Eveniment

Iohannis vrea echitate în învăţământ şi educaţie timpurie, dar nu vorbeşte despre infrastructura din educaţie şi investiţiile necesare în şcoli

Iohannis vrea echitate în învăţământ şi educaţie timpurie, dar nu vorbeşte despre infrastructura din educaţie şi investiţiile necesare în şcoli

Autor: Ramona Cornea

03.02.2020, 00:13 2231

Preşedintele Klaus Iohannis afirmă că lipsa educaţiei este o ameninţare pentru dezvoltarea ţării şi anunţă lansarea în dezbatere publică a patru documente din proiectul „România educată“ pe care le consideră cruciale pentru transfor­marea în bine a sistemului de învăţă­mânt din România. Cele patru domenii analizate în documente se referă la cariera didactică, managementul şcolar, echitatea şi educaţia timpurie.

În ceea ce priveşte implementarea echităţii în şcoli, Mihaela Nabăr, directorul naţional al Fundaţiei World Vision România, crede că se poate realiza prin implicarea părinţilor şi a comunităţilor locale în procesul de educaţie.

„Echitatea în şcoli se poate realiza prin implicarea părinţilor şi a comu­nităţilor locale în procesul de educaţie, prin stimularea şi motivarea elevilor pentru a obţine rezultate bune, fără a genera o teamă excesivă de eşec şi prin mobilizarea resurselor şi sprijinirea calităţii profesorilor în şcolile rurale sau din medii defavorizate - resurse supli­mentare pentru şcoli şi elevi, inclusiv atragerea profesorilor pentru a lucra în aceste zone“, spune Mihaela Nabăr.

În ceea ce priveşte analizarea carierei didactice, directorul naţional al Fundaţiei World Vision România spune că presupune punerea în aplicare a unui nou sistem de formare iniţială a cadrelor didactice, cu accent pe nevoia de a oferi o bază mai solidă în ceea ce priveşte aptitudinile practice.

În conferinţa la care a anunţat lansarea în dezbatere publică a celor patru teme de discuţie, Klaus Iohannis a făcut referire la rezultatele testelor PISA, publicate în urmă cu aproape două luni, care spun că România a scăzut în clasamentul realizat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică de pe locul 48 în 2015 pe locul 47 în 2019.

Printre problemele din sistemul de învăţământ din România, Iohannis a enumerat lipsa sectorului pentru educaţia profesională, educaţia ante-preşcolară care este inexistentă sau grav subdimensionată în foarte multe localităţi din România, precum şi lipsa sectorului educaţional dedicat meseriilor cu nivel înalt de calificare.

Proiectul „România educată“ nu vorbeşte însă despre starea infrastructurii din educaţie şi necesarul de investiţii pentru a aduce şcolile din România la nivelul celor din celelalte ţări membre ale Uniunii Europene. Abandonul şcolar, supraaglomerarea claselor la şcolile bune, dar şi condiţiile improprii de studiu sunt marile drame ale sistemului de învăţământ, însă aceste subiecte sunt puţin atinse în proiectul Administraţiei Prezidenţiale.

Proiectul „România educată“ a fost coordonat de Administraţia Prezi­den­ţială, iar cele patru documente lansate în dezbatere publică au fost reali­zate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).

 Proiectul este implementat în cooperare cu Comisia Europeană.

Rezultatele finale ale proiectului „România Educată“ ar trebui lansate anul acesta, după integrarea tuturor opiniilor şi recomandărilor primite în perioada de consultare publică.

AFACERI DE LA ZERO