Eveniment

Master Planul de autostrăzi şi căi ferate a ajuns la forma finală

Constantin Isac, vicepreşedintele UNTRR: Noi, transportatorii rutieri, nu avem nicio aşteptare şi nu acordăm niciun fel de credit celor care se ocupă de implementarea Master Planului

Constantin Isac, vicepreşedintele UNTRR: Noi, transportatorii rutieri, nu avem nicio aşteptare şi nu acordăm niciun fel de credit celor care se ocupă de implementarea Master Planului

Autor: Andreea Neferu, Alina Oprea

24.07.2015, 08:30 3999

Master Planul General de Transport, documentul care indică priorităţile României în materie de infrastructură de transport până în 2030 şi care implică investiţii totale de 43,5 miliarde de euro, a ajuns la o variantă finală, acceptată şi aprobată de Comisia Europeană, la peste trei ani de când elaborarea acestui document a început.

De altfel, de acceptarea acestui Master Plan a depins şi aprobarea Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM), care prevede acordarea de către Uniunea Europeană a unor fonduri europene de 9,5 miliarde de euro în perioada 2014-2020 pentru proiecte de transport, energie şi de mediu.

Transportatorii rutieri se arată însă neîn­cre­zători în fezabilitatea şi im­plementarea Master Planului de Transport, cata­logat drept „o simplă poveste“, deşi este un plan ambiţios, care se întinde pe o perioadă de 15 ani, a declarat joi Constantin Isac, vice­preşe­dintele UNTRR.

„Niciun ministru, şi am avut întâlniri cu ultimii 6-7 miniştri, nu a fost în stare să deseneze cu echipa din minister care sunt obiectivele pentru această ramură economică, a transporturilor, fie că e vorba de cel rutier sau de cel feroviar. Domnul ministru Matache (Iulian Matache, ministrul transporturilor - n.r.) va trebui peste un timp să ne spună ce are de gând să facă, ce a făcut şi ar putea, dacă este în stare, să intre în istorie“, a afirmat Isac, vicepreşedinte al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) la conferinţa Mediafax Talks about Transport & Logistics.

El apreciază că Master Planul pe Transport este „o simplă poveste“, iar UNTRR nu dă credit celor care se ocupă de proiect.

„După părerea noastră, deşi ambiţios (Master Planul - n.r.), se întinde pe 15 ani, sunt menţionate acolo toate cifrele de dezvoltare a infrastructurii, noi îl considerăm o simplă poveste. Dacă peste cinci ani ne vom reîntâlni să discutăm ce s-a întâmplat, s-ar putea să zicem că povestea a fost foarte frumoasă, dar Zmeul Zmeilor nu ne-a lăsat să facem ce ne-am propus. Noi, transportatorii rutieri, nu avem nicio aşteptare şi nu acordăm niciun fel de credit celor care se ocupă de implementarea Master Planului“, a adăugat Isac.

Potrivit Master Planului, în România se vor construi până în 2030 1.200 de kilometri de autostrăzi, precum şi 1.900 de kilometri de drumuri expres, naţionale şi variante de ocolire, costul total al acestora fiind estimat la peste 26 de miliarde de euro. Pe zona de infrastructură feroviară, Master Planul prevede modernizarea a peste 4.000 de kilometri de cale ferată, precum şi achiziţia de trenuri şi vagoane noi, ambele proiecte fiind estimate la circa 14 miliarde de euro. Pentru sectorul naval sunt alocate 2 miliarde de euro, în timp ce domeniul aerian şi multimodal va necesita investiţii de 1,6 miliarde de euro. În total, Master Planul General de Transport prevede pentru perioada 2015-2020 proiecte în valoare totală de 43,5 miliarde de euro, potrivit Ministerului Transporturilor. Printre principalele proiecte incluse în Master Plan se numără autostrăzi precum Sibiu-Piteşti, Comarnic-Braşov sau varianta de ocolire a Bucureştiului la standard de autostradă.

Valoarea contractului de realizare a Master Planului, semnat în 2012 cu firma AECOM, se ridică la 9,5 milioane de lei (2,1 milioane de euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO