Eveniment

Început de an prost: Exporturile, plus 1,6%, iar importurile, plus 9,2%. Deficitul comercial a crescut în ianuarie cu 62%, ajungând la 1,2 mld. euro cel mai înalt nivel din 2008 încoace

Început de an prost: Exporturile, plus 1,6%, iar...
13.03.2019, 00:06 338

Continuarea creşterii sala­riilor, care a impul­sionat de-a lungul vremii im­por­turile, Ordonanţa 114 care a determinat reducerea exporturilor de combustibili şi situaţia economică a UE care a pus şi ea frână exporturilor româneşti au provocat în ianuarie un salt uriaş al deficitului comercial – plus  62% faţă de de ianuarie 2018.

România a exportat în ianuarie bunuri de 5,5 mld. euro şi a importat bunuri de 6,77 mld. euro.

„Nu trebuie să analizăm ianuarie într-un mod izolat. Este vorba despre o tendinţă pe care o urmăm de doi ani, de majorare a deficitului. Dar, dacă până acum puteam să spunem că suntem în siguranţă, cu un deficit comercial de 4-5% din PIB, în 2019 putem să depăşim cu mult aceast prag şi atunci ajungem într-o zonă de alarmă. Una dintre marile capcane în care am căzut în criză a fost că deficitul comercial ajunsese la 12% din PIB şi nu am avut cum să-l finanţăm. Acum ne îndreptăm îngrijorător spre un nou scenariu de acest fel, mai ales că Eu­ropa scade: Germania stagnează, I­talia este în recesiune, Franţa nu se simte con­fortabil. Cheltuielile de con­sum, de­terminate de creşterile salariale pu­ter­nice, au majorat importurile, pen­tru că economia internă nu a făcut faţă cererii. Iar reducerea creşterii în Europa pune piedici exporturilor şi, astfel, de­ficitul se majorează puternic. Ris­cu­rile sunt foarte mari”, comentează eco­no­mistul Aurelian Dochia.

 

Deficitul co­mer­­cial a fost în ianuarie de 0,6% din PIB.

„Relaxarea fiscală începută în 2015 şi continuată în anii următori a crescut disproporţionat cererea internă, îndepărtând România de modelul virtuos al creşterii prin investiţii şi exporturi şi îndreptând-o spre modelul păgubos economic (dar câştigător din punct de vedere electoral) al creşterii prin consum. Astfel, deficitul comercial a ajuns la 7,4% din PIB şi a antrenat un deficit de cont curent în creştere, până la 4,7% din PIB, la nivelul celui din 2009, al doilea cel mai mare din Uniunea Europeană”, cometează o analiză al Camerei de Comerţ Americane în România (AMCHAM), publicată ieri.

Cea mai mare cădere pe exporturi s-a produs la combustibili, cu un minus de 16,1%, dar un plus de 9,9% la importuri. „Ponderea combustibilului în importuri a crescut, dar a scăzut pe partea de export, probabil din cauza limitării preţurilor reglementate, măsură decisă prin Ordonanţa de Urgenţă 114/2018”, a comentat economistul de la ING Bank Valentin Tătaru, într-o notă către investitori.

Sunt doar patru domenii din Clasi­fi­ca­­rea Standard de Comerţ inter­na­ţional care au fost pe excedent în ia­nua­rie, cel mai semnificativ fiind sec­to­rul maşini şi echi­pamente de transport (pon­dere în exporturi de 48,3%), care a vân­dut la ex­port produse de 2,6 miliarde de eu­ro, în vre­me ce importurile au fost de 2,4 miliarde de euro.

Dar Valentin Tătaru crede că tendinţa nu se va menţine pentru că surplusurile au fost anul trecut mai mici de la o lună la alta.

iulian.anghel@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO