Eveniment

Noul Cod fiscal devine o hârtie de turnesol pentru mediul de afaceri din România

Forma finală a Codului fiscal adoptată de Parlament şi respinsă la promulgare de preşedintele Klaus Iohannis a împărţit mediul de business în două tabere. Pe de-o parte, măsurile de relaxare fiscală - cum este revenirea nivelului TVA la 19% - sunt binevenite şi mult aşteptate de mediul de business şi de aceea proiectul trebuia promulgat. Pe de altă parte, unii analişti şi oameni de afaceri spun că este nevoie de o abordare mai prudentă şi mai responsabilă, cu analize de impact suplimentare, iar măsurile să fie aplicate după discutarea proiectului de buget pe 2016. Dacă antreprenorii sunt marii susţinători ai Codului fiscal în forma actuală, nu de aceeaşi părere sunt unii consultanţi sau reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale, care au refuzat să comenteze întrucât tema este prea „politică“ în acest moment.

 

Membrii Coaliţiei pentru Dezvoltarea României

Coaliţia pentru Dezvoltarea României, organizaţia de business cu care guvernul are întâlniri lunare pentru a decide politicile economice, este formată din 17 camere de comerţ sau organizaţii ale investitorilor străini şi doar trei organizaţii ale companiilor româneşti: Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România, HR Club şi Romanian Business Leaders Foundation.

  • American Chamber of Commerce in Romania

  • Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România

  • Belgian Romanian Business Association

  • British Romanian Chamber of Commerce

  • Bilateral Chamber of Commerce and Industry Romania - Cyprus

  • Czech - Romanian Mixed Trade and Industrial Chamber

  • Danish Romanian Business Association

  • The Chamber of Commerce and Industry Romania - Finland

  • Foreign Investors Council

  • French Chamber of Commerce, Industry and Agriculture in Romania

  • German Romanian Chamber of Commerce

  • Hellenic-Romanian Chamber of Commerce and Industry

  • HR Club

  • Hungarian Business Association in Romania

  • Italian Chamber of Commerce for Romania

  • Netherlands-Romanian Chamber of Commerce

  • Romanian Business Leaders Foundation

  • Bilateral Chamber of Commerce Romania Slovakia

  • Business Sweden

  • Chamber of Commerce Switzerland-Romania

 
 

Cum comentează oamenii de afaceri măsurile prevăzute în forma actuală a Codului fiscal

 

Radu Merica, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germană  (AHK România) – PARŢIAL DA:

Personal, cred că reducerea TVA - aceasta fiind probabil marea miză - este o măsură cu care aş fi de acord cu condiţia să fie agreată şi cu creditorii internaţionali, cu FMI şi cu Comisia Europeană, dar şi cu Consiliul Fiscal. Sunt parţial de acord cu forma actuală a Codului fiscal, însă nu cred că evaziunea fiscală va scădea nici dacă TVA-ul va fi de 5%.

 

Mircea Coşea, profesor universitar - DA:

Cred că ar trebui să se folosească reîntoarcerea în Parlament a legii pentru a se face câteva corecturi şi îmbunătăţiri. Problema a fost că după ce s-a discutat Codul fiscal în Parlament, guvernul a venit cu o serie de măsuri sociale cu impact asupra bugetului. Susţin forma actuală a Codului fiscal, cred că în linii mari ar trebui să rămână aşa, dar dacă tot s-a întors în Parlament ar trebui să vină, pe de-o parte, guvernul cu un document în care să explice impactul bugetar al noilor măsuri de creşteri de salarii şi de pensii, să se ia în calcul situaţia producţiei agricole pentru că e cam secetă, dar şi influenţele din zona euro. Pe de altă parte, şi Administraţia Prezidenţială ar trebui să vină cu analize economice serioase privind motivele pentru care Codul fiscal nu ar trebui promulgat în forma actuală. Argumentele economice cu care a venit consilierul prezidenţial vineri par a fi desprinse dintr-o lecţie de macroeconomie. Eu susţin Codul fiscal în varianta actuală, dar cred că trebuie să intre în vigoare la finalul anului.

 

Cezar Mereuţă, profesor, cercetător asociat al Centrului de Macromodelare Economică al Academiei Române - NU:

Codul fiscal nu ar trebui aplicat fără o analiză suplimentară la care să participe specialişti din bănci, din mediul academic şi specialişti externi de la instituţiile finanţatoare. România a trecut prin moment foarte grele, de aceea nu trebuie asumat un astfel de risc doar de dragul de a ne afla în treabă. Trebuie să ştim exact pe ce contăm, iar deocamdată nu ştim. Trebuie să fim precauţi, pentru că ne amintim ce am păţit şi cât de mult am suferit după ce un premier spunea că economia duduie.

 

Daniel Dăianu, profesor universitar, membru al boardului BNR:

Bugetul pentru 2016 ar trebui să ţină cont şi de toate actele normative care prevăd creşteri de salarii, venituri. Deci marea problemă este construcţia bugetară care să nu aducă cu sine creştere mare de deficit bugetar în condiţiile în care economia turează cu circa 4,5 la sută în acest an. Este greu să fii convingător când economia merge mai repede şi deficitul bugetar creşte. Nu trebuie să fim prociclici acum. De aceea spun că trebuie să vedem latura de cheltuieli, bugetul, care să nu reducă în continuare investiţiile. Ieşirea din impas este legată de construcţia bugetului.

Adoptarea noului cod fiscal ar trebui să se facă concomitent cu o decizie privind bugetul pe 2016, care prevede o ţintă de deficit bugetar nu mai mare decât cea programată pentru acest an. Aşa se cuvine când economia merge cu peste 4 la sută creştere.

 

Ramona Jurubiţă, partner, head of taxa­tion KPMG România - DA: Da, este un act normativ asteptat de foarte multă vreme de mediul de afaceri şi un pas în sensul asigurării unei stabilităţi în legătură cu măsurile fiscale.

 

Gheorghe Iaciu, proprietarul dezvoltatorului imobiliar Impact - DA:

Codul fiscal trebuia promulgat în forma aprobată de Parlament. Am văzut până în prezent că o cotă TVA de 24% nu a îmbunătăţit colectarea de taxe la buget, ci dimpotrivă, a crescut numărul de dosare penale de evaziune fiscală.

România are nevoie de o clasă puternică de antreprenori locali, pentru că doar astfel economia poate avansa.

 

Raul Ciurtin, proprietarul producătorului de lactate Albalact - DA:

Sunt un susţinător al Codului fiscal, ar fi trebuit să intre în vigoare.

 

Cristian Nacu, partener fondul de investiţii Enterprise Investors - DA:

Codul fiscal este foarte bun, problema este dacă măsurile propuse sunt sustenabile. Dacă reducerile de taxe sunt bazate pe calcule, ar fi culmea să ne plângem de scăderea taxelor.

 

Ludwik Sobolewski, directorul general al Bursei de Valori Bucureşti – PARŢIAL DA:

Susţin parţial actualul Cod fiscal. Pe de o parte, Codul fiscal propune introducerea de CASS-ul pentru veniturile din investiţii, care va afecta investitorii de retail, pe de altă parte conţine propunerile noastre privind împrumutul de acţiuni. Actualul Cod fiscal trebuie să fie amendat la capitolul plăţii CASS pentru veniturile din investiţii, taxarea efectivă nu trebuie crescută, codul ar trebui să implementeze soluţii care să promoveze investiţiile pe termen mediu şi lung. Amendamentele ar trebui introduse fără însă a fi afectată intrarea în vigoare de la 1 ianuarie 2016.

 

Răzvan Szilagyi, directorul general al societăţii de administrare a investiţiilor Raiffeisen Asset Management  - PARŢIAL DA.

Teoretic orice reducere de taxe ar trebui să fie bine primită. Pentru noi, administratorii de fonduri, introducerea CASS pentru veniturile de investiţii, prevedere din actualul Cod fiscal, va complica lucrurile.

 

Nicolae Pascu, directorul general al societăţii de administrare a investiţiilor STK Financial - NU: Actualul Cod fiscal propune reduceri de taxe însă statul în loc să scadă cheltuielile publice, le creşte prim majorări de salarii la bugetari şi pensii. Este greşit să fie reduse taxele şi în acelaşi timp să crească cheltuielile administrative, şi nu cele cu investiţiile care stimulează creşterea economică, este o reţetă pe care Grecia a urmat-o.

 

Mihai Sfinţescu, partener la firma de investiţii 3TS Capital Partners - NU:

Nu susţin actualul Cod fiscal pentru că din analizele BNR şi cele ale Consiliului Fiscal pe care le-am studiat reiese faptul că reducerile de taxe sunt hazardate. O politică fiscală trebuie orientată pe termen mediu şi lung şi nu în funcţie de ciclurile electorale. În locul reducerii de TVA, o măsură care ar stimula economia ar fi reducerea taxelor pe muncă.

 

Dinu Malacopol, CEO, Digital Cable Systems - DA:

Da, Codul fiscal este un lucru bun pentru economie, iar comentariile şi reticenţele privitoare la creşterea deficitului bugetar trebuie să fie lămurite prin identificarea surselor de tăiere a cheltuielilor şi de creştere a colectării taxelor. Aici intervine discuţia că este cunoscută lista celor mai mari datornici la bugetul de stat, şi în acest caz este nevoie de un plan de acţiuni. Eu cred că este momentul pentru o creştere a consumului gospodăriilor. Eu nu cred că va creşte astfel consumul de bunuri şi servicii de lux. Cei care au bani pentru aşa ceva oricum le achiziţionează, nu cred că au vreo problemă din cauza diferenţei de TVA. Dar pentru consumatorul de rând acei 5% la TVA cred că vor face o diferenţă. Din punctul meu de vedere Codul fiscal actual, care este nepromulgat, este un lucru bun în sensul că încurajează consumatorul să achiziţioneze produse şi servicii care, până la urmă, au un impact pozitiv în economie.

 

Marius Ghenea, proprietar PC Garage şi Fit Distribution - DA: Niciun cod nu e perfect dar acesta ar trebui să intre în vigoare, o întârziere ar fi în defavoarea economiei româneşti.

 

Bogdan Tudor, CEO, Class IT - DA:

Răspunsul este fără nicio ezitare DA, Codul este construit pornit de la necesităţile mediului de afaceri şi nu văd niciun motiv pentru care să fie respins. Ministrul Teodorovici a făcut un efort de consultare pe care îl apreciez şi cred că ar fi o greşeală să nu fie pus în aplicare. Cea mai importantă măsură, reducerea TVA, nu reprezintă doar o reducere de 5%, ci un semnal pozitiv pentru încurajarea consumului, ceea poate va accelera major creşterea economică în perioada 2016-2020.

 

Ionel Blănculescu, analist economic - DA: Codul este extrem de elaborat, existând suportul mediului de afaceri în totalitate, nu numai din interes direct, ci şi din credinţa că este momentul revenirii sistemului de taxare din România, după o perioadă grea, de rătăcire, i-aş putea spune. Şi aceasta chiar dacă nu au fost acoperite în totalitate necesităţile mediului economic, cum ar fi încă nesoluţionarea activităţilor de tip holding, consolidarea rezultatelor la nivelul grupului, astfel încât să readucem în România miile de companii emigrate de-a lungul timpului în zone de fiscalitate intelligentă şi prietenoasă! Însă ca rezultat de etapă, prezentul Cod fiscal reprezintă o reuşită!

 

Dan Ştefănescu, CEO Gersim Impex - DA:

Un „da“ hotărât pentru Codul fiscal, este obligatoriu să fie aprobat, altfel ne vom poticni în continuare, vom rămâne în aceeaşi mocirlă.

 

Cătălin Păunescu, CEO Star Storage – PARŢIAL DA:

Prevederile din propunerea pentru noul Cod fiscal constituie în mod cert un mare pas înainte înglobând recomandări venite atât din partea specialiştilor (atât din cadrul Ministerului Finanţelor, cât şi din cadrul unor companii de consultanţă, inclusiv Big 4). În schimb, partea de reducere a cotelor asociată cu noul Cod fiscal poate genera dezechilibre macroeconomice majore în condiţiile în care statul nu a demonstrat până acum rezultate notabile care să susţină reducerea acestor cote prin măsuri de îmbunătăţire a colectării, de reducere a risipei, a cheltuielilor nejustificate ale sectorului public (nu este vorba de cheltuielile / investiţiile în vederea creşterii eficienţei aparatului administrativ cu implicaţii pozitive atât pentru cetăţean cât şi pentru mediul de afaceri) şi de absorbţie a fondurilor europene.

În concluzie - DA, avem nevoie de prevederile noului fiscal, şi avem nevoie cât mai rapid.

 

Gabriel Sincu, director executiv, asistenţă fiscală şi juridică, EY România – PARŢIAL DA:

Deşi nu este cel mai bun cod fiscal care ar fi putut să iasă, aprobarea lui ar fi reprezentat un mare pas înainte. Poate părea ca o înfrângere faptul că nu a fost promulgat de preşedinte. Îmi doresc o sesiune parlamentară în regim de urgenţă astfel încât să se decidă ce fac cu TVA şi în această vară să fie rezolvate problemele. Sper că vor cădea de acord cu privire la nivelul cotei de TVA. Este păcat să nu avem noul Cod fiscal în vigoare.

 

Liviu Drăgan, CEO Totalsoft – PARŢIAL DA:

Nu cred că documentul ar trebui adoptat în forma actuală. Specialiştii Băncii Naţionale au o opinie similară. Dar Codul fiscal actual, prin scăderea taxelor, este o iniţiativă corectă, doar că ar trebui pus în practică în etape, pentru a analiza efectele parţiale.

 

Nawaf Salameh, proprietarul Alexandrion Group – NU:

Nu sunt de acord cu forma noului Cod fiscal pentru că nu are prevederi pentru încurajarea producţiei, a înfiinţării de noi firme şi de creare de locuri de muncă. Este încurajat doar consumul, nu şi crearea de valoare adăugată, ceva care să îşi aducă bani. Iar consumul poate fi şi din import. Trebuie făcut ceva urgent pentru producţie şi noi locuri de muncă.

 

Dan Pascariu, preşedintele UniCredit Bank – NU:

Este nevoie de o dezbatere mai serioasă privind consecinţele unor măsuri fără analiza impactului în absenţa reformelor.

 

Constantin Stroe, preşedinte ACAROM – NU:

Codul vine cu facilităţi şi orice reduceri de taxe este formidabilă. Dar prea multe facilităţi dintr-o dată nu sunt bune. Trebuie date una câte una. Este nevoie de o perioadă mai lungă pentru intrarea în vigoare a acestor facilităţi, să poată fi susţinute. Pe fond este bun, însă să nu ne lăcomim şi pe urmă să vină alte taxe. Ca un om raţional, mă gândesc că cea mai bună este o aplicare graduală.

 

Mihai Marcu, - ca acţionar MedLife - DA.

Da. Fără rezerve trebuie aprobat. Este o măsură probusiness.

- poziţia Romanian Business Leaders, unde este preşedinte – PARŢIAL DA:

Susţinem codul ca document tehnic care aduce claritate şi predictibilitate pentru business. Precizăm însă că reducerea TVA e o decizie politică, pentru care nu a existat consultare şi de aceea nu ne putem pronunţa privind impactul acestei măsuri.

 

Dan Bădin, partener taxe Deloitte – DA:

Da, sunt de acord cu forma actuală a Codului fiscal, dar în condiţii bugetare stricte. Modificările tehnice sunt bune, dar reducerile de taxe ridică o problemă circulară - aceea a veniturilor în relaţie cu cheltuielile, problemă care trebuie clarificată.

AFACERI DE LA ZERO