Circa 100 de kilometri de autostrăzi ce fac parte din rutele Lugoj - Deva şi Orăştie - Sibiu vor fi inauguraţi până la finalul acestui an, stadiul lor de construcţie fiind în prezent de circa 85-95%, susţin reprezentanţii Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine.
„Primul lot din autostrada Lugoj - Deva, este aproape finalizat. Este construit în proporţie de 95% şi urmează să fie gata în decembrie. De asemenea, loturile 1, 2 şi 4 din Orăştie - Sibiu sunt aproape gata, în diverse stadii, de 85-90%, urmând să fie inaugurate în noiembrie-decembrie. Lotul al treilea din Orăştie - Sibiu, construit în proporţie de 60%, va fi gata undeva între aprilie şi iunie anul viitor“, a spus Ciprian Goriţă, consilier al ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură Dan Şova la un eveniment în domeniul transporturilor organizat de Ambasada Marii Britanii.
Termenele de finalizare a acestor tronsoane sunt însă deja depăşite, având în vedere că cea mai mare parte a şantierelor de autostrăzi din vestul României, situate pe coridorul IV paneuropean, trebuia să fie gata încă din aprilie, potrivit contractelor încheiate iniţial cu constructorii. Goriţă a mai spus că zilele trecute au fost semnate şi contractele de construire pentru al doilea şi al treilea lot din autostrada Lugoj - Deva, care cumulează aproape 50 km. Astfel, contractul pentru lotul al doilea a fost semnat de compania de drumuri cu italienii de la Salini şi Secol pentru suma de 128 mil. euro, în timp ce contractul pentru construcţia celui de-al treilea lot a fost semnat cu firmele Teloxim (controlată de Theodor Berna), Comsa (Spania), Aldesa Construcciones (Spania) şi Arcadis Eurometudes (Olanda), pentru suma de 132 mil. euro, potrivit informaţiilor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). În perioada următoare ar urma să fie semnat şi contractul de construire a 25,6 km din autostrada Timişoara - Lugoj cu firmele italiene Tirrena Scavi şi Societa Italiana per Condotte D’Acqua, pentru 96 mil. euro. Contractele pentru aceste autostrăzi au fost scoase la licitaţie în luna august a anului trecut, iar statul a tergiversat aproape nouă luni procedura de selecţie a unor constructori, ulterior începerea lucrărilor fiind blocată de contestaţii. Goriţă a mai spus că în perioada următoare se vor realiza studii de fezabilitate pentru autostrăzi precum Sibiu - Braşov sau inelul de centură nord al Capitalei la standard de autostradă.
Ministrul transporturilor: Discutăm cu FMI şi CE noul calendar de privatizare a CFR Marfă
Garanţia de 10 milioane de euro, ca şi avansul depuse de Gruia Stoica, proprietarul GFR, firma care a fost la un pas de a prelua transportatorul de stat CFR Marfă, vor fi returnate, a spus ministrul transporturilor Ramona Mănescu, prezentă la un eveniment pe transporturi organizat de Ambasada Marii Britanii. „Contul escrow (în care Gruia Stoica a depus un avans de 20 mil. euro - n.red.) va fi deblocat, garanţia va fi returnată aşa cum au indicat şi consultanţii, Deloitte şi casa de avocatură Muşat şi Asociaţii”, a spus Ramona Mănescu. Ea a adăugat că Transporturile vor purta în următoarele zile discuţii cu reprezentanţii FMI şi ai Comisiei Europene în vederea stabilirii noului calendar de privatizare a CFR Marfă.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.10.2013