Eveniment

Guvernul constată: Nu sunt date clare că preţurile la alimente au fost umflate de retaileri înainte de reducerea TVA

Guvernul constată: Nu sunt date clare că preţurile la...

Autor: Andra Oprescu

07.05.2015, 00:04 223
Raportul care a ajuns ieri pe masa guvernului Ponta referitor la ipoteza umflării de către retaileri a preţurilor înainte de scăderea TVA nu confirmă negru pe alb această ipoteză, dar nici nu o infirmă.

Guvernul a decis să reducă TVA de la 24% la 9% de la 1 iunie la produsele alimentare, serviciile de alimentaţie publică şi băuturile răcoritoare, iar, pe măsură ce data întrării în vigoare s-a apropiat, au apărut şi zvonuri că magazinele ar fi majorat preţurile. Astfel, în presă apăruseră informaţii că unele  magazine ar fi majorat preţurile la diferite alimente cu până la 30%

Ca urmare a acestor zvonuri, guvernul a mobilizat mai multe instituţii publice care au verificat comercianţii, în încercarea de a identifica dacă aceştia au majorat sau nu preţurile pentru a absorbi reducerea cotei TVA.

Pe baza acestor acţiuni a fost întocmit un raport, publicat pe site-ul guvernului, în care însă nu se precizează concret dacă reţelele de magazine au majorat sau nu până acum preturile. Raportul se referă mai mult la viitor decât la nişte concluzii palpabile.

Astfel, Consiliul Concu­renţei promite că va „analiza în ce măsură în practică se va întâmpla sau nu aşa şi care vor fi cauzele“. ANPC a verificat deja 216 puncte de lucru ale unor retaileri imporanţi şi a constatat abateri la 160 dintre acestea, dar niciuna dintre abaterile menţionate în raport nu face referire la majorarea artificială a preţurilor.

În perioada următoare Consiliul Concuren­ţei va cere  informaţii retroactive privind preţu­rile practicate şi va verifica, aleatoriu, aproximativ 600 de magazine. Totodată, INS va pune la dispoziţie începând cu 10 mai informaţii care să permită o analiză comparativă a preţurilor  cu perioada anterioară reducerii TVA.

INS a furnizat deja Ministerului Agricultirii date privind evoluţia indicelui preţurilor  de consum pentru perioada ianuarie 2010 - martie 2015, dar datele pentru luna aprilie nu sunt încă disponibile. „În analiza preliminară nu au fost sesizate majorări semnificative comparativ cu luna martie 2015. Principalele creşteri de preţ au fost înregistrate la legume şi fructe, produse care prezintă o volatilitate mare a preţurilor“, se arată în raport.

Raportul mai informează că patru mari magazine, Cora, Kaufland, Selgros şi Carrefour, s-au angajat ca din luna iunie să afişeze la raft atât preţul vechi, cât şi pe cel nou, iar Carrefour şi Auchan au promis că vor îngheţa preţurile până la acea dată, Kaufland luând la rândul său în calcul această propunere.

„Dacă piaţa de retail este una concurenţială, ne aşteptăm ca transferul reducerii TVA la alimente să fie resimţit în evoluţia preţurilor la raft. Chiar dacă pot exista fenomene locale de creştere a preţurilor, date de puterea de piaţă superioară a unor magazine şi/sau a unor producători, la nivelul pieţei în ansamblu astfel de fenomene nu pot fi decât temporare“, se mai arată în raport.

După ce cota TVA la produsle alimentare scădea din luna iunie, guvernul va reduce şi TVA general de 1 ianuarie. Guvernul şi Ministerul Finaţelor s-au pus deja pe tăiat cheştuielile pentru a crea spaţiu fiscal în vederea aplicării acestor măsuri. După primul trimestru, România a avut un excedent bugetar de aproape 5 mld. de lei.

 

Carrefour a îngheţat preţurile de la 1 mai

Carrefour România, unul dintre cei mai mari retaileri de pe plan local, a blocat preţurile începând cu 1 mai pentru a pregăti aplicarea reducerii TVA la 9% la produsele alimentare şi la băuturile non-alcoolice, a anunţat ieri retailerul. Singurele două excepţii de la îngheţarea preţurilor sunt produsele care se află în promoţie sau anumite tipuri de fructe şi legume, unde preţurile pot prezenta variaţii din cauza sezonalităţii produselor, precizează compania. Astfel, în cazul primei excepţii, imediat după încheierea unei promoţii, preţul produsului revine la preţul normal, acest lucru nefiind deloc o creştere artificială. Mădălina Panaete

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO