Eveniment

Lanţul slăbiciunilor: întârzierea licitaţiilor a „împins“ finalizarea a 150 km de autostrăzi pentru 2016

Primul lot al autostrăzii Timişoara-Lugoj, finalizat în 2012, se termină brusc, urmând a fi continuat de lotul al doilea, care va fi gata în 2016, potrivit CNADNR. Mediafax Foto

Primul lot al autostrăzii Timişoara-Lugoj, finalizat în 2012, se termină brusc, urmând a fi continuat de lotul al doilea, care va fi gata în 2016, potrivit CNADNR. Mediafax Foto

Autor: Andreea Neferu

18.09.2014, 00:07 976

Compania de drumuri a plătit până acum circa 230 de milioane de euro pentru cei aproape 200 de kilometri de autostrăzi aflaţi în lucru, care ar urma să coste în total circa 900 mil. euro sau, în medie, 4,5 milioane de euro/kilometru, arată o analiză a ZF pe baza datelor transmise de CNADNR.

Cea mai mare parte a şantierelor de autostrăzi aflate în prezent în lucru au fost deschise abia anul acesta şi doar un singur tronson are ca termen estimat de finalizare anul acesta. Astfel, o porţiune de 22,1 kilometri din auto­strada Orăştie-Sibiu, pentru care CNADNR a plătit deja 113 milioane de euro din contractul de 138 de milioane de euro, ar urma să fie deschisă circulaţiei în noiembrie, potrivit datelor de la compania de drumuri. Pe de altă parte, mai multe tronsoane, printre care Timişoara-Lugoj (lot 2), Lugoj-Deva (loturile 2, 3 şi 4) sau Sebeş-Turda (loturile 3 şi 4), ar urma să fie deschise în 2016, în condiţiile în care lucrările au început anul acesta. CNADNR a plătit până acum doar avansul sau anumite lucrări pentru aceste tronsoane. Spre exemplu, pentru lotul al patrulea din autostrada Sebeş-Turda, CNADNR a plătit circa 16 milioane de euro din contractul de aproape 107 milioane de euro. Pe de altă parte, există şantiere pentru care CNADNR nu a livrat până acum nici măcar un euro, aşa cum este cazul tronsonului de 8,7 kilometri pe ruta Gilău-Nădăşelu (pe Autostrada Transilvania), unde contractul se ridică la 58,7 milioane de euro.

CNADNR a cheltuit în primele opt luni ale acestui an doar 79 mil. euro pentru construirea de autostrăzi, adică mai puţin de un sfert din banii pe care statul i-a alocat pentru aceste şosele pentru întreg anul 2014, aproape 400 de milioane de euro, arată o analiză a ZF pe baza informaţiilor transmise anterior de compania de drumuri.

Astfel, CNADNR mai are de cheltuit în ultimele patru luni ale anului circa 300 de milioane de euro pentru autostrăzi, în condiţiile în care sezonul de construcţii s-ar putea încheia în octombrie-noiembrie, în funcţie de condiţiile meteo. Suma redusă pe care statul a direcţionat-o către şantierele de autostrăzi în primele opt luni ale acestui an denotă, încă o dată, dezastrul din sectorul investiţiilor publice, dar şi unul dintre cele mai importante motive pentru care România a reintrat în recesiune tehnică anul acesta.

Anumite loturi de autostrăzi, aşa cum sunt sunt loturile 2 şi 4 ale secţiunii Lugoj – Deva, nu au primit nici măcar un euro de la CNADNR de la începutul anului până la finalul lunii august, relevă datele transmise de compania de drumuri. 

CNADNR a cheltuit cei mai mulţi bani în primele opt luni pe loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Sebeş-Turda, circa 30 de milioane de euro din cele 66 de milioane de euro alocate anul acesta. De asemenea, CNADNR a mai plătit circa 4 milioane de euro şi pentru varianta de ocolire a Constanţei la standard de autostradă, tronson care este deja deschis circulaţiei.

În ciuda faptului că lucrările pe şantierele de autostrăzi au demarat anul acesta, în unele cazuri mai timid, în altele în forţă, industria construcţiilor rămâne în blocaj.

De altfel, absenţa unor proiecte de anvergură în infrastructura de transport şi în special în zona autostrăzilor s-a resimţit din plin în piaţa de profil în prima jumătate a anului.

În lipsa unor investiţii consistente din partea statului, construcţiile de infrastructură, un sector care ar trebui să susţină întreaga economie, au scăzut cu aproape 27% în primele şapte luni ale acestui an, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Per total, cheltuielile de capital ale statului, adică investiţiile publice, s-au ridicat în primele şapte luni ale anului la circa 1,3 miliarde de euro, în scădere cu 29%% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului Finanţelor.

CNADNR a semnat anul acesta doar două noi contracte pentru construirea de autostrăzi, şi anume loturile 3 şi 4 din tronsonul Sebeş-Turda.

CNADNR a mai scos la licitaţie anul acesta lucrări de construcţii pentru câteva tronsoane de autostrăzi, dar încă nu a anunţat câştigătorii acestora. După ce va face aceste anunţuri, urmează o perioadă de contestaţii şi ulterior de proiectare, care vor dura câteva luni, ceea ce înseamnă că procesul efectiv de construire a tronsoanelor ar putea demara abia anul viitor, potrivit informaţiilor ZF. Printre tronsoanele de autostrăzi pe care CNADNR le-a scos la licitaţie anul acesta se numără lotul al doilea al autostrăzii Nădlac - Arad (16 kilometri), realizat deja în proporţie de 85% şi estimat să mai coste 26,5-31,8 milioane de euro, autostrada Ogra - Târgu-Mureş (14,6 kilometri plus drum de legătură de 4,7 kilometri) pentru 226 de milioane de euro, Câmpia Turzii - Ogra (37,2 kilometri) pentru 356-428 de milioane de euro, dar şi  Suplacu de Barcău - Borş (60 de kilometri finalizaţi în proporţie de 50%) pentru 219-263 de milioane de euro.

De asemenea, în prima parte a anului CNADNR a mai scos la licitaţie studii de fezabilitate pentru construirea a 1.800 de kilometri de autostrăzi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO