Eveniment

Pandemia a schimbat regulile de shopping. Studiu: Românii preferă cumpărăturile online în timpul pandemiei

Pandemia a schimbat regulile de shopping. Studiu:...

Autor: Petru Mazilu

10.11.2021, 12:16 142

Românii tind de cumpere mai mult online, odată cu restricţiile şi schimbările de comportament social induse de pandemie, arată studiul Google „Smart Shopper”, realizat în vara lui 2021. 

Trei sferturi dintre consumatorii din România au declarat că preferinţa pentru achiziţii online a crescut odată cu pandemia. Potrivit studiului, acest trend se va menţine şi în perioada următoare: 9 din 10 români spun că vor continua să cumpere online.

41% dintre români au declarat că cea mai recentă achiziţie făcută a fost una online, în timp ce în 2019, înainte de pandemie, doar 31% dintre ei au avut un răspuns similar.

Aplecarea către comerţul online a crescut pe toate categoriile de vârstă. La cei mai în vârstă se vede cea mai mare creştere a apetenţei pentru comerţul online, odată cu pandemia. Potrivit studiului, aproape 40% dintre persoanele de peste 55 de ani au declarat că au făcut cea mai recentă achiziţie online, în creştere faţă de 24% în 2019. Tinerii între 25 şi 34 de ani sunt cei care cumpără cel mai mult online - 44%, însă pandemia nu a adus schimbări semnificative în comportamentul lor de cumpărare.

Pe măsură pe comerţul online s-a dezvoltat, cerinţele cumpărătorilor au devenit mai sofisticate. Studiul arată că principala nemulţumire a clienţilor când fac achiziţii online tinde să fie legată de recenziile produselor sau serviciilor: 20% dintre cumpărătorii de produse casă/ grădină şi îmbrăcăminte/încălţăminte sunt nemulţumiţi că nu găsesc recenzii independente la produse. Pentru cumpărătorii de electronice, nemulţumirea principală este lipsa de uşurinţă în procesul de achiziţie: 20% spun că ar fi vrut să cumpere fără să fie nevoie să se înregistreze sau să se logheze.

Mobilul are o importanţă tot mai mare în procesul de documentare şi achiziţie. Trei sferturi dintre români folosesc mobilul să se informeze înainte de o achiziţie, cel mai mult în cazul produselor electronice (90%) şi mai puţin la fashion (56%), fiind vorba despre o achiziţie mai personală şi unde trebuie să probeze produsele. Lucrurile se inversează când vine vorba despre achiziţiile de pe mobil: 44% dintre români achiziţionează produse electronice pe mobil. Fiind vorba despre produse de valoarea mai mare, procesul de de cumpărare este realizat de acasă, de pe desktop/laptop. Pe zona fashion, aproape 60% dintre achiziţii vin de pe mobil.

De asemenea, în 2021, trendul este de mutare a cumpărăturilor mobile din website în aplicaţie. Datele arată că jumătate dintre cei care au cumpărat de pe mobil au folosit aplicaţia unui brand sau a unui retailer, în timp ce 44% au cumpărat de pe site-ul furnizorului, faţă de 51% în urmă cu 2 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO