Cumpărarea a 23 de locomotive şi a nouă rame electrice pentru transportul feroviar din România a fost aprobată de Guvern în şedinţa de joi. Valoarea investiţiei se ridică la 1,2 miliarde de lei.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, Guvernul a aprobat Notei de fundamentare privind achiziţia a 23 de locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători”.
Achiziţia vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători şi reducerea poluării pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare: Bucureşti – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timisoara– Arad, Bucureşti – Craiova – Simeria – Deva – Arad, Bucureşti – Brasov – Sighisoara – Arad – Curtici, Bucureşti – Brasov – Sighisoara – Cluj Napoca – Oradea, Bucureşti – Braşov – Miercurea Ciuc – Dej, Bucureşti – Buzău – Paşcani – Suceava – Vatra Dornei, Bucureşti – Buzău – Tecuci – Iaşi, Bucureşti – Buzău – Paşcani – Iaşi, Bucureşti - Giurgiu Nord, Iaşi – Constanţa (Mangalia) via Tecuci, Suceava – Constanţa (Mangalia) via Buzău, Galaţi - Constanţa (Mangalia) şi Bucureşti - Constanţa(Mangalia)
Suma necesară pentru achiziţionarea a 23 locomotive este de 760.268 mii lei cu TVA.
Totodată, Executivul a aprobat şi Nota de fundamentare privind achiziţia a nouă rame electrice interregionale de lung parcurs.
„Scopul obiectivului de investiţii <Achiziţie de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2>, este de a înnoi flota de material rulant, deoarece materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricaţie ce au fost utilizate sunt depăşite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice”, arată ministerul.
Trenurile urmează a fi echipate cu instalaţii ERTMS On-Board, compuse din echipament GSM (radio şi antena), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfaţă a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, unitate de înregistrare (JRU).
Suplimentarea cu cele 9 rame electrice de lung parcurs RE-IR2 vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare: Oradea – Cluj Napoca – Sighişoara – Braşov, Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.
Suma necesară pentru achiziţionarea celor 9 rame electrice este de 447.405 mii lei cu TVA.
Finanţarea celor două proiecte de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Fondul de modernizare şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.