Eveniment

Nici cei care şi-au achitat maşinile în iunie nu au scăpat de majorarea TVA

Nici cei care şi-au achitat maşinile în iunie nu au scăpat de majorarea TVA
13.07.2010, 23:48 62

ClienŢii care au achitat integral preţul maşinii noi înainte demajorarea TVA şi nu le-a fost livrat automobilul înainte de 1 iulievor plăti în momentul livrării diferenţa dintre preţul calculat cutaxa de 19% şi cel cu 24%, diferenţă care pleacă de la 300 de euroşi poate ajunge şi la câteva mii de euro. În acest caz, facturainiţială este stornată, iar cea finală este calculată cu taxamajorată.
"Au existat cazuri în care clienţii s-au grăbit să achite maşinileînainte de 1 iulie, dar din cauza faptului că acestea nu s-au pututlivra, preţul de pe factura finală se va calcula cu TVA de 24%", aspus Vlad Rusu, şeful mărcii Skoda din cadrul Porsche România, celmai mare jucător de pe piaţa de profil.
În general cei care s-au grăbit să achite maşinile înainte de datade 1 iulie au fost clienţii care au optat pentru maşini din stoc şicare le-au achitat cash, nu prin leasing sau credit, potrivitjucătorilor din piaţă. Aceştia au sperat ca şi în cazul în careachită integral maşina TVA să fie calculată la valoarea de 19%. Pede altă parte, riscul reprezentat de modificările legislative estesuportat oricum de către client, acesta semnând un precontract înmomentul în care achită avansul.
"Fiecare client a semnat un bon de comandă, iar riscul modificăriiTVA este prevăzut pe acest bon. Noi ne-am înştiinţat clienţiidinainte în cazul în care maşina este livrată după 1 iulie. Lalivrare se face o refacturare, iar factura precedentă estestornată", a declarat Adrian Cârstea, directorul dealerului DaciaRenault Meridian Vest din Capitală. Concesionarul a avutaproximativ patru maşini pentru care s-au încasat valoarea totală,cu TVA de 19% înainte de 1 iulie, dar care s-au livrat după aceastădată.
Aceeaşi situaţie s-a întâlnit şi în cazul dealerului Ford dinCraiova, care a avut câteva maşini care nu s-au putut livra înaintede majorarea taxei.
"Chiar dacă clientul a achitat maşina înainte de 1 iulie şi nu i-afost livrată, s-a realizat atunci o factură de avans. Facturafinală se realizează numai în momentul livrării. Dacă s-a livratdupă 1 iulie, automat se va calcula TVA de 24% şi implicit clientulva trebui să plătească diferenţa", a spus Adrian Mărăşescu,directorul dealerului Ford Plus Auto din Craiova. Mărăşescu asubliniat că în precontract este precizat faptul că oricemodificare legislativă cade în responsabilitatea clientului - înacest caz, majorarea TVA de la 1 iulie.
Pe de altă parte, dacă majorarea TVA este compensată de programul"Rabla" reducerea cu 25% a salariilor bugetarilor reprezintă oproblemă mult mai gravă pentru dealerii Dacia, în contextul în careodată ce măsurile de austeritate vor fi implementate, aceştia îşivor amâna cel mai probabil achiziţiile de maşini noi. "Aproximativ20% dintre clienţii noştri sunt bugetari. Şi în general, profilulbugetarului este apropiat de cel al clientului Dacia. Din acestmotiv, micşorarea salariilor bugetarilor cu 25% va avea efecte multmai drastice asupra vânzărilor decât creşterea TVA", a subliniatCârstea.
Majorarea taxei pe valoarea adăugată a scumpit de la 1 iulie înmedie cu 300 de euro un model Dacia Logan de 6.000 de euro, cuaproximativ 500 de euro un automobil din segmentul compact precumun VW Golf sau un Ford Focus cu un preţ de aproximativ 12-13.000 deeuro şi cu peste 2-3.000 de euro un SUV sau o limuzină de lux învaloare de peste 50.000 de euro.
Pe fondul creşterii TVA şi al programului "Rabla" vânzările demaşini au crescut în iunie cu peste 10%, la aproximativ 14.000 deunităţi, conform estimărilor din piaţa auto locală. În acelaşitimp, pentru luna iulie se estimează un volum de 9.000 de maşini,adică o revenire la un declin de peste 20%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO