Eveniment

Nouă ore pe calea ferată despart Capitala de Timişoara, centrul investiţiilor străine în producţie. Autostrada, să lege cele două oraşe, încă în lucru

Nouă ore pe calea ferată despart Capitala de...

Autor: Mirabela Tiron

30.07.2014, 00:07 3199

Capitala României este la opt ore şi jumă­tate-nouă ore de Timişoara pe calea fe­rată, la şapte ore cu maşina şi la doar o oră şi jumătate cu avionul, unde un bilet costă de la 300 de lei în sus de persoană pe cursă, potrivit unei analize a ZF. Călătoria cu avionul este de trei ori mai scumpă decât cea cu trenul.

Conectarea eficientă a Bucureştiului cu Timişoara este foarte importantă având în vedere că astfel se asigură deschiderea Capitalei către Europa.

„Dacă nu avem conexiuni uşoare între marile oraşe ale ţării, între Timişoara şi Bucureşti, nu putem avea racordare la reţeaua europeană. România este deficitară în ceea ce priveşte infrastructura, care generează dezvoltare. Am moştenit ceva în ’89, dar după nu am mai făcut ceva coerent. Nu avem autostrăzi complete care să lege oraşele, doar bucăţi, nu avem trenuri de mare viteză, nu am ştiut să exploatăm poziţia geostrategică a României“, a spus Silviu Neguţ, profesor universitar de geopolitică. El a mai precizat că dacă ne uităm la structura reţelei de transport din Europa în urmă cu 25 de ani, România era bine amplasată, dar pentru că nu s-a raportat la reţeaua central şi vest-europeană a pierdut acest avantaj.

Pe cale rutieră distanţa dintre Bucureşti şi Timişoara este de aproape 560 de kilometri, această rută fiind parcursă cu maşina în cel puţin şapte ore, costul unei astfel de deplasări ajungând la 250 de lei. Până la finalizarea autostrăzii Sibiu -Nădlac (vestul ţării), în 2015, după cum anunţă autorităţile, Capitala va fi deficitar conectată pe cale rutieră de Timişoara, reşedinţa judeţului Timiş, cel mai mare judeţ din ţară ca suprafaţă.

Economia judeţelor la raport:

judeţul Timiş

Pe cale aeriană se poate ajunge cu patru zboruri pe zi operate de compania de stat Tarom. Durata cursei este de aproape o oră şi jumătate, însă tariful începe de la 300 de lei dus. Până anul trecut opera zboruri pe Bucureşti-Timişoara şi transportatorul Carpat­air, care a intrat însă în insolvenţă şi a renunţat la toate cursele.

Aeroportul din Timişoara, al treilea cel mai mare din ţară, a avut anul trecut 758.000 de pasageri, trafic în scădere cu 27% faţă de anul anterior ca urmare a anulării curselor Carpatair. De pe acest aeroport au zboruri avioanele companiilor Wizz Air (spre Paris şi Roma), Lufthansa (spre München) şi Tarom spre Bucureşti.

Dacă legăturile judeţului Timiş cu Bucureştiul sunt deficitare pe cale ferată şi rutieră, cele cu vecinii unguri sunt mult mai bune. Tocmai accesul facil către autostrăzile din Ungaria a deschis judeţului Timiş poarta către celelalte ţări europene şi a transformat această zonă într-una strategică pentru industria de componente auto, electrocasnice şi electronice.

Datorită poziţionării la graniţă, acest judeţ a devenit un fel de kilometru zero al producţiei de componente auto. Companii mari precum Continental, Delphi Packard sau TRW Automotive rulează aici afaceri de aproape un miliard de lei.

Timişul este unul dintre judeţele care au atras cei mai mulţi investitori străini. Economia judeţului Timiş este în prezent dominată de companii germane, cele mai mari fiind cele din sectorul componentelor auto, precum Continental Automotive Products, Conti­nental Automotive România, ContiTech (toate din grupul Continental), Delphi Packard România, Hella România sau Mahle Componente de Motor.

În total în judeţul Timiş sunt 6.100 de companii străine, care generează două treimi din cifra de afaceri de 9 miliarde de euro a judeţului. PIB per capita în judeţul Timiş este de circa 10.300 de euro, cu 50% mai mare decât PIB per capita la nivel naţional.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO