Eveniment

Mai sunt si minuni: Uleiul s-a ieftinit cu pana la 50% in ultimul an

Mai sunt si minuni: Uleiul s-a ieftinit cu pana la 50% in ultimul an
19.03.2009, 00:00 1274

Decizia producatorilor de a reduce preturile este insa influentata si de faptul ca vanzarile de ulei au scazut anul trecut cu 11% fata de rezultatele din 2007, la 120.500 de tone, potrivit studiilor The Nielsen Company.

"In prezent oferta de pe piata este mai mare decat cererea. Dupa recolta buna de floarea-soarelui din 2008, producatorii de ulei vegetal au acum stocuri mari pe care trebuie sa le valorifice", a explicat Vasile Leu, directorul general al producatorului de ulei vegetal Argus Constanta, unul dintre primii trei jucatori ai pietei locale, de peste 200 de milioane de euro. Astfel, pretul la fabrica al unui litru de ulei este in acest moment intre 3,1 si 4 lei. In urma adaugarii taxei pe valoare adaugata si taxelor necesare listarii produselor in lanturile de retail modern, un litru de ulei ajunge pe rafturile magazinelor cu un pret mediu cuprins intre 4 si 5 lei.
Cu doar un an in urma, pe fondul secetei din vara anului 2007, care a redus productia locala de floarea-soarelui cu aproximativ 60% fata de cea din 2005, la aproximativ 1,2 milioane de tone, pretul unui litru de ulei varia la raft intre 7 si 9 lei.
Uleiul este singura categorie din industria alimentara care inregistreaza variatii atat de mari de pret de la un an la altul, evolutia pretului fiind influentata direct de pretul semintelor de floarea-soarelui.
Cele mai mari schimbari de pret au avut loc la marcile private ale retailerilor dar si marcile premium s-au ieftinit cu peste 30%. Astfel in prezent, in reteaua Carrefour, cel mai ieftin ulei vegetal la sticla de un litru costa 3,69 lei, pretul marcii private No. 1, in timp ce produsele situate pe segmentul mediu variaza in jurul valorii de 4 lei - Tomis (Argus) 3,99 lei, Ulvex (Bunge) - 4,35 lei - iar cele de pe segmentul premium trec de 5 lei - Spornic (Prutul Galati) - 5,59 lei, Untdelemn de la Bunica (Cargill Oils) - 6,59 lei.
Potrivit unui index realizat de ZF, pretul unui litru de ulei Floriol (brand detinut de liderul pietei, Bunge Romania) a ajuns in martie la 5,1 lei, in scadere cu 35% fata de iunie 2008, cand era 7,8 lei.
Vasile Leu sustine ca aceste preturi vor stagna pana la noua recolta, din luna iulie a acestui an. Cu toate ca preturile au scazut, producatorii asteapta anul acesta continuarea scaderii consumului de ulei cu procente intre 5 si 10% pe fondul crizei financiare si o schimbare a tendintelor de consum catre marcile private ale lanturilor de magazine din retailul modern. Potrivit studiilor MEMRB, ponderea marcilor private de ulei pentru gatit ajunsese in perioada septembrie-octombrie a anului trecut la 36% din vanzarile retelelor de magazine analizate (Carrefour, Cora, Metro, Carrefour Express, Billa, G'market, Mega Image, La Fourmi, Spar, Profi, Albinuta), dublu fata de ponderea pe care aceasta categorie o detinea in aceeasi perioada din anul 2007.
Acesta a fost motivul care l-a determinat pe cel mai mare producator local de ulei vegetal, Bunge Romania, sa reinceapa anul acesta productia in sistem private label, vizand de data aceasta atat retele de hipermarketuri si supermarketuri din Romania, cat si cele din Bulgaria.
Principalii producatori de ulei vegetal de pe plan local sunt companiile Bunge Romania, Cargill Oils, Prutul Galati, Argus Constanta, Ardealul Carei, Ultex Tandarei, Ulerom Vaslui si Expur Urziceni.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO