• Leu / EUR4.9024
  • Leu / GBP5.4966
  • Leu / USD4.4632
Eveniment

Noi schimbări majore în educaţie: mediile semestriale şi tezele dispar, iar Ministerul Educaţiei vine cu un nou proiect de mese calde în şcoli

Noi schimbări majore în educaţie: mediile semestriale şi tezele dispar, iar Ministerul Educaţiei vine cu un nou proiect de mese calde în şcoli

Sorin Cîmpeanu, ministrul educaţiei: De asemenea, a fost stabilită şi poziţionarea vacanţei mobile din luna februarie în întreg sistemul naţional de învăţământ. Sunt 30 de judeţe care au decis ca vacanţa din luna februarie să fie în ultima săptămână din lună, 10 judeţe care au decis ca vacanţa să fie în cea de-a treia săptămână a lunii februarie: Argeş, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Călăraşi, Cluj, Dâmboviţa, Gorj, Hunedoara, Teleorman şi Prahova.

Autor: Ramona Cornea

31.05.2022, 00:06 871

De asemenea, a fost stabilită şi poziţionarea vacanţei mobile din luna februarie în întreg sistemul naţional de învăţământ. Sunt 30 de judeţe care au decis ca vacanţa din februarie să fie în ultima săptămână din lună, 10 judeţe în cea de-a treia săptămână a lunii şi două care au decis ca vacanţa să fie în cea de-a doua săptămână a lunii februarie.

Ministrul educaţiei Sorin Cîmpeanu a anunţat o serie de schimbări importante în şcoli după şedinţa Comitetului pentru Dialog Social în care a fost prezentat conţinutul noului Regulament de funcţionare şi organizare a instituţiilor de învăţământ din preuniversitar (ROFUIP).

Astfel, mediile semestriale şi tezele semestriale vor dispărea şi va fi necesară o singură medie generală la finalul anului şcolar.

„Modificarea esenţială care a fost deja agreată este aceea că se renunţă la mediile semestriale, se renunţă la obligativitatea susţinerii tezelor semestriale, va fi necesară o singură medie generală la finalul anului şcolar, iar profesorul va avea mult mai multă autonomie în scopul unei evaluări ritmice pe parcursul întregului an şcolar. Au fost mai multe variante de lucru, s-a agreat ca numărul minim de note pentru o disciplină să fie egal cu NĂ3, unde N este numărul de ore alocat săptămânal pentru o anumită disciplină. Altfel spus, pentru o disciplină care are două ore pe săptămână într-un an întreg şcolar vor fi necesare minimum cinci note. Profesorul are totală autonomie în evaluarea ritmică pe parcursul întregului an şcolar“, a declarat Sorin Cîmpeanu în cadrul unei conferinţe de presă.

De asemenea, a fost stabilită şi poziţionarea vacanţei mobile din luna februarie în întreg sistemul naţional de învăţământ. Sunt 30 de judeţe care au decis ca vacanţa din luna februarie să fie în ultima săptămână din lună, 10 judeţe care au decis ca vacanţa să fie în cea de-a treia săptămână a lunii februarie: Argeş, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Călăraşi, Cluj, Dâmboviţa, Gorj, Hunedoara, Teleorman şi Prahova.

„Mai sunt Bucureştiul şi Suceava care au decis ca vacanţa să fie în cea de-a doua săptămână a lunii februarie“, a adăugat el.

Ministrul spune că aceste modificări vor îmbrăca forma unui ordin de ministru şi vor  fi transmise spre publicare în Monitorul Oficial astăzi.

Cîmpeanu a vorbit şi despre testele standardizate pe care elevii le-au susţinut ieri. Pe 30 mai, începând cu ora 08.00, au fost administrate 50.000 de teste de matematică în cadrul programului de evaluare standardizată pentru clasa a III-a, a V-a şi a VI-a.

Cea de-a patra informaţie este decizia de a propune instituirea unui Program Integrat Naţional „Masă sănătoasă în şcoli“. Programul urmează să aibă o durată de cinci ani, în perioada 2022 - 2027, şi să fie gestionat în parteneriat de Ministerul Educaţiei şi Ministerul Agriculturii, va avea o finanţare de 1 mld. euro pentru cei cinci ani şi va cupla surse de finanţare de la bugetul local cu surse de finanţare externe, rambursabile şi nerambursabile.

„În total, aceste surse de finanţare vor trebui să genereze 1 mld. euro pentru finanţarea programului astfel încât să avem o extindere semnificativă a programului de sprijin pentru reducerea abandonului şcolar pentru un număr cât mai mare de elevi. Criteriile vor fi stabilite de Ministerul Educaţiei, luând în considerare vulnera­bili­tatea mare şi medie din perspectiva aban­donului şcolar“, a explicat Sorin Cîmpeanu.

O sursă de finanţare pentru programul de mese calde pentru elevi este Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Prima rundă din programul naţional de reducere a abandonului şcolar, finanţat din PNRR, a realizat deja selecţia unui număr de 1.415 şcoli. Pentru cheltuieli cu alte bunuri şi servicii, care includ cheltuielile de hrană, sunt alocate 29 mil. lei pentru trei ani.

„Sunt vizaţi elevii de gimnaziu, care vor beneficia de o masă sănătoasă în şcoli. Urmează runda a doua, pentru care numărul estimat al elevilor de gimnaziu beneficiari este de 380.000“, mai spune ministrul.

Programul finanţat din bugetul naţional este o altă sursă de finanţare, programul Masă Caldă în Şcoli, pentru care guvernul a aprobat 14 mil. euro doar pentru semestrul al doilea în acest an. Ar fi trebuit să se deruleze în 150 de şcoli, dar el se derulează în 134 de şcoli. Un număr 16 şcoli, deşi au avut finanţare, nu au putut implementa programul masă caldă.

„Sunt trei şcoli din judeţul Bihor, una din judeţul Bacău, două şcoli din judeţul Bistriţa – Năsăud,  două din Bucureşti, două din Buzău, două din Hunedoara, una din Harghita, una din Mureş, una din Timiş şi una din Galaţi. Motivele pentru care nu au reuşit implementarea programului sunt: licitaţii blocate, lipsa ofertanţilor în localităţile izolate. Avem şi o situaţie specială, în judeţul Galaţi, la Tecuci, în care programul Masă Caldă nu s-a putut derula pentru că nu au bugetul aprobat până la această dată“, a concluzionat Cîmpeanu.

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9024
Diferență: -0,2523
Ieri: 4.9148
Azi: 4.4632
Diferență: -1,1517
Ieri: 4.5152
Azi: 5.4966
Diferență: -1,2078
Ieri: 5.5638
Azi: 4.9026
Diferență: -0,4831
Ieri: 4.9264