Eveniment

Ministrul mediului spune că anul acesta vom putea casa cel puţin 130.000 de rable

Autor: Bogdan Alecu

18.04.2011, 23:49 102

Volumul de maşini mai vechi de zece ani ce vor putea fi casateîn acest an în cadrul programului "Rabla" va urca la peste 130.000de unităţi, faţă de 60.000 cât sunt aprobate în prezent pentru2011.

"Programul «Rabla» a fost spectaculos anul trecut datorităsistemului cu vouchere. Anul acesta sunt semne că vor putea ficasate alte 130.000 de maşini vechi", spune ministrul mediuluiLaszlo Borbely (UDMR).

În condiţiile în care pentru fiecare maşină nou achiziţionatăsunt utilizate trei tichete Remat cu o valoare nominală de 3.800 delei, anul acesta numai în cadrul programului vor putea fi cumpărateaproape 43.000 de maşini. Altfel spus, aproape unu din treiautoturisme noi ce se aşteaptă să fie vândute anul acesta va fiprin programul de casare. Volmul ar fi urma să fie unul în scădereîn condiţiile în care anul trecut s-au casat aproape 190.000 derable, lucru care a permis achiziţia a 63.000 de maşini noi - 60%din piaţa auto­turismelor.

În ceea ce priveşte taxa de poluare, potrivit ministruluimediului, sunt şanse mici ca ea să fie modificată în condiţiile încare ea a fost redactată în colaborare cu Comisia Euro­peană, întimp ce decizia Curţii Europene de Justiţie (CEJ) din urmă cu douăsăptămâni, care pune sub semnul întrebării legalitatea taxei, facereferire la o ordonanţă de urgenţă din 2008.

"Avem o taxă de poluare tocmai pentru a împiedica maşinilepoluante să intre în ţară. Avem decizia Curţii Europene deJustiţie, dar nu vom renunţa la taxa de poluare deoarece decizia sereferă la vechea ordonanţă din 2008. Noi am finalizat proiectultaxei actuale din luna decembrie împreună cu Comisia Europeană. Îndouă săptămâni vom vedea dacă va fi cazul să modificăm sau nuordonanţa actuală", a spus Borbely.

Potrivit ministrului mediului, Justiţia are deja pe rol proceseintentate cu privire la vechea taxă care se vor derula mai departe."Cine nu e mulţumit poate apela la justiţe", a spus Laszlo Borbely,care a subliniat că nu va exista o campanie de returnare a taxeiachitate în 2008.

Ministrul mediului va demara o campanie de susţinere a maşinilorelectrice, atât prin programul "Rabla", care va permite utilizareaa până la şase vouchere, adică o primă de casare de 5.400 de euro.În cazul celor care nu doresc să participe la programul de casare,ministerul prin fondul de mediu va oferi un bonus de 25% dinvaloarea maşinii electrice, dar nu mai mult de 5.000 de euro.

"Programul «Rabla» pentru maşini electrice va intra în funcţiuneodată cu momentul în care va fi aprobată ordonanţa de urgenţă.Astfel, acestea vor putea fi achiziţionate chiar mai devreme detoamna acestui an - depinde de oferta de pe piaţă. Vom aveaprograme pilot în câteva instituţii unde vom demonstra că astfel deproiecte sunt viabile. Dacă oamenii văd că au facilităţi suntreceptivi şi există un interes ridicat pentru astfel de maşini", aspus Borbely.

În prezent pe piaţa locală doar Mitsubishi şi Citroëncomercializează maşini electrice, iMiEV şi C-Zero, care au un preţde aproxi­mativ 36.000 de euro, în timp ce Renault România va lansaFluence ZE şi utilitara Kangoo ZE în toamna acestui an.

"Vom da exemplu şi vom avea la minister maşini electrice. Vomgăsi modalităţi de finanţare prin fondul de mediu şi nu din bugetulstatului. Avem 15 mari oraşe în România foarte poluante. Poţi săfaci centuri, să creezi alternative, dar cel mai sănătos ar fi săsusţii astfel de maşini", a spus Borbely.

Ministrul va propune în sedinţa de miercuri a Guvernuluioferirea de bonusuri pentru achiziţia de maşini electrice.

"Vom propune în şedinţa de guvern de miercuri să finalizămordonanţa prin care să acordăm facilităţi pentru maşinileelectrice. Momentan discutăm numărul voucherelor până la maximumşase vouchere în cadrul programului «Rabla». Evident nu vom uitanici maşinile hibrid, dar care vor beneficia de un număr mai redusde vouchere", a spus Laszlo Borbely.

Potrivit Comisiei Europene, până în 2030 trebuie redus lajumătate numărul de maşini care funcţionează pe benzină saumotorină. Fiecare comunitate locală trebuie să elimine maşinileclasice din centrele oraşelor, iar până în 2050 ar urma să fieeliminate complet aceste maşini din marile oraşe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO