Eveniment

In lupta celor mai mici preturi din retail, diferentierea este sansa productiei locale de FMCG

In lupta celor mai mici preturi din retail, diferentierea este sansa productiei locale de FMCG

Sorin Minea, presedinte Romalimenta (stanga), Aurel Popescu, presedinte Rompan (centru), si Mihai Dumitriu, presedinte Pacero, au sustinut cauza producatorilor locali

27.02.2007, 18:44 80

Produsele alimentare romanesti, puse in fata competitiei importurilor din Uniunea Europeana, ar putea pierde batalia preturilor mici, dar castiga consumatori prin strategii de diferentiere fata de concurenta si prin investitii in calitate, este una dintre concluziile forumului "Standarde europene pentru industria alimentara romaneasca", organizat ieri de Mediafax.
"Calitatea si siguranta alimentelor sunt doua lucruri diferite. Siguranta este obligatorie, iar calitatea nu este neaparat garantata de numele retailerului. Sunt sigur ca extinderea retelelor mari de magazine si presiunea pe pret pe care acestea o exercita vor duce la scaderea calitatii alimentelor de pe piata.
In toate celelalte tari, retelele mari au perimat calitatea si increderea consumatorilor", a spus Sorin Minea, presedintele Romalimenta. Un produs ieftin este intotdeauna un produs prost, concluzioneaza el.
Vanzarea de produse alimentare este o miza importanta pentru operatorii magazinelor de suprafete mari, care s-au extins agresiv in ultima perioada. La fel de importanta este si pentru producatorii romani de alimente distributia prin canalul key-accounts, datorita volumelor mari de vanzari pe care le genereaza.
Cu toate acestea, afacerile producatorilor locali de alimente au inregistrat in ultimul an un ritm de crestere mai mic fata de cel al dezvoltarii retailului modern. Productia locala de alimente si bauturi non-alcoolice a crescut anul trecut cu 15,9% in termeni reali (date INS), fata de ritmul de extindere a retailului modern de peste 40% in aceeasi perioada, potrivit estimarilor ZF. Productia autohtona de produse agroalimentare a evoluat anul trecut mai lent decat importurile (crestere de 20%), fata de 2005.
"Comertul modern are beneficii, insa retailerii mari vor avea o putere din ce in ce mai mare, pentru ca ei filtreaza practic contactul cu consumatorul final. Pe de o parte, ei vor cere din ce in ce mai multi bani pentru a pune pe rafturi produsele autohtone, iar pe de alta parte vor veni cu propriile marci, devenind concurenti directi ai producatorilor locali de pe piata FMCG", a declarat Daniel Micu, managing partner al companiei de consultanta Trout&Partners. El este de parere ca strategia pozitionarii unui produs pe segmentul de pret cel mai de jos nu este, in general, castigatoare, spre deosebire de strategia de diferentiere fata de competitori.
"Orice companie se poate diferentia de concurentii sai, atat la nivelul produsului cat si al serviciilor adaugate pe care acesta le genereaza", a adaugat Daniel Micu.
De cealalta parte, retailerii internationali spun ca accentul pe preturi mici in comertul modern nu genereaza rabatul la calitate, datorita marjelor mici specifice pietei de profil.
"Preturile mici sunt obtinute datorita volumului mare de marfa cumparat de marile magazine. In reteaua Carrefour, exista in fiecare magazin cate un responsabil calitate, care verifica calitatea produselor fabricate, a celor receptionate, conform actelor de receptie marfa, duce la control esantioane din produsele realizate in laboratoarele noastre proprii precum brutarie, rotiserie sau macelarie", a comentat Andreea Mihai, managerul de marketing al companiei Carrefour Romania.
Pe fondul neintelegerilor dintre patronatele din industria alimentara (Romalimenta, PACERO - Asociatia Crescatorilor si Exportatorilor Romani de Ovine) pe tema noilor reglementari din domeniu, dar si ca urmare a intrarii in Uniunea Europeana, importurile ar putea castiga din cota de piata a produselor autohtone.
"Vom avea miei din import de Paste. Deja marile lanturi de retail importa din Bulgaria carne de miel", a spus Mihai Dumitriu, presedintele PACERO.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO