Eveniment

Metrorex incepe anul viitor doua santiere de 1,7 mld. euro, dar nu are 150 mil. euro pentru a finaliza 1 Mai-Laminorului. Cum comentati? Vezi interviu Gheorghe Udriste

20.07.2009, 19:41 213

Tronsonul 1 Mai-Laminorului, care urmeaza sa aiba trei statii - Parc Bazilescu, Pajura si Laminorul - , mai are nevoie de investitii de circa 150 mil. euro pentru a fi finalizat, insa in niciun caz nu se va circula pe acest tronson mai devreme de 2011, pentru ca inca nu este asigurata finantarea.

Anul trecut, fostul ministru al transporturilor, Ludovic Orban, afirma ca tronsonul catre Laminorul va fi gata in 2010. Lucrarile la acest tronson au fost incepute in 1989 si s-au derulat intr-un ritm greoi pentru ca nu a existat finantare intr-un mod sustinut, dar si din cauza lucrarilor dificile care trebuie realizate.

"Tronsonul 1 Mai - Parc Bazilescu (cu o lungime de 2,6 km - n.r.) este in continuare o prioritate pentru guvern, iar investitiile necesare pentru finalizarea investitiei se ridica la 50 de milioane de euro. Din momentul in care primim finantarea, intr-un an si jumatate putem finaliza acest tronson. Pentru Parc-Bazilescu- Laminorului mai este nevoie de inca 100 de milioane de euro", spune Udriste.

Tronsonul, cu o lungime de 4,5 km, a inghitit pana in prezent peste 100 mil. euro, fara sa fie finalizata complet nicio statie. La un calcul simplu, un kilometru a atras 20 mil. euro pana in prezent, iar in momentul finalizarii investitia se va ridica la circa 50 mil. euro/km.

"Investitiile se vor indrepta catre dotarea cu echipamente a tronsonului, iluminat, finisaje, precum si in finalizarea constructiei statiei Parc Bazilescu, a tunelului catre Laminorului si a statiei Laminorului, precum si in realizarea galeriilor care subtraverseaza apeductele Rosu si Arcuda", spune Udriste.

De la Zarea la Laminorului nu este nimic facut si implicit statia Laminorului, dar Metrorex vrea sa extinda acest tronson catre Straulesti si chiar pana spre Mogosoaia. "Am in intentie acest lucru. Punem in functiune linia pana la Parc Bazilescu si ulterior ne concentram de la Zarea spre Laromet si ulterior spre Straulesti si Mogosoaia", explica Udriste.

Totusi, reprezentantii Ministerului Transporturilor, care finanteaza investitiile Metrorex, nu au mai facut de mult un anunt privind felul in care vor fi desfasurate lucrarile la acest tronson.

Udriste afirma ca in urmatorii 20 de ani vor fi finalizate si lucrarile de metrou catre Gara Progresul si catre linia de centura din vestul Capitalei (catre autostrada Bucuresti-Pitesti), care se vor conecta cu actuala retea feroviara din jurul Bucurestiului. In prezent, doar Gara de Nord asigura o legatura cu liniile CFR. In prezent metroul reprezinta doar 2,5% din lungimea transportului din Capitala, dar este utilizat de 25% din locuitorii Capitalei, avand un trafic de 500.000 de persoane pe zi.

"Sunt necesare investitii de peste 6 miliarde de euro pentru dezvoltarea retelei de metrou si pentru integrarea cu linia ferata din vecinatatea orasului in urmatorii 20 de ani. In prezent, centrul orasului este principala tinta a investitiilor, pentru ca trebuie stabilita de catre primaria Capitalei zona metropolitana si polii urbani ai Bucurestiului", explica Udriste.

Guvernul a anuntat anul acesta ca prioritatile pentru dezvoltarea infrastructurii de metrou sunt tronsoanele Universitate-Drumul Taberei si Piata Victoriei-Otopeni. Metroul catre Drumul Taberei va atrage o investitie de 740 mil. euro, dintre care 370 mil. euro vor fi contractati de la Banca Europeana de Investitii (BEI), in timp ce tronsonul spre Otopeni va atrage investitii de 1 mld. euro, urmand ca 300 mil. euro sa vina de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC).

"Proiectele de realizare a tronsoanelor Universitate-Drumul Taberei si Piata Victoriei-Otopeni sunt proiecte multinanuale, care vor avea bugete anuale de 100-200 de milioane de euro. Ambele au deja o parte din finantare asigurata si vor impulsiona activitatea producatorilor de materiale de constructii, mai ales in contextul economic actual", explica Udriste. Desi, daca ar fi fost facut si la suprafata, costurile de constructie ar fi fost cu 150-200 mil. euro mai reduse, pe termen lung aceasta solutie ar fi fost mai costisitoare. De ce? Din cauza iernilor grele si a costurilor de intretinere mai mari. "Analizele pe care le-am facut in diverse comisii de urbanism, inclusiv la cea a primariei capitalei, au condus la concluzia ca metroul nu poate fi scos la suprafata spre Otopeni, pentru ca ar fi fost doar un moft. Erau cheltuieli mai mari de iesire si intrare la suprafata si de construirea statiilor. Chiar daca incalzirea globala se face simtita, nu stim daca iarna care va veni este aceeasi cu cea care a fost, pot aparea viscole, zapezi", explica Udriste. Analiza de oportunitate si de fezabilitate, care s-a intins pe o perioada de trei ani, a fost urmarita permanent de o misiune a JBIC.

Totusi, avand in vedere ritmul greoi in care s-au derulat investitiile in dezvoltarea metroului in ultimii 20 de ani, inca nu exista o siguranta in ceea ce priveste termenele de executie a proiectelor.

"Am aceasta parere de rau ca ministrii care au fost la transporturi nu s-au tinut de cuvant in ultimii ani. Pentru a duce la bun sfarsit aceste proiecte trebuie sa am un buget stabilit luna de luna, insa am incredere in actualul Guvern ca aceste investitii vor fi realizate", afirma Udriste.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO