, peste 2.500 de colegi. Nu ştiu ce vor face peste 23 de ani participanţii online la această gală, însă eu îmi pot imagina că voi fi într-o maşină electrică autonomă, fabricată la Mioveni, în drum spre Iaşi, unde se va da în folosinţă fabricarea de vaccinuri cu eliberare transdermală. Ca să ajungem acolo avem nevoie de antreprenori şi directori puternici care înţeleg că piaţa este reprezentată de întreaga planetă. Recomandarea mea către antreprenorii care se extind ar fi să se uite şi la est, unde trăieşte 75% din populaţia lumii. Nu în ultimul rând, să înţeleagă îndemnul dintr-o carte scrisă acum 250 de ani, care spune că este nevoie de toată alergarea pe care o poţi face pentru a rămâne în acelaşi loc. Dacă vrei să ajungi în altă parte este nevoie să alergi de cel puţin două ori mai tare. Obsesia mea este să vină tot mai mulţi investitori industriali în România. 

2. URSUS BREWERIES

URSUS BREWERIES este cel mai mare producător de bere din România, având în portofoliu mărci cu tradiţie, vechi şi de câteva secole, cum este cazul Timişoreana, cu o istorie de peste 300 de ani. A anunţat în vara lui 2021 o investiţie de 50 mil. euro în fabrica de la Braşov, ridicată în 1892, cea mai mare investiţie anunţată în ultimii ani în industria berii, un sector dominat de producţie locală. Compania, ce are mai multe unităţi de producţie în România, este evaluată la peste 900 mil. euro. 

Oana Mateescu – Public Affairs & External Relations Sr. Manager: „Ursus se pregăteşte pentru sărbătorile de iarnă, îşi diversifică oferta, îşi creşte portofoliul şi anunţă investiţii. Anul acesta am lansat şi produse noi pe piaţa din România”. 
 

3.IMMOFINANZ

Immofinanz România este unul dintre cei mai mari proprietari de clădiri de birouri din România, având în portofoliu şi o serie de spaţii de retail. Proprietăţile din România au o valoare de 776 milioane de euro şi reprezintă 15,2% din portofoliul total al grupului. 

Andreea Cotiga, Senior Leasing Manager Office, IMMOFINANZ SERVICES ROMANIA SRL: „Mulţumim pentru acest premiu care ne onorează fără doar şi poate şi care reprezintă o recunoaştere a eforturilor întregii echipe Immofinanz România. V-am urmărit de la început, o să profit de moment pentru a vă felicita pentru organizarea acestui eveniment, dar mai ales pentru cei 23 de ani în care reuşiţi să surprindeţi zi de zi evoluţia businessului din România şi a societăţii noastre.”

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9479
Diferență: 0,085
Ieri: 4.9437
Azi: 5.1794
Diferență: 0,8077
Ieri: 5.1379
Azi: 5.5370
Diferență: -0,2576
Ieri: 5.5513
Azi: 5.2155
Diferență: 0,3869
Ieri: 5.1954