Eveniment

Investitorii germanii raman interesati de piata din Romania, in ciuda costurilor cu forta de munca in crestere

03.10.2007, 19:41 13

Mari investitori germani tatoneaza inca terenul pentru intrarea pe piata romaneasca, insa cresterea salariilor intr-un ritm mai alert decat productivitatea muncii, infrastructura si lipsa unei legi a investitiilor straine ar putea diminua numarul proiectelor mari, au fost concluziile participantilor la evenimentul "Germany business brunch", organizat ieri de Ziarul Financiar si casa de avocatura Norr Stiefenhofer Lutz.
Cu toate ca, anul trecut, Romania a atras un nivel record de investitii straine directe, de aproximativ 9 mld. euro (incluzand suma platita de Erste pentru BCR), investitorii germani vad piata romaneasca mai putin atractiva decat era in urma cu 5-6 ani. Cresterea salariilor, starea proasta a infrastructurii, birocratia sau legislatia ambigua determina scaderea atractivitatii pietei locale ca locatie ieftina de productie.
"In acest an, am avut o crestere salariala de 20%, ceea ce nu corespunde dezvoltarii productivitatii", a declarat Guenther Schubert, CEO-ul companiei E.ON Moldova. Daca situatia se va perpetua, managerul estimeaza cresterea presiunii de rationalizare a operatiunilor companiilor straine in Romania si disponibilizari.
Cu toate ca un director financiar, un manager IT sau un arhitect roman pot castiga in Romania la fel de bine ca si in Germania, media salariilor pe piata locala ramane mult sub cea a Uniunii Europene. Schubert estimeaza alinierea salariilor din Romania cu nivelul inregistrat in UE in decurs de 7-8 ani.
"Problema companiilor germane nu este nivelul salariilor pentru angajatii din Romania, pentru ca ii pot plati la fel ca si pe cei din Germania, ci faptul ca productivitatile pe cele doua piete nu sunt comparabile", a explicat Radu Merica, vice-presedintele Camerei de Comert si Industrie Romano-Germane si director general al companiei ECE Projektmanagement Romania.
Mai mult, starea proasta a infrastructurii poate accentua problemele investitorilor germani in gasirea fortei de munca.
"In zona de vest a tarii, de exemplu, producatorii de componente auto nu pot apela la forta de munca din judetele invecinate cu rata mare a somajului, deoarece infrastructura face imposibila naveta angajatilor intr-un timp acceptabil", a spus Radu Merica.
La randul sau, Arvid Enders, atasatul economic al Ambasadei Germaniei in Romania, a vorbit despre necesitatea unor programe academice pentru o formare mai buna a viitorilor profesionisti. "Exista multi absolventi buni in Romania, insa marea provocare este formarea la locul de munca, deoarece angajatii germani ofera expertiza in domeniu", a declarat Arvid Enders.
J?rg Menzer, avocat partener al casei de avocatura Norr Stiefenhofer Lutz, a subliniat dificultatile de punere in practica in Romania a posibilitatilor de finantare europeana. El a mai spus ca impedimentele intalnite pe piata romaneasca ar putea orienta noile proiecte ale investitorii germani catre Ucraina.
Germania s-a remarcat in economia romaneasca mai ales prin investitiile directe in industria producatoare de componente auto, care au creat zeci de mii de locuri de munca pe piata locala in ultimii 10 ani. O noua provocare pentru marii producatori germani din industria romaneasca este faptul ca o mare parte din parcurile industriale de la Arad, Ploiesti si Sibiu sunt neincapatoare pentru noi proiecte greenfield de dimensiuni mari.
"Trebuie create noi parcuri industriale in Romania, in apropierea autostrazilor care se vor finaliza in urmatorii ani", a afirmat Sorin Vasilescu, directorul ARIS (Agentia Romana pentru Investitii Straine). Reprezentantul autoritatilor a mai spus ca, in prezent, promovarea terenurilor statului (aflate in administrarea primariilor sau consiliilor judetene) ar putea reprezenta o solutie la situatia pietei imobiliare, datorita pretului chiriilor la stat inferior mediei de pe piata.
Explozia pietei imobiliare romanesti a adus preturi similare cu cele din New York, potrivit lui J?rg Menzer.
Cu toate acestea, investitorii germani au planuri de extindere pe piata din Romania, sectoarele de interes fiind in continuare industria componentelor auto si comertul.
"Vrem sa ne dezvoltam pe piata locala atat pe distributie cat si pe partea de productie. Romania este un membru relativ tanar in interiorul corporatiei E.ON, dar are un rol important", a mai declarat Schubert.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO