Eveniment

Impozitul forfetar propus de Pogea, o masura din "preistoria fiscalitatii", spun consultantii

Impozitul forfetar propus de Pogea, o masura din "preistoria fiscalitatii", spun consultantii
02.03.2009, 21:18 209

Impozitul forfetar, pe care autoritatile intentioneaza sa-l introduca, nu este "nici pe departe o masura eficienta" si nu corespunde unui mecanism fiscal performant, deoarece multe firme s-ar putea confrunta cu reale probleme de supravietuire ori s-ar putea indrepta spre economia subterana, considera consultantii fiscali.
Guvernul intentioneaza sa introduca, printre modificarile care vor fi aduse Codului fiscal, un sistem forfetar de impozitare pentru activitatile economice insuficient fiscalizate, intentia figurand in programul actualizat de convergenta, aprobat recent de Guvern.
"Principiile cotei unice de impozitare vor fi mentinute, de asemenea vor fi reglementate prin Codul fiscal contributiile de asigurari sociale si se va introduce un sistem forfetar de impozitare pentru activitatile economice insuficient fiscalizate", se spune in program.
"Aceasta masura ne duce cu gandul la preistoria fiscalitatii. Se incearca o simplificare, dar nu acesta este modul in care ar trebui facuta aceasta simplificare. La noi, pasul spre un mecanism eficient a fost facut prin introducerea cotei unice. Ar trebui sa facem sa functioneze cota unica in adevaratul ei sens, in loc sa introducem alte impozite", spune Gabriel Sincu, directorul departamentului de taxe al companiei de audit si consultanta Mazars.
Potrivit declaratiilor ministrului finantelor Gheorghe Pogea, impozitul forfetar ar putea fi introdus pentru domeniul imobiliar si constructii, comertul cu ridicata si cu amanuntul, hoteluri si restaurante, precum si in industria alimentara si a bauturilor. Tehnocratii de la Fisc si din Ministerul Finantelor spun ca inca se lucreaza la aceasta masura, nefiind stabilite definitiv domeniile si nici modalitatea de calcul.
Initiativa introducerii unui impozit forfetar pentru anumite categorii de firme a fost readusa in discutie de PSD, dupa ce a mai propus si in anii trecuti o astfel de masura. Impozitul forfetar presupune practic impozitarea unei afaceri dupa dimensiunea sa (cifra de afaceri, numar de mese intr-un restaurant etc.), nu dupa profitul obtinut pe hartie, care apare de multe ori "cosmetizat". Insa odata cu ajungerea la guvernare a PSD, a venit si criza economica, context in care companiile vor inregistra pierderi reale, nu doar pe hartie.
Conform datelor anuntate de INS, cele aproape 500.000 de firme care erau inregistrate in Romania au avut o cifra de afaceri de 231 mld. euro in 2007 si au obtinut un profit brut de circa 13 mld. euro.
"Cu siguranta la baza introducerii unei astfel de masuri se afla incercarea de a scoate la suprafata asa-numita 'economie gri' si de a micsora evaziunea fiscala, mult mentionata in ultima vreme de catre reprezentantii Ministerului Finantelor Publice cu diverse ocazii", apreciaza Alina Timofti, partner Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen, Tax Advisory Services.
Prin urmare, daca privim introducerea masurii in discutie din aceasta perspectiva, se poate aprecia ca este o masura buna, menita sa duca la asanarea unor practici economice nesanatoase de care auzim din ce in ce mai mult in ultima vreme cum ca ar fi mult mai extinse decat se estima, explica Timofti.
Ea completeaza insa ca, daca ne gandim ca asistam la o perioada in care multe dintre companiile mici si mijlocii lupta pentru "supravietuire", in marea majoritate a cazurilor cu buna-credinta si respectand reglementarile legale, vom asista probabil la numeroase falimente, inclusiv din imposibilitatea acoperirii creantelor fiscale.
Solutia imbunatatirii mecanismelor fiscale din Romania sunt doar cota unica si imbunatatirea colectarii taxelor si impozitelor la bugetul statului, peste nivelul de 70% din total cat este in prezent, mai spun consultantii.
"Cred ca iarasi incercam sa facem lucrurile pe genunchi, am tot discutat pe linia asta a cotei unice de impozitare, ca acum sa ne intoarcem de unde am plecat. Nu este deloc o idee buna, pur si simplu mascheaza incompetenta autoritatilor fiscale de a colecta venituri la bugetul de stat si de a face controale riguroase pentru ca situatiile atipice sa nu mai apara", considera Sincu. El apreciaza ca cei care pana acum au inceput sa-si mascheze profiturile vor reusi sa-si mascheze si cifra de afaceri.
In conditiile in care companiile vor inregistra pierderi, statele europene in care se aplica acest sistem incearca sa elimine aceasta metoda de impozitare. Mai ales in contextul actualei crize economice aceasta masura nu poate fi una buna, spune Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania. "Spre exemplu, in Franta se incearca eliminarea impozitului forfetar pentru firmele cu cifre de afaceri peste 500.000 de euro. In sectorul constructiilor, firmele vor inregistra pierderi anul acesta, este un fapt dat. O firma plateste 16% impozit pe profit daca inregistreaza profit. Dar daca are pierderi, cum ar putea sa mai plateasca un impozit forfetar?"
Potrivit acestuia, 35-37% din IMM-uri apar ca fiind neprofitabile, ceea ce poate tine intr-adevar si de evaziunea fiscala. "Inteleg ideea debirocratizarii si a reducerii evaziunii fiscale, dar nu poti intr-o perioada de scaderi, cand te-astepti ca firmele sa inregistreze pierderi reale, sa introduci un asemenea impozit", spune Pogonaru.
"Introducerea unui impozit forfetar va determina firmele fie sa intre in faliment, fie sa nu mai faca niciun fel de acte. Firmele mari vor plati in continuare, dar la nivelul societatilor de mici dimensiuni aceasta masura ar putea crea reale probleme. Ar putea muta economia intr-o zona si mai neagra, fata de zona gri in care este in prezent", considera Emilian Duca, partener la BDO Conti Audit, una dintre cele mai mari firme de audit si consultanta dupa cele din BIG4.

Consultantii despre impozitul forfetar al lui Pogea

  •   firmele care au pierderi reale in afaceri, nu doar pe hartie, ar putea intra in faliment;
  •   va fi incurajata economia subterana, firmele nu isi vor mai declara o parte din venituri;
  •   se vor ingreuna mecanismele fiscale, cota unica de impozitare fiind singura solutie pentru un sistem eficient;
  •   mascheaza incompetenta autoritatilor fiscale de a colecta venituri la bugetul de stat.
AFACERI DE LA ZERO