• Leu / EUR4.7204
  • Leu / GBP5.2539
  • Leu / USD4.2231
Eveniment

Niciun cuvânt despre autostrăzi în planul de guvernare. „Trebuie asumat Master Planul“

Niciun cuvânt despre autostrăzi în planul de guvernare. „Trebuie asumat Master Planul“

Autor: Andreea Neferu

17 nov 2015 598
Sectorul de transport şi infra­structură are alocat în programul de guvernare al premierului desemnat Dacian Cioloş doar o frază, care pune în evidenţă „valorificarea poziţiei geografice a României şi transformarea ţării într-un nod logistic regional“.

În programul de 13 pagini nu se face nicio menţiune la auto­străzi sau la vreun proiect de infra­struc­tură de transport prioritar pentru ţară, cum ar fi şoseaua Sibiu-Piteşti. De altfel, investiţiile în infrastructura de transport au fost în ultimul an lăsate deoparte, în ciuda nevoilor evidente din România şi a faptului că reţelele de drumuri sau căi ferate din România sunt deficitare. Aso­ciaţia Pro Infrastructura, care urmăreşte realizarea şi me­dia­tizarea proiectelor din domeniul transporturilor, a remarcat faptul că programul de guvernare al cabinetului Cioloş este „vag formulat“. Cătălin Drulă, direc­to­rul executiv al Pro Infrastructura, spune că principalele trei măsuri pe care dorea să le vadă în acest program de guvernare sunt „creşterea capacităţii administra­tive a companiilor care gestio­nează infrastructura (CNADNR şi CFR), revizuirea legislaţiei care încetineşte ritmul de derulare a proiectelor şi actualizarea stan-dardelor şi normativelor, dar şi asumarea Master Planului de Transport, adică a prioritizării şi programării proiectelor“.

România este o ţară aflată la coada Europei din perspectiva infra­structurii de transport. În prezent are sub 700 de kilometri de autostrăzi. Mai mult, un tron­son de autostradă de 22 de kilo­metri ce a fost inaugurat acum un an a fost recent închis, în contextul în care pe o porţiune de câteva sute de metri construcţia trebuie demolată şi refăcută. Nici în do­meniul infrastructurii feroviare lu­crurile nu stau roz, având în ve­dere că trenurile de călători cir­culă în medie cu 43 km/h, iar cele de marfă au o viteză la jumătate.

Investiţii sunt necesare şi în domeniul aeroportuar şi portuar, dar şi în ceea ce priveşte reţeaua de metrou din Bucureşti. Mai mult, Ministerul Transporturilor are în subordine şi o serie de de companii de stat a căror activitate trebuie eficientizată sau care trebuie privatizate. Printre propunerile Pro Infrastructura pentru programul de guvernare al premierului desemnat Cioloş se numără şi continuarea proceselor de privatizare la CFR Marfă, Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti şi Portul Constanţa, precum şi transparentizarea activităţii de la Transporturi şi a companiilor din subordine, începând cu organizarea de consultări publice inclusiv în luarea deciziilor strategice. O altă propunere a Pro Infrastructura este înfiinţarea unei noi companii naţionale ce va prelua proiectele de investiţii în derularea la CNADNR şi CFR.

 

Propunerile guvernului Cioloş pentru transporturi şi infrastructură:

- Valorificarea poziţiei geografice a României şi transformarea ţării într-un nod logistic regional.

Principalele valute BNR - luni, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7204
Diferență: -0,2978
Ieri: 4.7231
Azi: 4.2231
Diferență: 0,0711
Ieri: 4.2103
Azi: 5.2539
Diferență: 0,3399
Ieri: 5.2496
Azi: 4.2880
Diferență: 0,5086
Ieri: 4.2861