Eveniment

Negocierile de la Dacia sunt in impas: nicio parte nu cedeaza

04.04.2008, 20:30 39

Negocierile dintre Sindicatul Automobile Dacia si administratia producatorului auto au intrat in impas, nicio parte nefiind dispusa sa faca vreo concesie.
Reprezentantii Dacia au declarat ca pana la revenirea angajatilor la lucru nu sunt dispusi sa avanseze nicio alta oferta, cel putin pana la data de 9 aprilie, cand Tribunalul Arges urmeaza sa rejudece legalitatea de fond a grevei.
"Procesul s-a amanat, dar s-a creat si un precedent. La termenul urmator pot invoca aceeasi cauza pentru amanare, iar acest lucru este in defavoarea ambelor parti", a declarat Mihai Acsite, directorul juridic al Dacia.
"Pozitia Dacia este clara. Oferta precedenta a fost suspendata, iar dupa ce se va relua lucrul in uzina, vor fi si negocieri. Invitam angajatii sa revina la lucru", a completat Liviu Ion, directorul de comunicare al companiei.
Pe de alta parte angajatii sunt departe de a accepta aceasta situatie, fiind dispusi sa continuie greva chiar si in conditiile in care nu sunt platiti pentru perioada de inactivitate, care a inceput pe 24 martie.
"Stam in greva cat va fi nevoie, pana la toamna, iar daca vom fi disponibilizati, vom gasi de lucru ori la companiile auto din Pitesti, ori in alt oras", a declarat Balaban Nicolae, lucrator in sectia matriterie.
Aceleasi convingeri par sa le impartaseasca majoritatea angajatilor aflati in greva, circa 40% din totalul fiecarui schimb de lucru.
Miercuri, multi dintre grevisti au parasit situl de productie cu doua ore inainte de terminarea programului. Motivatia lor: "Decizia Tribunalului a prelungit greva cel putin pana pe 9 (aprilie - n.red.). Pentru ce sa mai stam pana la sfarsit daca nu lucram nimic". Chiar daca multi angajati declara ca sunt dispusi sa mentina greva pana la obtinerea majorarii fixe de 550 de lei pentru toti salariatii si a crestererii primelor, majoritatea angajatilor sunt afectati insa de salariile primite pentru a doua parte a lunii, in suma de la 200 la 400 de lei.
"Factura la intretinere a fost de 400 de lei. Sunt cheltuieli, am si un copil. E bine totusi ca sotia lucreaza in alta parte", a declarat Gheorghe Ovidiu, angajat in sectia de presare metale.
Administratia a aratat ca pierderile nu se limiteaza doar la productia nerealizata in cele 12 zile de greva si ca salariatii au pierdut sume mari din salariu.
"Fiecare angajat a pierdut din salariu cel putin 280 de lei net de pe 24 martie pana pe 2 aprilie inclusiv. In functie de marimea salariilor unii angajati au pierdut mai mult, iar la acesta se adauga si bonurile de masa si masa de la cantina uzinei", a spus Ion.
Pe masura ce greva se prelungeste, devenind din punct de vedere al duratei si revendicarilor cea mai importanta din istoria Dacia, angajatii isi exprima si alte nemultumiri, pe langa cele salariale, motivate in principal de faptul ca majorarile de pana acum nu au fost corelate cu dublarea productiei. Participarea la profit este una dintre revendicarile suplimentare, la care se adauga si transportul pana la domiciliu, care ar trebui sa fie asigurat gratuit de companie sau plata orelor suplimentare cu o remuneratie mult mai mare.
Dupa exemplul altor economii in care industria ocupa o pondere importanta, Sindicatul Automobile Dacia se pare ca nu va obtine integral cererile puse pe masa de negociere. Si acest lucru a fost recunoscut si de presedintele sindicatului, Nicolae Pavelescu.
O majorare in suma fixa sau o majorare de peste 20% nu a fost acordata de Renault nici sindicatului CGT, unul dintre cele mai puternice din Franta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO