Eveniment

MEC obligă Oil Terminal să anuleze contractele încheiate fără licitaţie

MEC obligă Oil Terminal să anuleze contractele încheiate fără licitaţie

Oil Terminal este cel mai mare operator de transport al produselor petroliere din Portul Constanţa şi o companie strategică din portofoliul statului prin care trec anual produse petroliere în valoare de câteva miliarde de euro

Autor: Adrian Ionut Cojocar

02.08.2012, 00:04 675

Conducerea operatorului portuar Oil Terminal (OIL) a convocat recent adunare generală la cererea acţionarului majoritar, Ministerul Economiei, în vederea rezilierii unor contracte încheiate de fosta conducere a societăţii prin negociere directă şi nu printr-un mecanism transparent, cel al licitaţiei, prevăzut de lege.

Reprezentanţii Ministerului Economiei au mai inclus pe ordinea de zi a AGA de la Oil Terminal şi propunerea de tragere la răspundere a administratorilor şi directorilor companiei care au adus prejudicii operatorului portuar din Constanţa.

Deciziile vin în contextul în care un raport realizat anul trecut de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), care a fost recent scos la iveală după mai multe amânări, arată că în perioada 2009 - 2010, foşti directori din cadrul Oil Terminal au luat decizii de management care au adus prejudicii societăţii prin încălcarea legii şi au realizat cheltuieli nejustificate.

Conform raportului ANAF, Oil Terminal a încheiat între 2009 şi 2010 patru contracte de închiriere a unor active prin metoda atribuirii directe şi nu prin licitaţie, aşa cum prevedea legea, cu firmele Oil Prod Eforie, Eco Petroleum Constanţa şi Biorom Oil Bucureşti. Acesta este unul dintre puţinele companii la care a fost realizat un audit financiar atât de detaliat.

Acţionarii vor discuta luna viitoare rezilierea acestor contracte, precum şi propunerea ca toate contractele de închiriere ale societăţii să fie transparentizate, prin aprobarea acestora de către acţionari.

Ministerul Economiei a mai introdus pe ordinea de zi de la Oil Terminal şi un punct care obligă conducerea societăţii să recupereze prejudiciile suferite în urma derulării altor două contracte, cu firmele Blitz Transport Company şi Byotech Prod General "prin aprobarea expedierii de carburanţi fără îndeplinirea cerinţelor legale".

Contractele respective au fost denunţate anul trecut de către unul dintre acţionarii minoritari ai Oil Terminal, respectiv fondul american Broadhurst, care deţine 7,6% din acţiuni şi care a propus la acea dată şi tragerea la răspundere a lui Silviu Wagner, fost director general al companiei, acuzându-l că a încheiat mai multe contracte cu cele două firme prin care a prejudiciat compania.

Deşi problemele de la Oil Terminal au fost descoperite de ANAF şi de Broadhurst încă de anul trecut, abia acum Ministerul Economiei a decis să ia măsuri prin includerea lor pe ordinea de zi a AGA de la companie.

În cadrul aceleiaşi adunări acţionarii vor alege şi un nou preşedinte, urmând ca funcţia de director general să fie atribuită lui Sorin Viorel Ciutureanu. În luna noiembrie a anului trecut acţionarii Oil Terminal au aprobat revocarea din funcţie a preşedintelui CA, Silviu Wagner, şi l-au înlocuit cu Andrei-Barbu Todea, fost secretar de stat la Secretariatul General al Guvernului. Wagner a pierdut în luna aprilie a acestui an şi funcţia de director general.

MEC a mai cerut revocarea auditorului extern al societăţii şi înlocuirea acestuia, propunere care va fi discutată de acţionari luna viitoare. Oil Terminal este cel mai mare operator de transport al produselor petroliere din Portul Constanţa şi o companie strategică din portofoliul statului prin care trec anual produse petroliere în valoare de câteva miliarde de euro.

În 2011 Corpul de control din Ministerul Economiei a cerut ANAF să demareze un control financiar la Oil Terminal pentru a vedea modul cum a fost administrată compania în perioada 2009 - 2010, interval în care la conducerea societăţii s-a aflat în cea mai mare parte Silviu Wagner atât în calitate de preşedinte, cât şi de director general al operatorului portuar.

Din raportul ANAF reiese că Oil Terminal a realizat achiziţii de zeci şi sute de mii de lei pe butoni, insigne şi ace de cravată, ceasuri de aur, parfumuri şi vinuri de colecţie, care nu au putut fi justificate de conducere.

Acelaşi raport a scos la iveală faptul că Oil Terminal a realizat cheltuieli nejustificate de protocol în valoare de 354.000 de lei (88.500 de euro), cu servicii juridice de circa 660.000 de lei (165.000 de euro) şi cu acţiuni sociale de peste 2 mil. lei (500.000 de euro).

Principalii beneficiari ai contractelor de consultanţă juridică sunt firmele Frangeti, Popescu şi Grigore (530.000 de lei), respectiv Valeriu Stoica şi Asociaţii (156.300 de lei), firma fostului ministru al justiţiei Valeriu Stoica, care este membru al PDL.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO