Eveniment

O felie din piaţa de 11% de publicitate farma riscă să dispară peste noapte

Industria farma a fost unul dintre cei mai mari consumatori de reclamă anul trecut, reprezentând astfel peste 11% din piaţa de publicitate din România.

Industria farma a fost unul dintre cei mai mari consumatori de reclamă anul trecut, reprezentând astfel peste 11% din piaţa de publicitate din România.

Autor: Corina Mirea

15.12.2015, 00:03 290

Senatul a votat ieri un proiect de lege prin care pu­blicitatea explicită la medica­mente ar trebui să fie interzisă de la difuzare pe posturile TV şi de radio.

Singurele medicamente care vor mai putea fi promovate sunt cele care se eliberează fără reţetă şi numai prin intermediul altor canale media decât TV şi radio.

Senatul trebuie acum să trimită legea pentru promulgare la preşedintele României Klaus Iohannis. „Suntem stupefiaţi de această decizie. În primul rând, în România, medicamentele sunt reglementate din acest punct de vedere de Agenţia Na­ţională a Medicamentului, iar celelalte produse şi servicii din sfera de sănătate oricum erau reglementate de legea audio­vizualului. Sigur, au fost situaţii în care această lege a audio­vizualului nu a fost aplicată şi

s-a exagerat, însă nu este nevoie să desfiinţezi tot ca să te asiguri că unii nu abuzează“, explică Dra­goş Damian, directorul general al producătorului de medicamente Terapia din Cluj şi preşedintele APGMR (Aso­ciaţia Producătorilor de Medi­ca­mente Generice din Ro­mâ­nia), contactat de ZF. El mai precizează că în categoria pro­duselor şi a furnizorilor de servicii care nu se supun nor­melor ANM la capitolul pro­movare, ci doar legii audio­vizualului intră suplimentele ali­mentare, dispozitivele medicale sau chiar farmaciile, clinicile şi spitalele şi că, în final, proiectul de lege nu este explicit. În sensul că în proiectul de lege este menţionat faptul că „se interzice publicitatea explicită pentru produsele medicamentoase di­fuzată în cadrul programelor de televiziune şi radio­difu­ziune“, astfel că din construcţia „pro­dusele medicamentoase“ nu reiese exact dacă este vorba despre acele produse cu substanţe farmaceutice active sau dacă se referă şi la alte produse, cum ar fi suplimentele alimentare.

Totuşi, în proiectul de lege se precizează că „pot face obiectul publicităţii destinate publicului larg, pe altă cale decât prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compoziţia şi obiectivul lor sunt destinate şi concepute pentru a fi utilizate fără intervenţia unui medic în ceea ce priveşte diagnosticul, prescrierea sau urmărirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului”.

Discuţia pe tema interzicerii publicităţii la medicamente a apărut şi în vara acestui an, când Guernul României a trimis o adresă către Consiliul Naţional al Audiovizualului (CAN) prin care propunea modificarea Legii Publicităţii pentru a scoate publicitatea la medicamente de la radio şi de la TV. Atunci, CNA a respins acest proiect de lege.

„Nicăieri în lumea asta nu este interzisă publicitatea la medicamente. Înţelegem că s-a creat senzaţia că sunt prea multe reclame în acest sens şi că poate consumatorii sunt agasaţi, însă aveam nişte reglementări, deci ar fi trebuit să le respectăm pe acelea. Mâine, poimâine interzicem reclamele la iaurt, la bere sau la fructe. Dacă ştim că nu avem voie să parcăm neregulamentar, dar toată lumea o face, nu schimbăm codul rutier, ci aplicăm sancţiuni”, mai spune Dragoş Damian.

În prezent, televiziunea ia cea mai mare parte a investitorilor în publicitate, în jur de 60%, în timp ce radioul ia 10% din piaţă. Dacă legea va fi promulgată de Klaus Iohannis, cele mai bune variante ale companiilor care vor mai avea bani de investit în publicitate vor fi online-ul (cu 19% din piaţă) şi outdoor-ul (cu 14%).

„Probabil că se vor găsi alte forme de publicitate, însă, ce face, ne înghesuim toţi pe online? Este posibil ca unii să şi scoată de la vânzare unele medicamente pentru că nu vor mai avea cum să le promoveze. Oricum, aşteptăm variant finală şi să vedem cum se aplică pentru că încă nu ne dăm seama exact”, adaugă Damian.

În aceluiaşi proiect de lege, iniţiat de senatorul UDMR Alexandru Vegh, se mai menţionează că „este interzisă publicitatea pentru farmacii la televizor sau radio de natură a "induce ideea că farmacia respectivă reprezintă un model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum şi publicitatea mascată la farmacii care reprezintă publicitate mascată la medicamente”.

Piaţa publicităţii din România a urcat cu 2,6% în 2014 comparativ cu 2013, de la 305 milioane euro la 313 milioane euro, potrivit raportului Media Fact Book 2015. Industria farma a fost unul dintre cei mai mari consumatori de reclamă anul trecut, reprezentând astfel peste 11% din piaţa de publicitate din România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO