Nivelul maxim al crizei financiare şi economice nu a ajuns încă în România, vârful urmând să fie înregistrat în 2012, însă este bine că ştim acest lucru înainte, iar firmele au posibilitatea să se reorienteze şi să-şi regândească afacerile, consideră Andreia Stanciu, director ACCA (organizaţia mondială a contabililor profesionişti) Europa de Sud-Est.
Stanciu a adus în discuţie studiul prezentat în cadrul conferinţei de Oana Dâscă, reprezentant al Consiliului Naţional pentru Întreprinderi Private Mici şi Mijlocii din România, conform căruia mai mult de jumătate dintre companii consideră că vârful crizei va fi atins în 2012. Principalele probleme ale economiei sunt scăderea cererii interne (peste 60%), fiscalitatea excesivă, birocraţia, gradul scăzut de accesibilitate a creditelor, conform răspunsurilor reprezentaţilor firmelor din România.
Autorităţile se aşteaptă ca şi alte companii să se retragă din România, de regulă filiale ale multinaţionalelor din industrie, în timp ce alte firme atrase în urma misiunilor economice evită să intre pe piaţa românească din cauza creşterii costurilor cu forţa de muncă, scăderii cererii interne sau a birocraţiei, după cum a declarat Christiana Leucuţă, director adjunct, Direcţia Generală Politici Industriale şi Mediu de Afaceri, Ministerul Economiei.
"Trebuie să ne aşteptăm practic la orice. Putem să fim surprinşi oricând de astfel de retrageri. De regulă, sunt filiale ale multinaţionalelor. Din păcate, se retrag o parte din investitorii mari din industrie. Este adevărat că sunt şi domenii, cum ar fi retailul, în care marile companii de pe piaţă continuă să deschidă magazine, se extind", a răspuns reprezentanta Ministerului Economiei la întrebarea dacă vor mai fi retrageri de investitori străini după anunţul Nokia.
Ea a amintit că este necesară găsirea unor soluţii inovative pentru a atrage cât mai mulţi investitori şi a-i păstra în România.
Directorul ACCA Europa de Sud-Est a mai menţionat că domeniul care va cunoaşte un boom şi în România în anii următori este cel al serviciilor şi cel de outsourcing.
'"Se va dezvolta industria serviciilor. Firmele ar trebui să se orienteze către acest sector. Nu spun acum că producătorii ar trebui să facă această trecere, dar în perioada următoare chiar şi pentru ei într-o economie în care informaţia circulă atât de liber şi în care consumatorul este din ce în ce mai informat, "pachetul de servicii" care va însoţi un produs va fi aproape la fel de important ca produsul în sine", a adăugat Andreia Stanciu.