Eveniment

În continuare pâinea decongelată rămâne nesemnalizată la raft, deşi legea prevede ca eticheta „produs decongelat“ să fie „vizibilă, lizibilă şi uşor de înţeles“. Mega Image semnalizează cu un fulg de nea

Autor: Roana Rotaru

21.03.2018, 00:07 3361

Românii care cumpără o pâine din supermarket nu ştiu dacă aceasta a fost sau nu anterior congelată, pentru că aceste informaţii nu sunt semnalizate în mod vizibil la raft, deşi legea îi obligă pe comercianţi să specifice acest lucru.

„Consumatorului din hipermarket îi este greu să afle dacă un produs a fost sau nu anterior congelat. Legea cere să specifice, dar unii comercianţi consideră că nu au nicio obligaţie. Pun un fulg de nea pe etichetă, fără să explice ce înseamnă acel fulg de nea. E o întreagă dezbatere pe lege, fiecare o interpretează cum vrea. Problema este că autorităţiile nu fac controale la raft, numai în depozite şi pe linia de producţie. Noi nu cumpăram însă din depozite sau direct din fabrică, ci de la raft”, a spus Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons, o asociaţie de protecţie a consumatorului. 

Spre exemplu, retailerul Mega Image foloseşte imaginea unui mic fulg de nea pentru a semnaliza produsele de panificaţie congelată. Publicul larg nu ştie însă ce reprezintă acel simbol mic poziţionat în colţul din dreapta-sus al etichetei, pentru că pe etichetă nu apare nici o legendă care să explice acest lucru.

„Avem un catalog la raft unde sunt incluse informaţii despre fiecare produs. Am lucrat un an şi jumătate la el”, a spus Adrian Nicolaescu, directorul de marketing al Mega Image.

Alţi retaileri, precum Kaufland, specifică pe etichetele de la raft faptul că pâinea provine dintr-un produs anterior congelat, dar şi care sunt ingredientele folosite, însă pentru a afla aceste detalii consumatorul trebuie să citească cu atenţie eticheta de la raft. „O simplă etichetă la raft nu ajută, întrucât oamenii nu o citesc. Poziţia este incomodă, literele sunt mici, distanţa de citire este mare”, a spus Alexandru Epure, administratorul Moripan Alex, un brutar din Vrancea, care consideră că etichetarea pâinii ar trebui să se facă pe pungile aflate la raft, în care clienţii îşi pun produsele de panificaţie. În prezent, legea etichetării produselor de panificaţie congelată discriminează brutarii veterani, care au mai multe obligaţii în ceea ce priveşte informarea consumatorului decât producătorii de panificaţie congelată.

„Nu trebuie făcută discriminare între produse din punctul de vedere al infor­mă­rii consumatorului, de exemplu, între produsele amba­late şi produsele congelate. Pen­tru o informare care nu discri­minea­ză, ar trebui să afişeze reţeta, data conge­lării, ter­menul de valabilitate, valorile nutri­ţionale”, a spus Nicolae Şerbănescu, preşe­dintele consi­liului de administratie al Vel Pitar, liderul industriei de panificaţie din România. Zilele trecute, Autoritatea Naţio­­nală pentru Protecţia Consu­matorilor (ANPC) a publicat pe site-ul insti­­tuţiei un ordin spre dezbatere, prin care vrea să oblige comercianţii de panificaţie congelată să treacă pe am­balaje că produsele lor „pot conţine gră­simi, zaharuri sau amelioratori pentru gust”.

Această măsură nu-l ajută aproape deloc pe consumator, care în continuare nu are acces la toate informaţiile necesare pentru a lua decizia de cumpărare în cunoştinţă de cauză. Luni, 20 martie, membrii Rompan şi reprezentanţii ANPC au dezbătut aceast ordin aflat în dezbatere pe siteul institu?iei. În urma acestei întâlniri, ANPC a hotărât că va face o nouă propunere în următoarea perioadă şi va schimba termenul privind intrarea în vigoare a ordinului, potrivit reprezentanţilor Vel Pitar.

Piaţa de panificaţie din România este estimată la 1,8 mld. euro, din care valoarea producţiei interne este în jur de 1,1 mld. euro. Produsele de panificaţie congelată reprezintă 5-6% din totalul vânzărilor din industria panificaţiei, potrivit Vel Pitar.

 

Ce spune legea despre etichetarea produselor de panificaţie congelată?

„Operatorii economici care comercializează către populaţie pâine, produse de panificaţie şi produse de patiserie obţinute din produse congelate, precum şi unităţile de restauraţie colective care utilizează la prepararea meniurilor produse alimentare congelate au obligaţia de a informa consumatorii prin afişare la loc vizibil, lizibil, uşor de înţeles, într-o formă care să nu permită ştergerea, după caz, pe un afiş, pe etichetă, ambalaj de vânzare, în meniul oferit, ori altele asemenea, ce însoţesc produsul, cu menţiunea «produs/din produs decongelat»”.

Sursa: Ordinul ANPC nr. 183/2016 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO