Eveniment

Modelul Turciei la capitolul infrastructură: cum reuşesc turcii să devină un hub aerian global cu un buget de investiţii de 10 mld. euro pentru noul aeroport din Istanbul

În prezent, noul aeroport din Istanbul are 146 de destinaţii şi o capacitate de 90 de milioane de pasageri pe an şi vrea să ajungă la peste 300 de destinaţii şi 200 de milioane de pasageri pe an când toate etapele proiectului vor fi finalizate (în 2028).

În prezent, noul aeroport din Istanbul are 146 de destinaţii şi o capacitate de 90 de milioane de pasageri pe an şi vrea să ajungă la peste 300 de destinaţii şi 200 de milioane de pasageri pe an când toate etapele proiectului vor fi finalizate (în 2028).

Autor: Adelina Mihai

20.06.2019, 14:37 1652

Noul aeroport din Istanbul, deschis oficial în toamna anului trecut, are un buget de investiţii total de 10,2 miliarde de euro. Spre comparaţie, la un cost de aproximativ 10 mld. euro este estimată construcţia reţelei de 11 auto­străzi din masterplanul Ministerului Transporturilor, care ar acoperi România cu 1.200 km de autostradă (pe lângă cei 800 km de autostradă existenţi) şi care este considerat prioritar la capitolul investiţii de către autorităţile române. În ultimii ani, din cauza lipsei infrastructurii rutiere, România a pierdut în faţa ţărilor vecine investiţii de miliarde de euro numai în industria auto şi în industriile conexe acesteia.

Începând din octombrie 2018, este operaţională doar Etapa 1A din proiectul noului aeroport din Istanbul, care include clădirea terminalului principal al aeroportului (de 1,4 milioane de m2), două piste (dintr-un total de 6 piste din proiect), turnul de control al traficului aerian şi clădirile-suport.

Construcţia, care a început în iunie 2014, va fi gata în patru etape care se vor finaliza complet până în 2028 şi va ajunge la o capacitate anuală de 200 de milioane de pasageri şi peste 300 de destinaţii. Totodată, suprafaţa totală a proiectului va ajunge la 76,5 milioane de metri pătraţi.

În prezent, aeroportul din Istanbul are o capacitate anuală de 90 de milioane de pasageri.

Construcţia noului aeroport este realizată de compania IGA, fondată în toamna anului 2013 dintr-un consorţiu de mai multe companii din sectoare diferite de activitate, care va construi şi va gestiona operaţiunile noului aeroport din Istanbul pentru o perioadă de 25 de ani.

„Într-un scenariu pozitiv, impactul economic al noului aeroport din Istanbul se va reflecta în crearea a 225.000 de noi locuri de muncă, iar PIB-ul Turciei va creşte cu 4,89% până în 2025“, susţin reprezentanţii IGA.

IGA este un joint- venture format din companiile Kalyon, Cengiz, Mapa şi Limak, care activează în arii precum construcţii, energie, turism, minerit, operaţiuni portuare şi managementul aeroporturilor şi care are în portofoliu în total opt proiecte de construcţie a aeroporturilor în Turcia, Kosovo, Egipt, Azerbaidjan şi Irak.

„În ultimul deceniu, sectorul transpor­turilor aeriene internaţionale a crescut cu 5,6% la nivel global, în timp ce în Turcia acesta a înregistrat o creştere de 14%. Istanbul, care a devenit unul dintre cele mai importante hub-uri de transport aerian, a avut un rol principal în această creştere“, au spus reprezentanţii IGA. În prezent, aero­portul din Istanbul are zboruri către 146 de destinaţii.

În România, pe ruta Bucureşti -Istanbul, de exemplu, există 3 curse zilnice operate de Turkish Airlines, care au un preţ mediu de aproximativ 180 de euro (clasa economy). Operatorul mai are 4 zboruri pe săptămână din Cluj (iar de pe 24 iunie vor fi curse zilnice Cluj- Istanbul) şi 4 zboruri pe săptămână din Constanţa spre Istanbul.

Şi operatorul aerian de stat Tarom are două curse zilnice pe ruta Bucureşti- Istanbul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO