Eveniment

Numarul de firme care isi platesc facturile cu intarziere catre clientii Coface a crescut de la 10-12 la 30 pe luna

09.12.2008, 19:25 40

Numarul firmelor care isi platesc cu intarziere facturile catre clientii Coface, o agentie specializata in asigurari de credite comerciale, s-a dublat in noiembrie, fata de media din mai pana in septembrie.

"Numarul de incidente raportate a crescut de la 10-12 firme pe luna la 30 de firme in noiembrie", a spus Iuliana Floricica, responsabilul cu presa al companiei cu capital francez.
Floricica a explicat ca este vorba de clienti ai celor 50 de companii asigurate pentru riscul de neplata de catre Coface, iar o plata intarziata este considerata ca atare cand a depasit scadenta chiar si cu o zi, fie aceasta la 30, 60 sau 90 de zile.
Ponderea firmelor care au probleme de plata este dificil de apreciat, avand in vedere ca fiecare din cele 50 de companii asigurate are de la 5 clienti (minim pentru a fi asigurata de Coface) pana la cateva sute.
"In luna noiembrie s-a observat o dublare a numarului de intarzieri la plata raportate de catre asiguratii din portofoliul Coface in relatia cu clientii lor. Aproximativ 60% dintre aceste incidente provin din sectorul constructiilor, abia la mare distanta venind sectoare ca distributia bunurilor de larg consum sau IT", a explicat Cristian Ionescu, director general al Coface Romania.
Compania de asigurari vorbeste despre o "criza de lichiditati" la nivelul firmelor, notand o crestere a numarului cazurilor in care bancile nu pot deconta instrumentele de plata emise de firme din cauza lipsei fondurilor din conturi.
"Asteptam falimente ale unor firme care aratau bine in 2007, dar care vor cadea datorita impactului defavorabil al crizei asupra sectorului in care activeaza", a mai spus Cristian Ionescu. El da exemplul unei companii din FMCG (bunuri de larg consum) care anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de 15 milioane de euro, iar in ultimele trei saptamani a avut 109 instrumente de plata refuzate.
Coface a avut o cifra de afaceri 3,3 mil. euro in 2007, iar anul acesta compania isi va dubla afacerile la 6 mil. euro. Compania se ocupa de asigurari de credite, informatii de afaceri si colectare de creante.
Reprezentantii firmelor apreciaza deocamdata ca nu este vorba despre o stare generalizata de intarzieri la plata, ci de cazuri singulare.
Mihai Rohan, presedintele si directorul general al Carpatcement Holding, a spus ca, in ceea ce priveste platile derulate de distribuitori, "au existat astfel de cazuri (de intarziere la plata - n.red.), insa au fost izolate. Ele nu sunt insa de mari proportii si fac parte din riscul mediului de afaceri. Cu toate acestea, analizam cu o atentie sporita creantele si orice semnal de alarma este luat in considerare".
Nici emag, cel mai mare retailer online de electrocasnice si IT, nu a inregistrat intarzieri, dar tensiunea din economie se simte. "Nu am inregistrat intarzieri ale termenlor de plata, ci solicitari de amanare a platilor", a spus Radu Apostolescu, unul din actionarii emag.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO