Eveniment

Metrorex anunţă că va construi 65 de staţii de metrou în zece ani. În ritmul de până acum vor fi gata însă în 2135

Metrorex anunţă că va construi 65 de staţii de metrou în zece ani. În ritmul de până acum vor fi gata însă în 2135

Premierul Emil Boc şi directorul Metrorex Gheorghe Udrişte (dr.) au participat la finalul săptămânii trecute la inaugurarea a două staţii de metrou de pe Magistrala 4 Gara de Nord-Lac Străuleşti

Autor: Andreea Mioara Neferu

04.07.2011, 00:05 1083

Luând în calcul ritmul mediu de construcţie areţelei bucureştene de metrou din ultimii 21 de ani, de circa ostaţie la doi ani, Capitala ar putea avea încă 65 de staţii demetrou abia peste 124 de ani, potrivit calculelor ZF. Anca Boagiu,ministrul transporturilor şi infrastructurii, este ceva maioptimistă şi speră să construiască totul nu în 124 de ani, ci înzece.

"În următorii zece ani este prevăzută execuţiaaltor 65 de staţii cu o valoare totală de 8,5 miliarde de euro. Eusper ca ceea ce s-a întâmplat în trecut, să avem zeci, mii delucrări începute şi neterminate, să nu mai fie o linie directoareîn statul român", a declarat vineri Boagiu după inaugurarea a douănoi staţii de metrou de pe magistrala 4 Gara de Nord-LacStrăuleşti. Cele două staţii, Jiului şi Parc Bazilescu, care aucostat 72,5 milioane de euro fără TVA, se numără printre puţinelerealizări post-decembriste la nivelul reţelei de metrou dinBucureşti.

De altfel, în ultimii 21 de ani, au fostinaugurate doar 11 staţii din totalul de 51, câte are în prezentCapitala. Reţeaua de metrou din Bucureşti are o lungime de circa 70de kilometri, dintre care în ultimele două decenii au fostinauguraţi 12,4 kilometri, toţi începuţi încă din perioadacomunismului. Spre exemplu, circa 50% din lucrările de structurăale tronsonului de metrou de 2,6 kilometri, inaugurat vineri,precum şi o parte din staţia Jiului, au fost realizate în urmă cumai bine de 20 de ani.

Problema metroului este cu atât mai stringentă cucât în prezent reţeaua de transport deţine doar 3,5% din lungimeade transport public a Capitalei, dar preia 25% din cererea detransport. Anul trecut metroul bucu­reştean a consemnat un traficde peste 177 de milioane de pasageri, adică circa 485.000 decălători zilnic.

"Lăudabilă este dorinţa, însă cu realizarea estepuţin mai complicat. Dacă facem o socoteală simplă şi presupunem căîntre fiecare două staţii ar exista un kilometru de linie demetrou, acest lucru ar însemna cel puţin încă 65 de kilometri. E unvis pentru care am rezerve că se va realiza în zece ani. O variantăoptimistă şi posibilă ar fi 40-50 de ani", a declarat AlexandruDobre, preşedinte de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilorde Construcţii din România. În garniturile de metrou a apărut încăde săptămâna tre­cut o hartă actualizată a reţelei bucureştene deme­trou, care marchează şi trei tronsoane ce cuprind circa 20 destaţii în execuţie sau în pregătire, pe direcţiile RâulDoamnei-Pantelimon, Parc Bazilescu-Lac Străuleşti şi Gara deNord-Aeroport Henri Coandă Otopeni. Restul de peste 40 de staţii arurma să fie localizate pe direcţia nord-est-sud-vest (DepoulVoluntari - Independenţei 1877 şi centru-sud (Gara de Nord-GaraProgresul), precum şi extensii ale magistralelor dejaexistente.

În prezent, singurul tronson aflat în fază deexecuţie este Râul Doamnei-Eroilor, inclus în noua magistrală M5(Drumul Taberei-Pantelimon). Contractul pentru această linie demetrou, în valoare de 215 milioane de euro, a fost semnat lajumătatea lunii martie, fiind câştigat de consorţiul format dinAstaldi (Italia), FCC Construccion (Spania), Delta ACM 93 (România)şi AB Construct (România).

Un kilometru de metrou, dotat complet pentruexploatare şi pentru a circula cu călători, ajunge să coste înmedie 50-60 de milioane de euro, potrivit unor declaraţiianterioare ale lui Gheorghe Udrişte, directorul de laMetrorex.

"Deja avem fonduri de 2 miliarde de euro pentruacoperirea magistralei 5, a magistralei către Otopeni şi aprelungirii magistralei 4 către Lac Străuleşti. Banii vin de labugetul de stat şi din credite externe. În măsura în care vom aveastudiile de fezabilitate pentru celelalte linii de metrou, vomcontracta alţi bani, atât din credite externe, cât şi de la bugetulstatului, poate chiar şi fonduri europene", a spus pentru ZFUdrişte.

Metrorex, în cifre

  • Cifră de afaceri (2009): 94,9 mil.euro

  • Profit net (2009): 28,7 mil.euro

  • Trafic mediu zilnic (2010): 485.000 decălători

  • Număr angajaţi (2011): 4.144

  • Tarif 2 călătorii (2011): 3 lei (0,7euro)

  • Tarif abonament lunar cu număr nelimitat decălătorii (2011): 50 de lei (11,8 euro)

  • Cele mai aglomerate staţii: Piaţa Unirii,Universitate, Piaţa Victoriei, Eroilor, Gara de Nord,Basarab

  • Investiţii programate pentru următorii zeceani:8,5 mld. euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO