Eveniment

HP, Siveco şi Oracle, furnizorii SIUI. Cât a costat sistemul informatic care a blocat pentru o săptămână asigurările de sănătate

HP, Siveco şi Oracle, furnizorii SIUI. Cât a costat sistemul informatic care a blocat pentru o săptămână asigurările de sănătate

Autor: Ioana David

12.01.2011, 23:48 496

Implementarea primei etape a pro­iectului de informatizare asănătăţii, adică sistemul informatic unic integrat (SIUI) care acostat 36 mil. euro, a început cu stângul în condiţiile în caresistemul nu poate să fie operat în întreaga ţară la nici o lună dela inaugurare.

SIUI, practic baza de date cu care lucrează medicii, a începutsă fie implementat la 20 decembrie 2010 în casele judeţene deasigurări de sănătate, în cabinetele medicilor de familie, înspitale şi are ca scop gestionarea online a oricărei informaţiimedicale.

Ieri activitatea caselor de asigurări de sănătate a fost sistatăîn întreaga ţară până luni, iar cei mai afectaţi sunt cei care auvenituri din drepturi de autor sau persoanele cu convenţii civilecare plătesc aceste contribuţii o singură dată pe an, până la 25ianuarie.

Odată cu apariţia acestei probleme, casele de sănătate nu maipot elibera nici adeverinţe de sănătate. "Sistemul online a fostimple­mentat recent şi este funcţional. În cadrul procesului deoptimizare şi reglaj într-un sistem de o asemenea anvergură estenormal să apară încetinirea temporară şi reversibilă a unor procesede calcul, consecinţă a modelării parametrilor de setare aechipamentelor şi corelărilor de proces la nivelul modulelorinformatice şi/sau a aplicaţiilor adiacente", au spusreprezentanţii CNAS.

Aceştia au adăugat că "problema tehnică apărută la platformacare gestionează bazele de date, independentă de SIUI, estederivată dintr-o sursă externă competenţelor CNAS şi a partenerilorsăi contractuali".

Cu toate acestea, nu este clar ce anume a cauzat problema.

Contractul de informatizare a Sănătăţii a fost câştigat în urmăcu zece ani de puternica firmă americană Compaq (preluată ulteriorde un alt gigant american HP), dar şi Siveco, Oracle şi Serviciulde Telecomunicaţii Speciale (STS) fac parte din proiect.

Contactat de Ziarul Financiar, Radu Enache, directorul generalal Hewlett Packard (HP) România, a spus că soluţia pentruremedierea defecţiunii urmează să vină din SUA, dar că de ea seocupă Oracle. La rândul său, Sorin Mîndruţescu, directorul generalal Oracle România - firma care a furnizat baza de date, nu a doritsă comenteze.

"Siveco România a dezvoltat şi im­plementat în calitate desubcontractor în cadrul proiectului de informatizare a CaseiNaţionale de Asigurări de Sănătate apli­caţiile destinategestionării fondurilor de asigurări, respectiv aplicaţiile carepermit realizarea raportărilor financiare desfăşurate departi­cipanţii la sistem. Situaţia apărută azi (ieri - n. red.) laCNAS este legată de funcţionarea bazei de date Oracle şi,respectiv, a sistemului de operare de pe serverul central. Acestecomponente sunt gestionate de prim contractorul proiectului,compania HP", au spus la rândul lor repre­zentanţii Siveco.

Întregul proiect de informatizare se ridică la 112 mil. euro,iar în continuare autorităţile mai au de implementat cardul desănătate, fişa electronică şi prescripţia electronică.

AFACERI DE LA ZERO