Eveniment

Interviu Sorin Buşe, ministrul transporturilor: Am vizitat şantiere de autostrăzi pentru a descoperi morminte şi peşteri. CNADNR trebuie să iasă din „sfera teoreticului“ şi să înceapă să execute lucrări în regie proprie

Interviu Sorin Buşe, ministrul transporturilor: Am...

Autor: Bogdan Alecu

06.08.2016, 23:59 2480
Studiile de fezabilitate reprezintă „cheia“ finalizării la timp a marilor proiecte de infra­struc­tură, în condiţiile în care nerealizarea lor în mod optim a dus la apariţia întârzierilor pe actualele şantiere, unde constructorii au găsit peşteri sau situri arheologice, dar şi unde proiectul a fost modificat pentru a include pasaje speciale pentru trecerea animalelor.

„Din ce am văzut până acum, studiile de fezabilitate trebuie făcute mai bine, mai profund şi acest lucru încercăm să facem acum. Studiile nu trebuie să fie o decizie dacă faci sau nu faci ceva, ci reprezintă fundaţia teoretică. Dacă sunt bine făcute, asigură o derulare bună a proiectului. Scopul nostru este ca studiul de fezabilitate pentru Sibiu-Piteşti să fie făcut «state of the art» pentru a nu mai avea niciun fel de surprize tehnice, pentru ca proiectul să fie cât mai bine încadrat de la început, să nu apară lucruri neprevăzute“, a declarat Sorin Buşe, ministrul transporturilor, într-un interviu acordat în exclusivitate ZF.

În ceea ce priveşte centura Capitalei, până la finalul anului Ministerul Trans­porturilor vrea să finalizeze tronsonul dintre autostrada A1 şi Chitila, cu excepţia pasajului peste conductele de apă. Pe tronsonul dintre A2 şi DN2 au fost finalizate expertizele pentru lucrările rămase de la vechiul constructor, care a întrerupt lucrările în urmă cu doi ani şi jumătate, după ce constructorul a intrat în insolvenţă.

„Acum suntem pe punctul de a finaliza proiectele cu privire la centura Capitalei şi pe sud, şi pe nord pentru a o moderniza. Pe nord vor fi lucrări majore până la finalul anului. Există mai multe variante pentru centura de sud, dar încă sunt sub analiză, iar aceste decizii se iau, ca în business, pe studii economice, avantaje şi dezavantaje după nişte criterii“, a spus ministrul transporturilor.

Sorin Buşe a efectuat în prima lună de mandat vizite pe cele mai importante şantiere, inclusiv pe A1 Sibiu-Orăştie.

Ministrul spune că reconstrucţia tronsonului de 225 de metri de pe tronsonul Sălişte-Cunţa al autostrăzii Sibiu-Orăştie este considerat cel mai mare proiect al CNADNR în care compania construieşte în regie proprie, fără a apela la companii externe. Pe tronsonul respectiv, construit de italienii de la Salini-Impregilio, au apărut crăpături încă la câteva zile de la inaugurarea din octombrie 2014, iar în vara anului trecut autostrada a început să se surpe, tronsonul respectiv nefiind construit corespunzător terenului.

„Nu poate fi vorba de o naţionalizare a lucrărilor de infrastructură, nu va putea fi niciodată, dar de la zero la ceva se poate realiza. Nicio organizaţie nu poate exista numai în sfera teoreticului, trebuie să aibă cunoştinţe de a face practic acel lucru. Trebuie să ai oameni care să ştie şi practic. Astfel de cunoştinţe se pierd dacă oamenii nu au şi abilitatea de a face“.

Buşe a mai fost în prima lună de la preluarea mandatului şi pe şantierele DN76 Deva-Oradea, A3 Gilău-Nădăşelu, A10 Sebeş-Turda, dar a vizitat şi lucrările de construcţie ale magistralelor 4 şi 5 ale metroului din Bucureşti.

„Am descoperit pe şantiere lucruri foarte diverse, întârzieri, blocaje, peşteri cu lilieci, morminte scitice şi celtice. Nu aş putea spune că există o rea-voinţă din partea constructorilor pentru întârzieri, dar am remarcat o lipsă de mobilizare. Trebuie să recunoaştem că mediul în care se desfăşoară poate fi greu din punct de vedere birocratic. Cei care doresc să lucreze în România trebuie să se adapteze. Avem sisteme care pot fi îmbunătăţite, inclusiv mecanismele financiare, cele de urmărire, avizele de mediu“, a spus Sorin Buşe.

În timp ce în construcţiile de birourisau chiar de proiecte comerciale ori rezi­denţiale întârzierile sunt aproape inexis­tente, sau de cel mult câteva luni, în con­diţiile în care orice amânare costă, la drumuri acestea pot dura şi ani de zile, fără ca cineva să ia o măsură.

„Comparaţia se opreşte aici, între drumuri şi clădiri, se pierd bani dacă nu sunt gata la timp, dar mecanismele sunt cu totul altele. În construcţiile acestea sunt iniţiative private, care au cu totul altă dinamică.“

„Una este să construieşti o clădire sau o fabrică, alta e sa construieşti un drum. Este mult mai complexă o autostradă, impactul asupra mediului, circulaţia“, a spus ministrul transporturilor.

A doua strategie a Ministerului Transporturilor este de a implementa cât mai repede proiecte ce pot ajuta la fluidizarea traficului în aşteptarea demarării marilor proiecte din cadrul Masterplanului de transport.

„Nu aşteptăm proiectele mari pentru a rezolva problema traficului. Aceste mici proiecte sunt peste tot în ţară, nu numai aici şi nu trebuie să ne uităm numai la cele din Bucureştiului. Vom încerca să găsim un mecanism de a le înregistra şi gestiona. Este foarte mult de lucru, avem întârzieri foarte mari şi sunt foarte multe de făcut, trebuie să prioritizăm în contextul în care trebuie să facem şi Sibiu Piteşti şi celelalte, dar nu excludem proiectele mici. Atunci când găsim astfel de proiecte, care într-o conjunctură uşor de demarat şi finalizat, le facem“, a spus Sorin Buşe. Printre astfel de proiecte se numără centurile ocolitoare de la Comarnic şi Buşteni pe DN1, pentru care însă nu se cunoaşte o dată a începerii lucrărilor, sau cea de la Mihăileşti, Giurgiu, a cărei construcţie trebuia demarată săptămâna trecută, pentru a fluidiza traficul spre Alexandria.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO