Eveniment

Invatamintele incendiului de la Millennium si cat sunt pregatite companiile pentru situatii de urgenta

Invatamintele incendiului de la Millennium si cat sunt pregatite companiile pentru situatii de urgenta
28.07.2009, 00:00 91

Incendiul de la cladirea de birouri in care isi desfasurau activitatea firme precum Transelectrica, Sanofi-Aventis, Bulboaca & Asociatii, MKB Romexterra sau Banca Mondiala a adus in discutie securitatea cladirilor construite in ultimii ani, dar si a bazelor de date si a informatiilor stocate de companii in aceste imobile. Pierderea acestora poate provoca daune chiar mai mari decat cele materiale.

In aceste conditii, sunt firmele locale pregatite sa faca fata unei asemenea situatii de criza?

 

De ce nu fac back-up companiile

Pentru crearea si intretinerea unui "centru de recuperare a informatiilor in caz de dezastru", respectiv a unui sistem de back-up, costurile pot ajunge la 500.000 de euro pe an, motiv pentru care putine companii isi asuma o asemenea investitie.

"Centrele sunt administrate de firme de management, iar costurile operationale pentru sustinerea unor astfel de centre se pot situa intre 100.000 si 500.000 de euro pe an. Nu toate companiile isi pot permite aceasta solutie. (...) Este dovedit faptul ca romanii actioneaza mai degraba reactiv decat preventiv", spune Doina Badea, head of property management al companiei de consultanta imobiliara King Sturge.

O componenta vitala pentru reluarea activitatii in cazul unei situatii precum cea de la Millennium Business Center este legata de back-up-ul datelor companiei, care in cazul corporatiilor multinationale este realizat zilnic pe servere in strainatate.

O serie de companii isi stocheaza informatiile la banca, in timp ce alte firme folosesc serviciile unor operatori specializati.

"Cel mai bine este sa previi. Asigurarea este utila doar dupa producerea evenimentului, deoarece primesti banii sa repari ce a fost stricat, dar cel mai bine este ca raul sa nu se intample, pentru a nu se pierde timp si date", spune Cristian Fugaciu, directorul general al brokerului de asigurari Marsh.

"Buncarele de date ale Romtelecom pot fi folosite pentru a proteja informatiile critice, pentru back-up de date ori ca locatie principala pentru sistemele informatice ale companiei. Costul unei asemenea solutii variaza in functie de cerintele individuale ale fiecarui client in parte, de la cateva sute de euro la cateva mii de euro", spune Cristina Popescu, director de relatii publice al Romtelecom.

Celula de criza

Reprezentantii bancii MKB Romexterra spun ca institutia avea un plan de continuitate a activitatii si de recuperare dupa dezastru, care a fost pus imediat in aplicare, astfel ca activitatea a putut fi reluata luni, ca intr-o zi obisnuita de lucru.

"Conform acestui plan, persoanele care faceau parte din grupurile de criza au fost relocate in cladirea International Business Center Modern (Bulevardul Carol - n.r.), unde banca avea deja inchiriat un spatiu, activitatea informatica a fost preluata de catre centrul informatic de rezerva si au fost activate structurile de conducere specifice crizei: celula de criza si comitetul de criza", declara Cristian Cristea, director securitate bancara la MKB Romexterra Bank.

Unele companii au sedii in mai multe cladiri de birouri, astfel ca isi pot concentra activitatea intr-unul dintre imobilele neafectate in cazul unei calamitati. Faptul ca in ultimele luni numarul spatiilor de birouri goale a crescut catre un grad de neocupare de circa 10% le permite companiilor o oarecare flexibilitate. In plus, in piata sunt active si firme specializate care inchiriaza birouri pentru intervale mai scurte de timp, cum este cazul firmei Regus. De altfel, intr-una dintre cladirile administrate de aceasta companie s-a mutat si firma de avocatura Bulboaca & Asociatii, care avea singurul sediu in Millennium Business Center.

"Activitatea societatii a fost continuata in data de 29 iunie (luni, la doua zile de la incendiu - n.r.). Practic, ea a fost intrerupta doar in weekend, de la ora unu in noaptea zilei de 26 iunie, cand s-a pierdut legatura cu centrul de servere, pana la ora 20 a zilei de 28 iunie 2009", spune Adrian Bulboaca, managing partner al firmei de avocatura.

In acest timp, avocatul s-a concentrat pe identificarea unui nou sediu si s-a asigurat ca sistemele informatice permit reluarea imediata a activitatii, iar clientii sunt informati ca nu este afectata baza de date a societatii si firma isi poate continua activitatea.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO