Directorul executiv al WPP, Mark Read, se retrage de la conducerea celui mai mare grup de publicitate din Marea Britanie, într-un moment în care compania se confruntă cu un minim al acţiunilor din ultimii aproape cinci ani şi cu o transformare profundă a industriei cauzată de inteligenţa artificială, scrie FT.
Plecarea lui Read va încheia o carieră de peste 30 de ani în cadrul WPP şi lasă compania în căutarea unui nou CEO într-una dintre cele mai turbulente perioade pentru industria publicităţii. El va rămâne în funcţie până la sfârşitul anului, timp în care consiliul de administraţie va începe căutarea unui succesor.
Fostul director al BT, Philip Jansen, a devenit preşedintele grupului la începutul anului, ceea ce a alimentat speculaţiile privind viitorul lui Read. Într-o notă internă adresată angajaţilor, obţinută de Financial Times, Read a spus: „Nu există niciodată un moment perfect pentru a pleca din poziţia de CEO... dar simt că acum este momentul potrivit pentru mine”.
Într-o declaraţie făcută luni, Jansen a spus că Read a „jucat un rol central în transformarea companiei într-un lider mondial în servicii moderne de marketing”.
De când l-a succedat pe Sir Martin Sorrell în 2018, Read a încercat să restructureze şi să eficientizeze operaţiunile globale ale grupului şi să investească mai mult în tehnologie. Cu toate acestea, preţul acţiunilor WPP s-a înjumătăţit în timpul mandatului său, ceea ce a dus la o capitalizare bursieră de aproximativ 6 miliarde de lire sterline.
Acţiunile WPP au scăzut cu 1,3% luni dimineaţă. Persoane familiare cu situaţia au declarat că decizia de a pleca îi aparţine lui Read, deşi nu are încă un alt loc de muncă stabilit. Se aşteaptă ca el să caute roluri în domenii precum tehnologie, marketing sau bunuri de consum.
Anul trecut, WPP a pierdut poziţia de cea mai mare agenţie de publicitate din lume după venituri în faţa rivalului francez Publicis, iar cei mai mari doi rivali americani — Omnicom şi IPG — au anunţat planuri de fuziune pentru a crea un gigant publicitar nord-american. WPP rămâne cel mai mare grup de publicitate din Marea Britanie, cu venituri de aproape 15 miliarde de lire sterline şi peste 100.000 de angajaţi la nivel global.
Read l-a înlocuit pe Sorrell, care a demisionat în urma unei anchete privind comportamentul său la locul de muncă, şi a condus compania în perioada în care aceasta a încercat să-şi reorienteze modelul de afaceri pentru a face faţă dominaţiei exercitate de giganţii tech Meta şi Alphabet pe piaţa publicităţii.
Reţelele sociale şi conţinutul creat de influenceri au devenit canale cheie de marketing, în timp ce media publicitară tradiţională, cum ar fi televiziunea, a scăzut în importanţă.
Mai recent, Read a încurajat WPP să investească sute de milioane de lire în inteligenţa artificială, care ameninţă să revoluţioneze modelul tradiţional al agenţiilor de publicitate, oferind metode mult mai rapide şi mai ieftine pentru activităţi creative şi de planificare media, de obicei consumatoare de timp. Peste 50.000 de persoane folosesc deja WPP Open, platforma AI a companiei, pentru a le sprijini în activitatea zilnică.