Eveniment

Outsourcingul in Romania: cat o sa mai fim furnizori pentru companiile straine si cand vom deveni cumparatori?

31.10.2007, 19:33 353

Numarul firmelor romanesti care decid sa externalizeze catre alte companii activitati care nu au legatura cu activitatea lor de baza este inca destul de redus, au apreciat participantii la conferinta "Outsourcing: costuri si beneficii", organizata de Ziarul Financiar, in parteneriat cu ALD Automotive si Class IT.
Reticenta managerilor romani vizavi de outsourcing se observa in special in cazul companiilor care presteaza servicii de management de flote auto, cei mai multi clienti provenind in acest caz din randul multinationalelor.
"Am venit in Romania la cererea clientilor nostri care ne-au solicitat serviciile pe aceasta piata si, la aproape trei ani de la inceperea activitatii, mai mult de 90% din cei 114 clienti sunt companii multinationale", a declarat Philippe Valigny, directorul general al ALD Automotive, companie care administreaza flote auto. El a adaugat ca in prezent piata managementului de flote auto din Romania se afla la nivelul inregistrat in Franta in urma cu 15-20 de ani, dar prezinta un potential de crestere mai mare, dat fiind ca in fiecare an circa 20-30% din masinile nou inmatriculate sunt achizitionate de companii.
Piata locala este dezvoltata in prezent la 1% din potential, fata de 30% in Franta sau 50% in Marea Britanie.
Ponderea companiilor care ar apela la externalizarea serviciilor in totalul companiilor care au incheiat astfel de contracte ajunge in tari precum Romania la 88%, spre deosebire de alte tari din Europa din Vest, spre exemplu, unde rata este de 91%, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta si audit PricewaterhouseCoopers (PwC).
"Situatia se va modifica in functie de felul in care se va schimba si strategia managerilor romani, dar si in functie de cat timp va dura pana cand pietele europene vor fi saturate, fapt ce va motiva intrarea unor companii de outsourcing pe piata interna", a declarat Radu Andrei, manager department Advisory Performance in cadrul PwC Romania.
In acelasi timp, externalizarea serviciilor secundare catre companii specializate in outsourcing prezinta un grad mai redus de accesare in cazul firmelor care desfasoara activitati in pietele cu economii emergente, spre deosebire de economiile dezvoltate, unde gradul de penetrare a serviciilor de outsourcing este mult mai ridicat. "Piata din Romania este pe o panta ascendenta iar furnizorii de servicii pot aduce expertiza din pietele mature si pot scurta calea spre maturizarea pietei", a declarat Ross Dunkin, reprezentantul International Fleet World.
Rentabilitatea trecerii de la insourcing, realizarea serviciilor in departamente proprii, la outsourcing nu poate fi cuantificata in functie de domeniu, calculul fiind posibil numai in cazul clientilor individuali, dupa o evaluare comparativa a costurilor.
"Nu putem spune ca dupa trecerea la outsourcing costurile vor scadea cu 10-20%. Adevaratul cost se observa cand se face revanzarea masinii, spre exemplu", a spus Valigny, adaugand ca diferenta intre externalizarea anumitor servicii si realizarea lor in house se face la nivelul puterii de negociere a unei companii specializate, care poate obtine preturi net competitive pentru un anumit serviciu.
Potrivit studiului realizat de PwC, piata de externalizare a serviciilor va creste in Romania in urmatorii cinci ani in special prin segmentul de IT, cel de logistica si distributie, dar si cel de resurse umane, dupa ce pana acum cresterea a fost adusa in special de externalizarea serviciilor financiar-contabile.
Pentru segmentul de IT, companiile din domeniu estimeaza ca in prezent piata din Romania este dezvoltata la 3% din potential si va incepe sa se dezvolte intr-un ritm sustinut, in conditiile in care cota de piata a acestor servicii in totalul pietei de outsourcing va ajunge la 10-15%.
"Aceasta situatie se datoreaza si faptului ca Romania este foarte slab reprezentata la nivelul proiectelor de accesare de fonduri europene, spre deosebire de Franta sau Italia, dar cred si ca deocamdata companiile sunt obisnuite sa realizeze 'in house' proiectele de IT", a declarat Bogdan Tudor, reprezentantul furnizorului de servicii Class IT.
Compania realizeaza activitati de outsourcing IT pentru companii ca Rompetrol, Generali Asigurari, Capital Partners, Adecco Romania sau Bosch.
"Pe langa aceasta tendinta de crestere (prin segmentul de IT - n.r.), se va contura in perioada urmatoare si o tendinta de multisourcing, prin care companiile vor opta de acum inainte pentru mai multi furnizori care vor lucra concertat pentru acelasi serviciu", a declarat Radu Andrei de la PwC.
In prezent, mai bine de doua treimi din utilizatori folosesc mai multi furnizori pentru aceeasi arie de business. Dupa multisourcing, un alt model de externalizare folosit in Romania este cel de "lead supplier", unde este folosit un singur furnizor de servicii care externalizeaza la randul sau anumite domenii.
"Acest model, denumit si 'single sourcing' are avantajul controlului unui singur contract de prestare de servicii, ceea ce reduce timpul acordat controlului. Este un model preferat in special pentru serviciile financiare, resurse umane si procurement", a declarat Vaclav Susen, BPO centre services lead al Accenture pentru Europa, unul dintre cei mai mari jucatori de profil prezent pe piata locala.
O alta tendinta conturata in piata globala de outsourcing este predilectia clientilor europeni de a alege centre de servicii situate cat mai aproape din punct de vedere geografic, comparativ cu un deceniu in urma, cand principala directie de externalizare erau tarile asiatice.
"In alegerea locatiei, compatibilitatea limbilor este prioritara. De aceea, centrele pentru vorbitorii de limbi europene, in special nordice, sunt situate in tarile emergente europene, unde exista si vorbitori. Pentru limbile de circulatie internationala in schimb centrele pot fi situate in orice regiune", a declarat Susen.
Compania de consultanta in management, solutii tehnologice si outsourcing Accenture, care a inaugurat in cursul anului trecut primul centru in Bucuresti, a anuntat ca ar putea sa isi extinda in urmatorii ani activitatile si in alte orase din Romania, posibil in Timisoara sau la Cluj-Napoca. "Cand am selectat orasele din Europa, pe langa Bucuresti am ales si Timisoara si Cluj. Cand vom ajunge la un nivel de 2.000 de angajati in Capitala, ne vom gandi si la alte orase, dar nu este neaparat ca acestea sa fie din Romania, ci pot fi si din regiune", a declarat Susen.
Reprezentantii companiei au declarat ca pentru centrul din Bucuresti, axat in principal pe tarile vorbitoare de limbi latine, se urmareste angajarea a inca 1.000 de oameni in urmatorii trei ani, in special pentru domeniul de IT, resurse umane si cel financiar-contabil.
Principalele criterii luate in considerare la alegerea unui oras pentru infiintarea unui centru regional sunt existenta unui centru universitar important si a unui bazin de recrutare de forta de munca disponibila.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO