• Leu / EUR4.9024
  • Leu / GBP5.4966
  • Leu / USD4.4632
Eveniment

Opinii primite la redacţie. Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: Oficiul pentru Licenţe Industriale - simplificarea birocraţiei şi un nou regim de reglementare pentru industrie

Opinii primite la redacţie. Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: Oficiul pentru Licenţe Industriale - simplificarea birocraţiei şi un nou regim de reglementare pentru industrie

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei

Autor: Bogdan Chiritoiu

28.11.2022, 00:05 148

Pentru a îndeplini o reformă din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, schimbările legislative iniţiate recent de Consiliul Concurenţei împreună cu Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului vor fi implementate în scurt timp. Antreprenorul nu va mai fi pus pe drumuri în viitor, plimbat de la Ana la Caiafa şi lăsat să se descurce fără sprijin prin stufărişul administraţiei. Nu va mai trebui să adune într-un dosar cu şină permise, autorizaţii, licenţe industriale, avize, acorduri de mediu şi alte documente. Am făcut însă un mare pas înainte, am conceput un sistem nou. După aproape trei ani de eforturi împreună cu experţii Organizaţei Economice de Dezvoltare şi Cooperare (OCDE) şi cu sprijinul Comisiei Europene prin DG REFORM, am reuşit să propunem o lege pentru debirocratizarea sectorului industrial.

Dacă implementarea legii va fi un succes, atunci ea se poate extinde şi la celelalte ramuri ale economiei naţionale, anume servicii şi comerţ. Ordonanţa nr. 140 privind licenţa industrială unică – ce a primit deja acordul Senatului şi se îndreaptă spre Camera Deputaţilor - prevede un mecanism de simplificare şi crearea unei instituţii cheie, Oficiul pentru Licenţe Industriale. Se prevăd, de asemenea, în lege paşi clari pentru reducerea poverii administrative şi apoi pentru digitalizarea tuturor procedurilor obligatorii pentru firmele din acest domeniu. Cum va arăta sistemul dacă reuşim să implementăm reforma aşa cum ne propunem? Antreprenorul va depune o cerere într-un singur loc, într-un one stop shop pe care noi l-am numit Punctul Unic de Contact Electronic (PCUEL), administrat de Oficiul pentru Licenţe Industriale, iar de acolo toate instituţiile vor avea un timp rezonabil pentru a cere toate documentele necesare, lucrând apoi secvenţial pentru a-i acorda aprobările, avizele şi autorizaţiile necesare.

La final, investitorul va primi, tot electronic, licenţa unică industrială, care integrează întreg procesul de reglementare. Ce este important de menţionat este că secvenţa va fi clară pentru investitor, acesta va avea la dispoziţie un simulator pentru a vedea exact totalitatea avizelor de care are nevoie, astfel încât procesul să se desfăşoare mai simplu decât până acum, mai ales că va exista vizibilitate în platformă în legătură cu fiecare pas. La fel de important, investitorul nu va fi transformat în minge de ping-pong între autorităţi, nu va plimba el hârtiile de la o autoritate la alta, va exista această nouă instituţie care va integra tot procesul.

Reprezentanţii mediului de business au cerut sub diferite forme acelaşi lucru de ani de zile. Vorbim de reducerea birocraţiei, de reducerea hârtiilor inutile şi implicit a poverii administrative pe umerii unor antreprenori, companii româneşti sau multinaţionale.

Dezideratul este uşor de exprimat, dar nu atât de facil de pus în practică, întrucât în spatele fiecărui aviz, al fiecărei licenţe sau al fiecărei proceduri administrative stă de multe ori o lege sau chiar o directivă europeană. Unele proceduri ar putea fi scurtate semnificativ, altele ar putea fi anulate, dar o bună parte trebuie reconfigurate astfel încât să nu afectăm regimul de reglementare şi să nu creştem riscurile pentru societate. Dar acest lucru nu va fi imediat, va dura şi fiecare procedură în parte va trebui revizuită, lucru care devine obligatoriu prin lege. Oficiul pentru Licenţe Industriale va media între solicitanţii de avize şi permise şi instituţiile statului, va integra întregul proces, va putea supraveghea respectarea termenelor legale de toate celelalte instituţii, va putea îndruma metodologic autorităţile pentru reducerea termenelor, scurtarea procedurilor sau chiar eliminarea lor. Tot el va integra procesul printr-o platformă electronică unică şi va media între solicitanţi şi instituţiile statului. Oficiul va supraveghea, de asemenea, planurile de simplificare ale tuturor celorlalte instituţii (aproape de 30) care au obligaţia prin lege să îşi reducă procedurile. Vor avea un termen de 150 de zile în care să vină cu propuneri concrete de modificări legislative. Mediul de business trebuie să fie pregătit pentru a cunoaşte efectele legii, pentru a sprijini procesul de reformă şi pentru a intra în dialog cu noul oficiu, de îndată ce va fi operaţionalizat pe deplin, pentru că el există deja prin efectul legii.

De asemenea, este important de spus că viitorul Oficiu va avea o direcţie specializată pentru legătura cu mediul de business şi simplificarea barierelor de reglementare. Misiunea acestei noi instituţii este foarte clară şi necesară, iar specialiştii ei vor putea proveni şi de la celelalte autorităţi. Oficiul va media relaţia cu celelalte autorităţi, în folosul solicitanţilor de permise şi avize. Iar dacă traseul administrativ al companiilor devine unul simplificat, beneficiile vor fi enorme pentru România, conducând spre investiţii mai mari şi locuri de muncă mai multe. Recent, am discutat cu reprezentanţii Comisiei Europene pentru a îndeplini această reformă exact în modalitatea convenită în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9024
Diferență: -0,2523
Ieri: 4.9148
Azi: 4.4632
Diferență: -1,1517
Ieri: 4.5152
Azi: 5.4966
Diferență: -1,2078
Ieri: 5.5638
Azi: 4.9026
Diferență: -0,4831
Ieri: 4.9264