Eveniment

Mutarea ministerelor în Palatul Parlamentului ar aduce economii de 200 de milioane de euro la bugetul de stat

De unde să se facă economii? Ministerele cheltuiesc anual peste 500 milioane euro numai cu întreţinerea propriilor sedii

Un raport elaborat în toamna acestui an de PricewaterhouseCoopers România pentru Camera Deputaţilor arăta că în următorii ani pot fi obţinute economii semnificative prin mai multe măsuri de eficientizare, precum repartizarea eficientă a spaţiilor, reducerea cheltuielilor prin vânzare/casare a stocurilor fără mişcare.

Autor: Dinca Thomas

24.11.2011, 00:07 696

Cele 15 ministere reprezentate în Cabinet, alături de Ministerul Public, Secretariatul General al Guvernului şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi excluzând nou-înfiinţatul Minister al Afacerilor Europene, au consumat în acest an de la buget circa două miliarde lei (echivalent a aproximativ 500 milioane euro) numai pentru întreţinerea propriilor sedii.

Banii au fost folosiţi pentru rechizite de birou, materiale pentru curăţenie, încălzit, iluminat, apă, canal, salubritate şi reparaţii curente, precum şi pentru achizi­ţionarea de mijloace de transport, mobilier, servicii de telecomunicaţii. La acelaşi număr de ministere cheltuielile totale pentru întreţinerea sediilor au crescut de la 1,7 miliarde lei anul trecut la 2 miliarde lei în acest an şi sunt indicate în continuare în creştere, la 2,2 miliarde lei în proiecţiile bugetare pentru anul viitor. Cheltuielile sunt pregătite deja să crească şi în intervalul 2013-2015 la peste 2 miliarde lei, costuri care ar urma să urce semnificativ, în condiţiile în care mai multe ministere nici nu şi-au bugetat încă serviciile de întreţinere.

Cei mai mulţi bani sunt cheltuiţi de stat pentru rechizite de birou, materiale de curăţenie, încălzit, iluminat, apă, canal, salubritate şi reparaţii curente, totalul fondurilor alocate acestor servicii urmând să crească anul viitor la 1,3 miliarde lei, de la 1,26 miliarde lei în acest an. Pentru intervalul 2013-2015 se va ajunge să fie plătit şi mai mult pentru servicii de întreţinere a sediilor ministerelor, cheltuielile fiind estimate să depăşească în această perioadă 1,5 miliarde lei anual.

Pentru cumpărarea de maşini, mobilier şi aparatură birotică, fondurile alocate ministerelor s-au dublat de la un an la altul, ajungând de la 289,2 milioane lei anul trecut la 457,6 milioane lei cheltuite în acest an. Achiziţiile nu se opresc aici, pentru anul viitor fiind deja bugetate alte 503,8 milioane lei pentru astfel de echipamente.

Achiziţiile de mijloace de transport atrag alte cheltuieli pentru carburanţi şi piese de schimb, fondurile alocate în acest sens dublându-se de asemenea în interval de un singur an, de la 123,9 milioane lei anul trecut la 221,6 milioane lei în acest an şi urmând să ajungă la 235,7 milioane lei anul viitor. Pentru intervalul 2013-2015 Guvernul este pregătit deja să scoată de la buget un total de 614,7 milioane lei numai pentru carburanţi auto şi piese de schimb.

Toate aceste cheltuieli ar putea fi reduse măcar cu 150-200 milioane euro anual dacă Guvernul ar decide ca în Palatul Parlamentului sau în alte clădiri mari deţinute de stat să funcţioneze împreună câte 4-5 ministere, fără a mai lua în calcul economiile semnificative care ar rezulta din aplicarea acestui sistem la nivelul altor instituţii publice, al agenţiilor guvernamentale şi al administraţiei publice locale. Suplimentar acestor economii, bugetul de stat ar putea fi alimentat şi cu fonduri obţinute din vânzarea sau închirierea clădirilor în care au funcţionat ministerele delocalizate.

Un raport elaborat în toamna acestui an de PricewaterhouseCoopers România pentru Camera Deputaţilor arăta că în următorii ani pot fi obţinute economii semnificative prin mai multe măsuri de eficientizare, precum repartizarea eficientă a spaţiilor, reducerea cheltuielilor prin vânzare/casare a stocurilor fără mişcare, diminuarea cheltuielilor cu utilităţile, înnoirea parcului auto prin încheierea unor contracte de leasing operaţional, centralizarea procesului de achiziţii publice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO