Ieri a fost lansat pe site-ul e-licitaţie.ro cel mai nou proiect de infrastructură care vizează demararea construcţiei magistralei 6 de metrou, de la staţia 1 Mai şi care va ajunge până la aeroportul internaţional Otopeni - Henri Coandă şi care va costa mai bine de un miliard de euro. Acum întrebarea este dacă acest proiect va mai fi sau nu realizat în condiţiile în care această nouă magistrală nu se mai află pe lista programului de guvernare a premierului propus Victor Ponta. Proiectul construcţiei noii magistrale făcea parte din planul de guvernare al executivului condus de Mihai Răzvan Ungureanu.
Spre comparaţie, pentru construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov cu o lungime de 55 km erau necesari 1,9 mld. euro, iar proiectul autostrăzii de la Piteşti la Sibiu, una dintre cele mai aglomerate, dar şi importante rute ar costa statul 3,2 mld. euro. Valoarea totală a magistralelor noi ale Metrorex ar costa statul aproape 6,9 miliarde de euro, în timp ce construcţia autostrăzilor peste munţi ar costa statul 5,1 mld. euro.
În timp ce construcţia autostrăzilor care să traverseze Munţii Carpaţi ar avantaja direct portul Constanţa şi ar pune România direct pe o poziţie strategică la nivel european, dezvoltarea reţelei de metrou a Capitalei va duce la apariţia unor noi cartiere, dar şi a unor noi zone de birouri.
Data prevăzută pentru începerea procedurilor de adjudecare este de 3 septembrie 2012 şi are o durată de cinci ani de la data adjudecării contractului. Valoarea estimată a proiectului este de 1,05 mld. euro fără TVA, sumă ce va fi acoperită printr-un credit extern garantat de stat şi alocaţie de la bugetul de stat.
Reţeaua de metrou din Capitală are în prezent puţin peste 70 de kilometri şi 51 de staţii, însă în următoarele două decenii Metrorex are în plan extinderea cu cel puţin 100 de staţii şi încă 70 de kilometri.
Investiţiile estimate în proiectul reţelei de metrou atât în ceea ce priveşte construcţia de noi magistrale, cât şi extinderea celor existente se ridică la aproape nouă miliarde de euro, însă pe lângă aceşti bani, noile staţii de metrou vor atrage investiţii şi la suprafaţă, în spaţii de birouri, complexuri rezidenţiale sau centre comerciale.
Reţeaua de metrou din Bucureşti, care are în prezent patru magistrale, va avea în următoarele două decenii cinci linii noi, precum şi extinderi ale magistralelor deja existente, potrivit planurilor Metrorex. Liniile de metrou care ar putea brăzda Bucureştiul peste 20 de ani ar putea fi Magistrala 4 Gara de Nord-Gara Progresul, pentru care investiţia este estimată la 950 de milioane de euro, Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon (1,7 miliarde de euro), Magistrala 6 Otopeni-1 Mai (850 de milioane de euro), Magistrala Bragadiru-Voluntari (1,9 miliarde de euro), precum şi semi-inelul de sud (1,3 miliarde de euro) - acesta din urmă asigurând conexiunea între staţiile Dristor şi Crângaşi prin partea de sud şi sud-vest a oraşului.
Alte investiţii ce se ridică la 1,8 mld. euro vizează prelungirea liniilor deja existente, pe rutele Păcii-Linia de Centură Vest (250 mil. euro), Laminorului-Mogoşoaia (290 mil. euro), Pipera-Tunari (650 mil. euro), Pantelimon-Cernica (250 mil. euro) şi Ghencea-Domneşti (400 mil. euro). După modelul Pipera, unde se află un sfert din clădirile de birouri din Bucureşti, şi alte zone unde vor fi construite noi staţii de metrou ar putea deveni noi poli ai imobiliarelor.
Consultanţii imobiliari spun că este încă prea devreme să se pronunţe cu privire la cum ar putea arăta peste 20 de ani Bucureştiul, după ce metroul ar trebui să se extindă puternic şi să acopere mare parte din oraş. Cu toate acestea, ei dau ca sigur faptul că zona de nord va rămâne, cel puţin pe termen scurt şi mediu, polul spaţiilor de birouri din Capitală, însă din urmă vin şi alte zone.
Deocamdată, lucrări la metrou se fac doar pe tronsonul Râul Doamnei-Eroilor, inclus în noua magistrală M5 Drumul Taberei-Pantelimon. Linia de metrou, care va avea o lungime de 6,22 km şi va fi construită pentru 215 mil. euro, va deservi circa 200.000 de bucureşteni.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels