Eveniment

IGPR: O echipă de experţi cu un autolaborator criminalistic face cercetări în cazul planorului găsit

IGPR: O echipă de experţi cu un autolaborator...

Autor: Mihaela Gradinaru

21.11.2015, 17:03 331

"Din dispoziţia conducerii Poliţiei Române, o echipă complexă de experţi criminalişti specializaţi în investigarea accidentelor aviatice din cadrul Institutului Naţional de Criminalistică se deplasează în judeţul Braşov, pentru a participa la operaţiunile de cercetare la faţa locului, în cazul accidentului aviatic", se arată într-un comunicat de presă al Inspectoratului General al Poliţiei Române.

Potrivit sursei citate, experţii se vor deplasa cu autolaboratorul criminalistic "Disaster Victims Identification Mobile Forensic Unit”, special proiectat pentru astfel de evenimente.

Anterior, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) anunţa că, sâmbătă după-amiază, echipaje de căutare formate din pompieri, salvamontişti, jandarmi montani, vânători de munte şi poliţişti au ajuns în zona din Munţii Postăvaru, indicată de un turist care spusese că a văzut bucăţi dintr-un planor, iar din primele verificări seria aparatului de zbor identificat (5855) a corespuns cu cea a planorului dat dispărut la începutul lunii august şi pilotat de Mircea Crăciun

"Totodată, forţele de la faţa locului au descoperit rămăşiţe umane la bordul aparatului de zbor. A fost asigurată perimetrarea zonei, cazul fiind preluat de către organele abilitate, care vor cerceta cauzele şi împrejurările producerii evenimentului", se mai precizează în comunicatul citat.

Anterior, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) anunţa că, sâmbătă după-amiază, echipaje de căutare formate din pompieri, salvamontişti, jandarmi montani, vânători de munte şi poliţişti au ajuns în zona din Munţii Postăvaru, indicată de un turist care spusese că a văzut bucăţi dintr-un planor, iar din primele verificări seria aparatului de zbor identificat (5855) a corespuns cu cea a planorului dat dispărut la începutul lunii august şi pilotat de Mircea Crăciun

"Totodată, forţele de la faţa locului au descoperit rămăşiţe umane la bordul aparatului de zbor. A fost asigurată perimetrarea zonei, cazul fiind preluat de către organele abilitate, care vor cerceta cauzele şi împrejurările producerii evenimentului", se mai precizează în comunicatul citat.

Sursa citată mai preciza că Masivul Postăvarul a fost inclus de mai multe ori, în cursul verii, în arealul de căutare, într-o zonă care a depăşit o mie de hectare, însă aparatul de zbor nu a putut fi identificat atunci din cauza desimii pădurii.

Echipele de intervenţie au găsit epava planorului pilotat de Mircea Crăciun şi dispărut în 6 august, în zona Muchia Cheii, din Masivul Postăvarul. Echipajele s-au deplasat în zona respectivă după ce un turist a anunţat la 112 că a văzut bucăţi dintr-un planor, găsind în interiorul epavei cadavrul în stare avansată de descompunere al pilotului Mircea Crăciun.

Prima echipă care a sosit la locul indicat a izolat zona, fiind aşteptată sosirea procurorului de caz, dar şi a unor reprezentanţi ai Poliţiei Criminalistice.

Planorul pilotat de Mircea Crăciun a dispărut în 6 august, fiind căutat săptămâni în şir în mai multe zone din ţară, însă fără niciun rezultat.

Aparatul de zbor a fost închiriat de la o firmă din străinătate de către pilotul Mircea Crăciun, care îl testa pentru prima dată după asamblare.

În 6 august, membri ai Aeroclubului Braşov l-au ajutat pe pilot să se înalţe şi să decoleze din Masivul Postăvarul, în condiţiile în care Mircea Crăciun se pregătea pentru a atinge un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber.

Comandantul Aeroclubului Braşov, Stelian Cojocaru, declara, la scurt timp după dispariţia planorului, că atunci când a fost tractat de pe Aerodromul Ghimbav pilotul Mircea Crăciun a spus că intenţionează să zboare aproximativ două-trei ore, fiind vorba despre un zbor de "verificare după asamblare".

Ancheta în acest caz a fost începută încă din 6 august de către procurori ai Parchetului Curţii de Apel Braşov, care s-au sesizat din oficiu, fiind deschis un dosar penal cu privire la faptul că în aceeaşi zi planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanţii Aeroclubului Ghimbav sau familia şi nu a mai revenit la bază.

ROMATSA anunţa că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil în 6 august, la ora 13.06, în timp ce traversa staţiunea Predeal.

De asemenea, sursa citată menţiona că, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru zborul în această clasă de spaţiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obţine informaţii la cerere.

"Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC Bucureşti sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informaţii. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informaţii primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Braşov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informaţie referitoare la eveiment a fost primită de către ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Braşov joi, la ora 21.39", se arăta într-un comunicat al ROMATSA de la acea vreme.

Planorul pilotat de Mircea Crăciun zbura într-o zonă de clasa G, adică spaţiul aerian liber, iar pilotul era singurul responsabil cu navigaţia şi cu păstrarea legăturii cu organele de trafic, declara, pentru MEDIAFAX, directorul general al Aeroclubului României, George Rotaru.

Directorul general al Aeroclubului României a spus că, potrivit legislaţiei în vigoare, reprezentanţii Aerodromului Ghimbav nu aveau obligaţia de a monitoriza zborul planorului pilotat de Mircea Crăciun, întrucât era un zbor privat, pentru care s-a asigurat doar tractarea, după aceea pilotul comandant fiind singurul responsabil de menţinerea legăturii cu organele de trafic.

După dispariţie, planorul a fost căutat zile în şir, inclusiv cu un avion fără pilot Hirrus, fiind parcurse în total peste 300 de trasee şi zone montane, iar aria de căutare aeriană cuprinzând aproximativ 46.100 de kilometri pătraţi. De asemenea, au fost mobilizate, zilnic, aproximativ 900 de forţe, ajungând în unele perioade la peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontişti, poliţişti, militari şi voluntari, care au avut la dispoziţie peste 180 de mijloace de căutare terestre - autospeciale de teren, ATV-uri şi şenilate, dar şi mijloace aeriene asigurate de elicoptere ale MAI şi MApN, avioane aparţinând Aeroclubului României şi drone performante puse la dispoziţie de către voluntari din sectorul privat.

Căutările extinse, care au fost făcute pe trasee din opt judeţe, inclusiv cu o dronă, în zona Întorsura Buzăului, au fost finalizate în 16 august, după care s-a intrat în faza de misiune permanentă, asigurată de jandarmii montani şi salvamontişti, în colaborare cu vânătorii de munte şi lucrătorii ocoalelor silvice.

Căutarea pilotului planorului dispărut în 6 august a fost reluată la începutul lunii septembrie, la graniţa dintre judeţele Braşov şi Covasna, reprezentanţii ISU Braşov spunând că această decizie a fost luată în urma unei analize şi întrucât primele indicii au fost din zona respectivă.

Familia pilotului Mircea Crăciun crease chiar şi o pagină de Facebook intitulată "Să-l găsim pe Mircea Crăciun", unde colegii acestuia puteau posta opinii referitoare la traseele pe care ar putea fi căutat. Familia acestuia a mulţumit, totdată, pentru profesionalism şi promptitudine tuturor efectivelor implicate în căutări.

Instructorul de paraşutism din cadrul Aeroclubului "Iosif Şilimon“ Braşov, Cristinel Popescu, spunea despre Mircea Crăciun că este cu siguranţă cel mai bun pilot de distanţă cu planorul, el având un record personal de 700 de kilometri de zbor liber, iar înainte de dispariţia sa pilotul se pregătea să atingă un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber.

"Este un om cu o mare pasiune pentru zborul cu planorul. Aşa cum unii au pasiunea de a pescui, de a zbura cu paraşuta cum sunt eu sau orice alte pasiuni, a lui era zborul cu planorul“, afirmaCristinel Popescu.

Potrivit sursei citate, Mircea Crăciun verifica întotdeauna foarte atent toate detaliile tehnice, dar şi condiţiile meteo înainte de a porni la zbor.

Mircea Crăciun avea o firmă de panificaţie-patiserie în Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, zborul cu planorul fiind marea lui pasiune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO