Eveniment

Manualul pe care nu îl găseşti nicăieri: Peste 200 de Lecţii de Business de la unii dintre cei mai cunoscuţi antreprenori şi executivi din România. Cum se clădeşte succesul?

Manualul pe care nu îl găseşti nicăieri: Peste 200 de...

Autor: Roxana Petrescu

23.12.2024, 10:49 130

Anul acesta, un nou sezon al lecţii de Business, proiectul editorial ZF susţinut de First Bank, i-a adus într-un dialog deschis pe unii dintre cei mai puternici antreprenori şi executivi din România. Cât contează ideea în afaceri şi cât de importantă este execuţia? Cum recompensezi performanţa astfel încât ea să ducă la scalarea afacerii tale? Este ceva mai important decât moralitatea în business? Aici găsiţi un “concentrate” al ultimului sezon de Lecţii de Business şi peste 200 de sfaturi pe bune pentru afaceri bune.

Roxana Petrescu

10 lecţii de business de la Marius ştefan, CEO şi fondator al Autonom

Lecţia 1: Ideea nu contează atât de mult cât contează acţiunea.

Lecţia 2: Încearcă multe lucruri, cu bugete restrânse, pentru a-ţi da seama ce funcţionează.

Lecţia 3: Când ai găsit ceva ce aduce valoare adăugată, e validat de piaţă şi poate fi scalat concentrează-te pe acel lucru.

Lecţia 4: Timingul este determinant pentru succesul în afaceri.

Lecţia 5: Oportunităţile nu apar dacă stai în birou. De obicei, dacă îţi bate cineva la uşă, îţi bate să îţi ceară bani, nu să ţi-i ofere.

Lecţia 6: Cred foarte mult în învăţarea programată pentru a-ţi îndeplini obiectivele.

Lecţia 7: Dacă vezi că funcţionează ceva în businessul tău, vezi dacă nu poţi transmite asta mai departe, în cercul tău.

Lecţia 8: La noi toată lumea citeşte, este trecut în contractul de muncă. Eu citesc câte patru-cinci ore pe zi, câte 100 de cărţi pe an. Cititul este unul dintre cele mai importante instrumente de dezvoltare personală.

Lecţia 9: Dacă reuşeşti să-ţi ţii orgoliul sub control, ai numai de câştigat.

Lecţia 10: Fii o persoană veselă, pozitivă. Oamenii vor să facă business cu oamenii care au o energie bună.

 

10 lecţii de business de la Radu Georgescu, preşedintele consiliului de ad­ministraţie al SeedBlink

 Lecţia 1: Este spectaculos să faci ceva o dată şi să vinzi apoi de n ori. Acesta este antreprenoriatul în IT.

 Lecţia 2: Obiectivul principal este de a face o companie foarte bună, nu de a o vinde pe mulţi bani.

 Lecţia 3: Abilitatea de execuţie într-un business face diferenţa. în rest, toţi avem idei bune. Investitorii nu investesc în idei.

 Lecţia 4: Un antreprenor este acela care poate lega tot puzzle-ul care este de fapt un business.

 Lecţia 5: Partea de etică este un deal-breaker. Orice nu este 100% corect, pică.

 Lecţia 6: întârzierile sunt un deal-breaker. O companie se bazează pe punctualitatea livrărilor, a produselor. Mi se pare un lucru esenţial.

 Lecţia 7: Diferenţa esenţială dintre un antreprenor şi un angajat este nivelul de risc acceptat.

 Lecţia 8: Nu repeta greşelile. Mai bine eşti inventiv în zona de greşeli.

 Lecţia 9: înconjoară-te de oameni care au curajul să te tragă de mânecă.

 Lecţia 10: Trebuie să îţi placă ceea ce faci.

 

10 lecţii de business de la George Mucibabici, preşedintele Deloitte România

Lecţia 1: Cine s-a focusat pe un anumit business a reuşit. Ideea aceasta de grupuri antreprenoriale nu a mers în România.

Lecţia 2: Pune totul la bătaie. Lupta în antreprenoriat este pe viaţă şi pe moarte.

Lecţia 3: Antreprenorii îşi iubesc afacerile ca pe copiii lor.

Lecţia 4: Din ceea ce faci, întoarce înpoi către comunitate.

Lecţia 5: Le spun tuturor antreprenorilor să nu vândă. Dacă voi vindeţi, noi, în România, ce facem?

Lecţia 6: Când aduci o nouă generaţie la conducere, îţi trebuie un nou sistem de conducere. Este momentul pentru corporatizare.

Lecţia 7: Poţi ieşi peste graniţe fără a fi lider în România.

Lecţia 8: Ca să faci investiţii afară, trebuie să fii sprijinit. ţările puternice îşi sprijină antreprenorii.

Lecţia 9: Cea mai mare oportunitate şi nevoie a României este infrastructura.

Lecţia 10: Cei care perseverează, cei care nu dau înapoi, sunt cei care reuşesc.

 

5 lecţii de business de la Theodora Popa-Liteanu, vicepreşedintele Transavia

Lecţia 1: Respectă-ţi colaboratorii şi angajaţii.

Lecţia 2: Pune accentul pe gândirea strategică.

Lecţia 3: Abordează provocările cu încredere.

Lecţia 4: Perseverenţa şi etica în business sunt esenţiale.

Lecţia 5: Trebuie să îţi placă ceea ce faci.

 

10 lecţii de business de la Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group

 Lecţia 1: Toată lumea trebuie să muncească pentru client.

 Lecţia 2: Prin felul în care te dezvolţi, îţi creezi oportunităţi.

 Lecţia 3: Trebuie să ai în organizaţie oameni care vor să fie campioni.

 Lecţia 4: Nu poţi să fii un one man show în business. La un moment dat, ceva crapă.

 Lecţia 5: Intri pe teren ca să câştigi, nu doar ca să bifezi prezenţa.

 Lecţia 6: Documentează-ţi deciziile. Intră în detalii.

 Lecţia 7: Listarea merită dacă ai planuri serioase de creştere.

 Lecţia 8: Profitul este scopul oricărei activităţi economice.

 Lecţia 9: Gândeşte la scară mare.

 Lecţia 10: Nu te duce cu capul înainte.

 

10 lecţii de business de la Mihaela Bîciu, CEO al Investimental

Lecţia 1: Viaţa de zi cu zi îţi arată cât de important este să fii simplu, uşor de folosit, intuitiv. Din zona aceasta vine inovaţia.

Lecţia 2: Diversificarea diminuează riscul, întotdeauna.

 Lecţia 3: Responsabilitatea vine la pachet cu autonomia. Nu poţi să îi zici unui om ce să facă şi apoi să îi ceri să fie responsabil pe rezultat.

 Lecţia 4: Cum eşti în plan personal, aşa eşti şi în business.

 Lecţia 5: Experienţa nu este niciodată suficientă. Valorile contează.

 Lecţia 6: Experinţa se dobândeşte, dar nu şi dorinţa de a mişca lucruri.

 Lecţia 7: Trebuie să depui foarte mult efort la interior pentru ca lucrurile să pară simple la exterior.

 Lecţia 8: Valoarea adevărată a unui om stă în abilitatea lui de a simplifica lucruri complicate.

 Lecţia 9: învaţă să duci la bun sfârşit lucrurile singur. Cere ajutorul doar când trebuie.

 Lecţia 10: Lucrează în echipă, respectă şi ascultă alte opinii. învaţă din orice.

 

6 lecţii de business de la Daniel Ilinca, CEO & fondator al Softbinator Technologies

 Lecţia 1: în voluntariat înveţi să faci lucruri cu resurse foarte puţine. Pentru mine, a fost principala fundaţie pentru antreprenoriat.

 Lecţia 2: Când deschizi o firmă, nimeni nu îţi trimite bani în cont, ca atunci când eşti angajat.

 Lecţia 3: Mindsetul orientat pe rezultate, nu pe efortul depus, este cel mai bun, dar şi cel mai dureros.

 Lecţia 4: Echipa contează mult. Abilitatea noastră este că putem construi echipe potrivite pentru fiecare proiect.

 Lecţia 5: Afacerile de sute de milioane de euro, în domeniul nostru, se construiesc pe pieţele externe.

 Lecţia 6: Antreprenoriatul este plăcerea de a rezolva probleme.

10 lecţii de business de la Lucia Costea, CEO şi co­fon­dator Se­com Health­care

 Lecţia 1: în antreprenoriat, creşti cu multă perseverenţă, dedicare şi extrem, extrem de multă muncă.

 Lecţia 2: Am construit de la bun început un brand integru, transparent.

 Lecţia 3: E uşor să pui pe pereţi nişte valori, este mai greu să le trăieşti în viaţa de zi cu zi.

 Lecţia 4: Mai bine faci un lucru, decât să aştepţi să fie perfect.

 Lecţia 5: Ne uităm mereu la rata de creştere a pieţei. Dacă piaţa creşte cu 15%, iar tu eşti la 10%, pierzi din relevanţă.

 Lecţia 6: Analizează bine ideea de business ca să nu intri în acel red ocean de business în care este greu să te diferenţiezi.

 Lecţia 7: Atât planificarea, cât şi execuţia sunt importante.

 Lecţia 8: Rămâi flexibil şi adaptabil. Păstrează-ţi entuziasmul, mai ales în cazul unui eşec.

 Lecţia 9: înţelege că tu nu le ştii pe toate. Fii deschis la modele de business care nu sunt în industria ta.

 Lecţia 10: Identifică zonele de unde poţi să îţi iei energie pentru a putea trece de provocări.

 

10 lecţii de business de la Monica Florea, UP Generation

Lecţia 1: Partea tradiţională a livrării de informaţii nu este aliniată cu noile generaţii. Tinerii vor alte metode.

Lecţia 2: Reuşita în business vine din alinierea omului cu rolul său. Iar ca să poţi face această aliniere, trebuie să îţi cunoşti oamenii şi să le dai context.

Lecţia 3: Partea de vocaţie este esenţială, dar asta nu înseamnă că vom face mereu ce ne place.

Lecţia 4: Perseverenţa este o abilitate pe care trebuie să o punem în tinerii noştri. Calea cea mai bună nu este cea în care faci numai ce îţi place.

Lecţia 5: Avem în noi foarte multe talente, doar că nu avem expunerile potrivite.

Lecţia 6: De la 16 ani, copiii trebuie să fie implicaţi în fiecare decizie care îi priveşte.

Lecţia 7:  Ceea ce ştiu sigur este că tinerii Gen Z vor face doar business-urile în care se regăsesc. Vor duce lucrurile la un alt nivel.

Lecţia 8: Dacă tinerii nu ne simt camarazi, nu vor veni în barca noastră. Dacă le explicăm direcţia, vom avea cei mai buni parteneri.

Lecţia 9: Limitele de competenţe trebuie bine stabilite. Doar peste ele este cazul să intervii cu ajutorul.

Lecţia 10: Totul începe cu o scanare personală, făcută alături de un consilier vocaţional. Când ştii drumul pe care vrei să mergi, te apuci de treabă.

 

 10 lecţii de business de la Bibiana Stanciulov, Sonimpex Topoloveni

Lecţia 1: Dacă nu dormi în două paturi, nu ai nevoie să mănânci cu două guri.

 Lecţia 2: Atunci când creezi ceva trebuie să faci lucrurile ca şi cum este vorba despre propriul tău copil.

 Lecţia 3: Trebuie să ai ambiţie.

 Lecţia 4: Nu trebuie să urmăreşti banii atunci când începi o afacere.

 Lecţia 5: Atâta timp cât eşti în industria aceasta, dar nu mănânci ceea ce produci, este clar că nu e bun.

 Lecţia 6: Libertatea ţi-o câştigi când aduci acasă cât cheltuieşti.

 Lecţia 7: Ce întreprinzi trebuie să fie apropiat de profesia ta, a părinţilor sau a prietenilor, sau apropiat de pasiunea ta.

 Lecţia 8: Ai nevoie de un contabil bun şi de un director de producţie bun.

 Lecţia 9: Tot ce creezi, înregistrează la OSIM.

 Lecţia 10: Nu sta cu mâna întinsă să-ţi dea statul. Asta tot cerşetorie se numeşte.

 

10 lecţii de business de la Iuliana Pănescu, head of treasury, Premier Energy

Lecţia 1: Dacă tu nu vrei să creşti, nimeni nu te va ajuta să faci asta.

Lecţia 2: Niciodată în economia reală nu vinzi ceva, plăteşti furnizorii şi apoi stai pe un munte de bani. Eşti forţat la creştere.

Lecţia 3:  Cel mai uşor este să faci bani cu banii altora.

Lecţia 4: Când apare rutina, nu mai are nimeni de câştigat.

Lecţia 5:  Când te-ai decis că vrei să creşti, trebuie să te uiţi strategic unde vrei să te dezvolţi.

Lecţia 6: Piaţa nu îţi va oferi niciodată condiţii de eprubetă. Trebuie să fii flexibil şi adaptabil. Partea de anticipare este extrem de dificilă.

Lecţia 7: Cu cât ai acces la mai multe resurse, pieţe, cu atât performezi mai bine când piaţa ta nu mai dă rezultatele dorite.

Lecţia 8: Managementul bun este cel care ştie să comunice schimbarea.

Lecţia 9:  Dacă ai determinare şi voinţă, poţi învăţa orice.

Lecţia 10: Ca să fii manager, trebuie să fii mai întâi angajat. Să nu îţi fie teamă să munceşti.

 

10 lecţii de business de la Laura Lăzărescu, managing partner, BISM

Lecţia 1: Cu cât te expui la mai multe experienţe, cu atât devii mai în regulă cu ceea ce nu ştii. Uneori, este în regulă să laşi garda jos.

Lecţia 2: Ideea este să fii înconjurat de oameni care sunt foarte buni la ceea ce fac, nu să fii cel mai bun la orice. Acesta este scopul unei echipe.

Lecţia 3:  Un EMBA îţi mută focusul pe partea de creştere. Devii un strateg mai bun.

Lecţia 4: Una este să îţi doreşti ceva, alte este să muţi businessul de la un nivel la altul. Ai nevoie de structură.

Lecţia 5:  Rezistenţa la eşec este extrem de importantă pentru antreprenoriatul în dezvoltarea de jocuri.

Lecţia 6: Este foarte important să dai şi să primeşti feedback fără a lua lucrurile personal.

Lecţia 7: Atâta timp cât oamenii se joacă, jocurile trebuie făcute de oameni pentru că ei vin cu specificitatea la nivel de trăire. Iar jocurile se fac în echipe.

Lecţia 8: Va fi nevoie de oameni tot timpul, dar oamenii vor trebui să înveţe lucrul cu tehnologia.

Lecţia 9:  Nu te lăsa distrus de sindromul impostorului. Doar te trage înapoi. Trebuie să te arunci cu pasiune şi încredere în ce faci.

Lecţia 10: Este important să faci lucrurile mai bune, nu neapărat mai bine. Zi mulţumesc mai des.

 

10 lecţii de business de la Ovidiu şandor, Mulberry Development

Lecţia 1. Pentru antreprenori este esenţială dorinţa de a învăţa.

Lecţia 2. A citi este important, a te informa, a întâlni oameni şi a-i asculta. Asta este foarte important.

Lecţia 3. încearcă să aliniezi proiectele de business cu viitorul pe care ţi-l doreşti pentru România.

Lecţia 4. Am făcut un număr de proiecte mari, nu neapărat un număr mare de proiecte.

Lecţia 5. Petrec mult timp cu echipa astfel încât, pentru proiectele imobiliare, să putem articula cât mai coerent conceptul urbanistic.

Lecţia 6. Faptul că suntem mai eficienţi de acasă este conştientizat acum ca fiind o iluzie. Echipele trebuie să se vadă şi să lucreze cot la cot.

Lecţia 7. Dacă nu pot cumpăra ceva, nu găsesc acel ceva, îl creez. Acesta este spiritul antreprenorial.

Lecţia 8. Educaţia va fi următorul domeniu în care spiritul antreprenorial poate duce lucrurile mai departe, la fel ca în medicină.

Lecţia 9. Dacă vrei să fii colecţionar de artă nu începi prin a cumpăra artă, ci cataloage. Aşa e şi în business. Trebuie să înţelegi despre ce e vorba.

Lecţia 10. După ce ai înţeles, trebuie să ai ideea şi curajul de a te apuca de treabă.

 

10 lecţii de business de la Andreea Bădală, MURMUR

Lecţia 1. Un brand trebuie să fie o lume întreagă, un univers, o comunitate.

 Lecţia 2. Pentru un creator este important să bifeze ce este în interiorul său cu ceva ce nu există pe piaţă.

 Lecţia 3. Niciodată nu am luat decizii mari 100% pragmatic şi s-a dovedit de cele mai multe ori că au fost corecte.

 Lecţia 4. M-am dus tot timpul acolo unde era terenul viran. Când am început nu era o industrie la noi în ţară, dar în asta am văzut o mie de avantaje.

 Lecţia 5. Trăim nişte vremuri foarte complexe în care comportamentul consumatorului nu se mai schimbă de la un an la altul, ci de la o lună la alta.

 Lecţia 6. Partea de date a început să influenţeze partea de creaţie şi este normal să fie aşa. Nu mai vorbim doar de fantezie.

 Lecţia 7. Provocarea majoră la un moment dat a fost cum transform awarenessul de brand în vânzări.

 Lecţia 8. Am învăţat să mă uit la greşeli cu o mare empatie. Sunt o mie de greşeli pe care le-am făcut şi care m-au ajutat să fac lucrurile mai bine acum.

 Lecţia 9. Eu sunt primul om care crede în ceea ce fac şi primul finanţator al brandului meu când alţii cred că nu dau calculele.

 Lecţia 10. Trebuie să-ţi alegi oameni cheie în jurul tău pe care să îi asculţi când te contrazic într-o idee în care tu ai mare încredere.

 

10 lecţii de business de la Zuzanna Kurek, Cornerstone Communications

Lecţia 1. De multe ori este un beneficiu pentru o echipă să aduci un om fără experienţă.

Lecţia 2. Mereu spunem think outside the box, dar de fapt noi toţi avem tendinţa de a rămâne inside the box.

Lecţia 3. Este important să ai mai multă încredere în talentul oamenilor decât în educaţia lor formală. Toţi putem învăţa.

 Lecţia 4. Comunicarea trebuie să fie clară şi precisă. Nu lăsa loc pentru interpretări.

 Lecţia 5. Oamenii fac diferenţa dintre o listare de succes şi un eşec. Orice listare este despre o poveste convingătoare.

 Lecţia 6. Cred în ultraspecializare.

 Lecţia 7. Poţi să îţi schimbi părerea şi nu ai nevoie de scuze pentru a face asta.

 Lecţia 8. Antreprenoriatul nu este despre bani. Dacă nu începi un lucru pentru că în mod real vrei să faci o schimbare în bine, e uşor să pierzi moralitatea.

 Lecţia 9. Diferenţa dintre succes şi eşec este dată de muncă.

 Lecţia 10. Este important să poţi dormi noaptea bine. în antreprenoriat ai coşmaruri legate de riscurile de zi cu zi, nu adăuga nesiguranţa lipsei de moralitate.

 

10 lecţii de business de la Marius Ghenea, Catalyst România

Lecţia 1. Prima întrebare la care trebuie să ai un răspuns în antreprenoriat este cu cine pleci la drum.

Lecţia 2. Complementaritatea unei echipe este dată de diversitatea sa.

Lecţia 3. Succesul antreprenorial nu este despre a risca mult şi a câştiga, ci despre a risca în mod calculat.

Lecţia 4. Echipa de vis antreprenorială este formată din trei persoane.

Lecţia 5.  O echipă nu poate funcţiona fără comunicare. Sunt mulţi antreprenori care nu ştiu cum să articuleze mesajul lor.

Lecţia 6. Cea mai supralicitată zonă în antreprenoriat este cea legată de importanţa ideii. Este cea mai mare greşeală.

Lecţia 7. Ideea valoroasă este cea pusă în aplicare. Execuţia este cea mai importantă.

Lecţia 8. Cele mai solide idei de business nu sunt generate spontan, ci prin metode structurate.

Lecţia 9. Riscul este să fim captivaţi atât de tare de o idee încât să nu ne mai uităm la piaţă.

Lecţia 10. Cumva oamenii din jurul tău trebuie să te urmeze fără a fi obligaţi. Carisma personală duce la persuasiune.

 

10 lecţii de business de la Liviu Sima, cofondator IT Genetics

Lecţia 1. Cu fiecare etapă de dezvoltare îţi dai seama cât de mare este universul în care poţi creşte.

Lecţia 2. Echipa ca o familie funcţionează până la un anumit număr, apoi ai nevoie de structură. Acest lucru se întâmplă de la 6-8 oameni.

Lecţia 3. Echipa de management trebuie să funcţioneaze foarte bine pe verticală, dar şi pe orizontală.

Lecţia 4. în antreprenoriat vei avea multe eşecuri, nu lua impactul acestui moment foarte puternic asupra ta.

Lecţia 5. Mulţi se uită la profit, dar de fapt trebuie mereu să ştii câţi bani ai în cont pentru fiecare etapă.

Lecţia 6. A fi antreprenor înseamnă că îţi asumi riscuri, dar şi acest risc are o limită, nu trebuie să te duci în prapastie.

Lecţia 7. ITrebuie să pui continuitatea deasupra oportunităţilor de moment. Trebuie să gândeşti pe termen lung.

Lecţia 8. Compania dependentă de tine nu va fi niciodată infinită. Tu trebuie să creezi viziunea pentru ca firma să meargă dincolo de prezenţa ta.

Lecţia 9. Corelaţia te faci antreprenor, te îmbogăţeşti nu există. Ai şansa să câştigi mai bine ca salariat într-o multinaţională.

Lecţia 10. Este important ca ideea pe care o pui în practică să fie un vis de-al tău, să fie legată lăuntric de tine. Trebuie să fii pasionat, altfel e greu să reuşeşti.

 

5 lecţii de business de la Alexandru Gugurel, Lunet Eyewear

Lecţia 1. Pentru noi a contat foarte mult colaborarea cu comunitatea creativă locală.

Lecţia 2. Apucaţi-vă de antreprenoriat cât mai repede. Dacă regret ceva, sunt orele petrecute ca angajat.

Lecţia 3. Ai răbdare. Lucrurile se mişcă puţin mai încet decât îţi imaginezi.

Lecţia 4. Lunet a reuşit pentru că este un produs pe care ţi-l doreşti, dar care acoperă şi o nevoie. Dacă reuşeşti asta, atunci ai şanse bune să mergi mai departe.

Lecţia 5. Dacă urmăreşti un scop bine definit, vei găsi şi banii necesari.

 

10 lecţii de business de la Oana Scarlat, CEO Exec-Edu

Lecţia 1. Un lider nu poate avea succes pe termen lung fără a investi în starea lui de bine.

Lecţia 2. Avem câte 4-5 generaţii la locul de muncă, iar această eterogenitate poate fi adresată printr-o flexibilitate mai mare a managerului.

Lecţia 3. Autonomia şi încrederea sunt importante. Este o schimbare de mentalitate mai ales pentru cei din Generaţia X, obişnuiţi cu controlul.

Lecţia 4. Când dai feedback critic este o invalidare a competenţei. Feedbackul nu este un atac la persoană.

Lecţia 5. Trebuie să ne concentrăm pe feed forward, pe soluţie, nu pe problemă.

Lecţia 6. Trebuie să ai abilitatea de a lucra cu scenarii multiple, de a face prognoze şi predicţii.

Lecţia 7. Eşecul nu este o tragedie, este calea cea mai simplă şi sigură de a învăţa.

Lecţia 8. Munca pe pilot automat dăunează grav creativităţii, sănătăţii şi abilităţii de crea valoare pe termen lung. Munca trebuie să aibă sens.

Lecţia 9. Dacă nu avem educaţie financiară solidă, este dificil să luăm decizii în calitate de lider.

Lecţia 10. Creativitatea se naşte şi din a putea spune stop într-o lume în care a fi ocupat este considerat a fi o virtute. Este esenţial să blochezi timp pentru generarea de idei.

 

10 lecţii de business de la Vlad Ardeleanu, cofondator, CEO al Medima

Lecţia 1. Serviciile se fac în primul rând de oameni, nu de maşini, şi depind de perfomanţa oamenilor.

Lecţia 2. Recompensează bine performanţa şi excepţional superperformanţa.

Lecţia 3. Dacă pui obiective nerealizabile, atunci motivaţia persoanei de a ajunge la ele dispare.

Lecţia 4. Obiectivele trebuie să fie măsurabile, corecte, realizabile, ambiţioase, dar realizabile.

Lecţia 5. Degeaba ai oameni motivaţi dacă dai în piatră seacă. Alegerea pieţei este strategică. Trebuie să te urci pe vârful unui val.

Lecţia 6. Este foarte important ca proiectul tău să nu fie acel me too. Ori creezi ceva nou, ori faci mai bine ce există deja.

Lecţia 7. Ai oamenii, ai piaţa, ai produsul, dar trebuie să ai capitalul. Capitalul este ca sângele.

Lecţia 8. Think big de la început.

Lecţia 9. Lucrez pe termen foarte lung. Nu există think big pe termen scurt.

Lecţia 10. Trebuie să faci ceea ce iubeşti pentru că de aici îţi iei energia vitală de a merge mai departe.

 

7 lecţii de business de la Nicolae Bănică, CEO, Oscar Downstream

Lecţia 1. Cel mai important este să îţi placă ceea ce faci. Apoi trebuie să ai răbdare.

Lecţia 2. Pune-ţi obiective mari şi mergi în direcţia lor.

Lecţia 3. Nu ai cum să construieşti fără încredere.

Lecţia 4. Urmăreşte zilnic cash-flow-ul.

Lecţia 5. Abia după 10.000 ore de muncă poţi să te consideri un specialist în domeniu.

Lecţia 6. Este important să ai un mentor.

Lecţia 7. Dacă aştepţi ca lucrurile să se întâmple peste noapte, nu se întâmplă. Norocul ţi-l faci muncind.

 

10 lecţii de business de la Alin Copîndeanu, Tudor. Personal Tailor

Lecţia 1. Timingul este esenţial în business. Noi am avut şansa unui blue ocean.

Lecţia 2. învaţă mereu de la client.

Lecţia 3. Prin vestimentaţie comunicăm ceva înainte să deschidem gura. Este în folosul nostru să învăţăm asta.

Lecţia 4. Dacă nu îţi setezi de la început destinaţia, nu vei şti niciodată unde vrei să ajungi.

Lecţia 5. Reinvesteşte profitul. Lasă plăcerile de moment pentru mai târziu. Merită!

Lecţia 6. Dacă vrei să ai succes, trebuie să îţi asumi că va fi dificil.

Lecţia 7. Monitorizează foarte atent partea de cash-flow operaţional.

Lecţia 8. Când eşti serios, vei fi ajutat în momentele critice de partenerii tăi. Dacă ai relaţii şubrede, şansele să te împiedici când ai probleme sunt destul de mari.

Lecţia 9. Antreprenoriatul este despre a face. Dacă doar planifici fără acţiune, nu se întâmplă nimic.

Lecţia 10. Ai curaj, învaţă continuu şi fii pregătit pentru momentele grele. Este ca în viaţă, nu sunt toate mereu roz.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels