Eveniment

Metrorex nu mai permite plata cu cardul electronic Activ, dar încearcă să majoreze tarifele cartelelor şi abonamentelor

La finalul anului trecut, oficialii companiei Metrorex anunţau că preţul unei cartele cu două călătorii creşte cu 25%, de la 4 lei la 5 lei, în timp ce preţul unui abonament lunar cu un număr nelimitat de călătorii creşte la 75 de lei faţă de 60 de lei. Foto Octav Ganea

La finalul anului trecut, oficialii companiei Metrorex anunţau că preţul unei cartele cu două călătorii creşte cu 25%, de la 4 lei la 5 lei, în timp ce preţul unui abonament lunar cu un număr nelimitat de călătorii creşte la 75 de lei faţă de 60 de lei. Foto Octav Ganea

Autor: Mirabela Tiron

19.03.2014, 00:06 537

Compania de stat Metrorex a acţionat în instanţă Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) şi se pregăteşte să rezilieze contractul comercial care avea la bază cardul electronic Activ, cel cu care pasagerii puteau plăti atât călătoriile cu autobuzele, cât şi pe cele cu metroul în Bucureşti.

Acest card este instrumentul care a asigurat până acum integrarea tarifară a transportului public în Capitală, proiectul fiind implementat în 2007 de RATB, aflată sub autoritatea Primăriei din Bucureşti.

Încheierea contractului comercial dintre Metrorex şi RATB înseamnă eşecul acestui proiect, care în loc să fie îmbunătăţit, prin dezvoltarea de echipamente ce să permită cumpărarea şi reîncărcarea cardului electronic în staţiile de metrou, nu doar în staţiile de autobuz, este desfiinţat.

 

Cum explică şeful Metrorex decizia

„Datoriile pe care le are RATB către noi sunt de 21 de milioane de lei (4,7 mil. euro - n. red.). Am avut multiple întâlniri cu ei să ne dea măcar o garanţie, dar au mers din datorie în datorie. În fiecare lună aveam de recuperat de la ei 2,5 milioane de lei (contravaloarea călătoriilor plătite de pasagerii Metrorex cu cardul Activ - n. red.). Nu putem funcţiona aşa, avem deja bugete subdimensionate, o subvenţie mai mică“, a declarat Aurel Radu, directorul general al Metrorex, pentru ZF. El a mai precizat că, în cazul în care datoria va fi plătită, această colaborare ar putea să fie reluată.

Prin rezilierea contractului cu RATB, compania Metrorex va pierde 2,5 milioane de lei pe lună, acestea fiind veniturile pe care le încasa de la pasagerii care plăteau călătoriile cu cardul electronic, potrivit şefului companiei. „10% din călători plăteau cu cardul electronic. Într-o zi avem 600.000 de călători. Acum aceştia vor cumpăra cartelele sau abonamentele noastre“, a spus el.

Oficialii RATB au transmis că suma nu a fost achitată „în contextul economic dificil traversat în ultimul an“, „nu din rea voinţă“. Ei au mai precizat că la începutul anului s-a achitat suma de 2,1 milioane de lei, iar marţi (ieri) urma să fie plătită suma de 1,9 milioane de lei.

 

Încearcă iar să scumpească tariful călătoriei la metrou

Directorul general al Metrorex a mai spus că anul trecut compania a finalizat cu pierderi de 51 de milioane de lei (11,5 milioane de euro), care „nu se datorează managementului, ci faptului că nu ni s-a aprobat majorarea tarifelor la călătorii“, a precizat el. Compania a primit de la stat o subvenţie de 349 de milioane de lei (79 milioane de euro) anul trecut.

„Şi în bugetul de anul acesta am inclus majorarea preţului călătoriei cu metroul. Tariful mediu pentru o călătorie este de un leu, dacă luăm în calcul preţul abonamentelor şi cartelelor. Prin majorarea propusă vrem să ajungem la 1,2 lei în medie pe titlu de călătorie. Anul trecut nu s-a făcut majorarea pentru că nu a semnat ministrul, să vedem dacă va semna în acest an secretarul ministrului transporturilor“, a spus el.

La finalul anului trecut, oficialii companiei Metrorex anunţau că preţul unei cartele cu două călătorii creşte cu 25%, de la 4 lei la 5 lei, în timp ce preţul unui abonament lunar cu un număr nelimitat de călătorii creşte la 75 de lei faţă de 60 de lei.

 

Sub management privat

În iulie 2013, Metrorex a ales, prin procedura de selecţie a managementului privat, noi membri în consiliul de administraţie, pe un mandat de patru ani. Preşedintele consiliului de administraţie este Mihai Alexandrescu, absolvent al Universităţii Tehnice de Construcţii Bucureşti, cu experienţă în project management şi care a contribuit la proiecte precum Aeroportul Internaţional din München, Universitatea din Toronto, Aeroportul Lester B. Pearson din Toronto sau noul sediu al Ambasadei Statelor Unite din Bucureşti. Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie sunt Ovidiu Puţura (secretar de stat în Ministerul Justiţiei) şi Bogdan Mihoc (consultant financiar al companiei de prospectare geologică Prospecţiuni).

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.03.2014

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO